ПРЕЗЕНТАЦІЯ ЦИФРОВОГО ПРОГРАМНО-МЕТОДИЧНОГО КОМПЛЕКСУ «ШКОЛА ПЕДАГОГІЧНОГО КОУЧИНГУ ЯК КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНА МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА П(ПТ)О»
22 жовтня 2021 рокув рамках Міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті – 2021» науково-педагогічними працівниками Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України було проведено захід «Жива бібліотека: презентація цифрового програмно-методичного комплексу «Школа педагогічного коучингу як компетентнісно орієнтована модель професійного розвитку педагога П(ПТ)О».
Це знакова подія для команди однодумців, команди, що пройшла шлях від задуму до реалізації ідеї створення Школи педагогічного коучингу як компетентнісно орієнтованої моделі професійного розвитку педагога П(ПТ)О.
Учасниками заходу стали науково-педагогічні працівники БІНПО, педагоги закладів професійної (професійно-технічної) освіти, випускники Школи педагогічного коучингу, ключові стейкголдери з Донецької, Дніпропетровської, Житомирської, Київської, Кіровоградської, Одеської, Рівненської, Черкаської та Херсонської областей.
У роботі Живої бібліотеки взяли участь 6 спікерів, понад 120 учасників.
Відкрила захід Вікторія Сидоренко, директорка БІНПО, докторка педагогічних наук, професорка кафедри педагогіки, психології та менеджменту, науковий керівник Школи педагогічного коучингу, яка постійно мотивувала, надихала, наставляла команду однодумців, розробила символіку Школи, забезпечувала науково-методичній супровід діяльності Школи.
Вікторія Вікторівна розкрила основну ідею Живої бібліотеки та її принципову відмінність від класичної книгозбірні. Її головна ідея полягає в тому, що книги як основний елемент бібліотеки зроблені не з паперу, роль книг виконують живі люди, які промовляють самі за себе. Розповіді про власний досвід і випадки з життя, у яких «люди-книги» розповідають про факти, які вплинули на їхнє життя – основний інструмент живої бібліотеки. Вікторія Сидоренко презентувала учасникам заходу цифровий програмно-методичний комплекс «Школа педагогічного коучингу як компетентнісно орієнтована модель професійного розвитку педагога П(ПТ)О», який є результатом ґрунтовної роботи авторського колективу. Яскраво, жваво, креативно, із використанням інтерактивних технологій, було проведено майстер-клас «Колесо мого життя», на якому учасникам заходу було запропоновано визначити наскільки гармонійне життя кожного, наскільки вдається тримати баланс в усіх сферах життєдіяльності. Учасники Живої бібліотеки малювали колесо власного життя, визначали уразливі місця, проєктували перспективи та мали нагоду ознайомитись із технологіями педагогічного коучингу.
Тьюторка Школи педагогічного коучингу Віра Харагірло, старша викладачка кафедри педагогіки, психології та менеджменту БІНПО, ознайомила з історією створення Школи педагогічного коучингу, окреслила дієвість та результативність Школи як інноваційної моделі підготовки конкурентоспроможного педагога. Віра Єгорівна підкреслила, що Школа педагогічного коучингу – це передусім:
- інноваційна форма науково-методичного супроводу з використанням технологій формальної, неформальної та інформальної освіти;
- безперервний професійний розвиток кожного слухача Школи за індивідуальною освітньою траєкторією з урахуванням його професійних запитів і потреб, потенційних можливостей і ресурсів;
- плекання кожного педагога як особистості та акмепрофесіонала.
Наталія Торба, кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри педагогіки, психології та менеджменту БІНПО, розкрила основні напрями розвитку конфліктологічної компетентності педагога ЗП(ПТ)О. Наталія Григорівна наголосила, що діяльність усіх учасників освітнього процесу проходить у «режимі інтенсивної конфліктності», але особливі труднощі мають підлітки. Навчитися «жити з конфліктом, гуманізуючи його», особливо важливо для здобувачів освіти, тому що їхня взаємодія з оточуючими є чинником формування специфічних компонентів соціального досвіду вихованців. Наталія Григорівна розкрила основні причини виникнення конфліктів в системі «педагог-здобувач освіти», окреслила стратегії успішного розв’язання конфліктів за допомогою коуч-технік.
До Живої бібліотеки БІНПО долучилися випускники Школи педагогічного досвіду, ключові стейкголдери: Тетяна Мартинова, заступник директора ДПТНЗ «Дніпровський центр професійної освіти» (м. Дніпро), та Юлія Пирогова, методист Вищого професійного училища № 17 м. Генічеськ Херсонської області.
Тетяна Мартинова розкрила переваги застосування технологій педагогічного коучингу в системі професійної (професійно-технічної) освіти, підкреслила, що поєднання технологій педагогічного коучингу з орієнтацією на самостійне, неперервне оволодіння знаннями, компетенціями і навичками, допомагає педагогам підвищувати мотивацію здобувачів освіти на уроках загальноосвітньої, професійної-теоретично підготовки, виробничого навчання під час проведення вступного та поточного інструктажів. При складанні індивідуального плану розвиваючої й корекційної роботи майбутнього кваліфікованого робітника використовується Програма ЗОРРО як послідовність дій виходу із зони комфорту, яка була опанована в Школі педагогічного коучингу.Длясоціально-психологічної адаптації майбутнього кваліфікованого працівника використовуються коуч-техніки: «Колесо життя», «Воронка запитань», «SMART», «SWOT» тощо.
Юлія Пирогова презентувала доповідь «Фасилітативна підтримка майбутніх кваліфікованих робітників: коучинговий підхід». Випускниця школи зазначила, що Програма школи педагогічного коучингу зорієнтована на самостійне, безперервне оволодіння знаннями, компетенціями та навичками, які допомагають педагогам закладів професійної (професійно-технічної) освіти проєктувати індивідуальну траєкторію професійного розвитку та саморозвитку. Навчання за інноваційною моделлю дало випускникам можливості застосування коуч-технік у освітньому процесі і головне – фасилітативну підтримку майбутніх кваліфікованих робітників.
Юлія Грунтковська, майстер виробничого навчання ВПУ-17 м. Дніпро, студентка БІНПО, підкреслила величезну роль Школи педагогічного коучингу як інноваційної моделі підготовки педагогів ЗП(ПТ)О.
На завершення заходу директорка БІНПО Вікторія Сидоренко підвела підсумки роботи «Живої бібліотеки», подякувала всім присутнім за участь та визначила подальші вектори і ключові перспективи розвитку співпраці колективу БІНПО, стейкголдерів, замовників освітних послуг.
Запис заходу доступний для перегляду на Ютуб-каналі БІНПО за посиланням: https://youtu.be/Jr1YW8vc8os
Активність учасників у чаті, численні коментарі та слова щирого захоплення від навчання в Школі педагогічного коучингу мотивують та надихають колектив БІНПО на подальше вдосконалення компетентнісно орієнтованих моделей підвищення кваліфікації педагогів системи професійної освіти.