В Україні розробили Дорожню карту освітніх реформ
Стратегічною дорадчою групою при Міністерстві освіти і науки України розроблено Дорожню карту освітніх реформ на період 2015 – 2025 років, яку вже передано до МОН України. Документ детально описує реалізацію освітньої реформи в Україні.
Автори Дорожньої карти освітніх реформ зазначають, що в її основу було покладено доопрацьовану "Концепцію розвитку освіти України", яка широко обговорювалась наприкінці 2014 – початку 2015 років. Документ є матрицєю освітніх реформ, яка доводить до певного рівня деталізації заходи, необхідні для запровадження реформ, встановлює певні часові рамки, але при цьому залишає простір для постійного доопрацювання, кореляції та доповнень. Документ містить опис понад двохсот системних дій і заходів, що необхідно виконати для реформування освітньої системи України.
Дорожня карта передбачає, що переважна більшість критично важливих, невідкладних заходів припадає на період 2015 – 2020 років.
Автори Дорожньої карти наголошують, що вже у найближчі роки цілком реально зробити ряд кроків, які забезпечать сприятливе середовище для реалізації усіх завдань реформи та не потребуватимуть значних фінансових витрат. Зокрема, розробниками визначено кроки, які необхідно здійснити впродовж 1– 3 років. Отже, автори пропонують оптимізувати функції всіх ланок системи управління освітою, радикально скоротити обсяги звітної документації, реорганізувати МОН України, зменшити контрольно-регулюючі та розподільчі функцій міністерства.
Також розробники Дорожньої карти вважають за необхідне вже найближчим часом трансформувати районні управління освіти в сервісні центри, посилити роль місцевих органів самоуправління та громад в управлінні освітою на рівні районів, посилити роль батьківських і піклувальних рад в управлінні школою, запровадити реальне самоврядування і автономію навчальних закладів.
У системі кадрового забезпечення, на думку авторів дорожньої карти, необхідно демонополізувати систему післядипломної педагогічної освіти, провести дослідження системи педагогічної освіти (якість, ефективність, методи навчання) та оптимізувати її за результатами дослідження, а також запровадити стимулюючу систему професійного зростання вчителів.
Також фахівці рекомендують розпочати перехід до 12-річної середньої освіти, урізноманітнити організаційну і методичну форми здобуття дошкільної шкільної освіти.
У середньо- і довгостроковій перспективі (5 – 10 років ) розробники Дорожньої карти освітніх реформ рекомендують запровадити національний курикулум відповідно до нової структури середньої освіти: "школа – гімназія – ліцей" та запровадити нову систему фінансування середньої освіти за принципом "гроші ходять за учнем".
Також упродовж наступних 5-10 років пропонується оптимізувати мережу шкіл та забезпечити співвідношення "учитель – учень" на рівні 1:15.
Дорожня карта освітніх реформ рекомендує запровадити у середньостроковій перспективі електронне врядування на всіх рівнях освітньої системи та нову систему освітньої статистики, сумісну з міжнародними системами (Eurostat, EMIS, Education at a Glance).
Документом передбачено реформування системи педагогічної освіти та післядипломної педагогічної освіти, впровадження нової системи професійної кваліфікації, професійного зростання та оплати праці в освітньому секторі.
Разом з тим, враховуючи досвід обговорення Концепції розвитку освіти України, розробники Дорожньої карти наголошують на тому, що вона не є директивою. "Це - робочий документ, який передається до МОН України як детальний план реалізації освітньої реформи, програма дій, що розрахована щонайменше на одне десятиліття", - зазначають автори дорожньої карти.
До Стратегічної дорадчої групи, яка брала участь у розробці документа включено українських та іноземних експертів, представників МОН України, представників неурядових організацій. "Кожний пункт дорожньої карти потребує детальнішої експертної та громадської дискусії, ретельних розрахунків, оцінки ризиків, залучення ширшого кола профільних спеціалістів, з’ясування громадської думки", - підкреслюють розробники документа.