Виїзне засідання науково-методичної ради ДВНЗ «УМО» НАПН України
на тему «Підготовка педагога в системі післядипломної освіти до використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі» за участю ректорів (директорів) та проректорів закладів ППО – членів УВУПО
З 5 по 7 жовтня 2016 року відбулося виїзне засідання науково-методичної ради Державного вищого навчального закладу «Університет менеджменту освіти» за участю ректорів (директорів) та проректорів закладів післядипломної педагогічної освіти – членів Українського відкритого університету післядипломної освіти на базі Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
У засіданні брали участь представники ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Інституту модернізації змісту освіти МОН України, Волинського ІППО, Дніпропетровського ОІППО, Житомирського ОІППО, Закарпатського ІППО, КЗ «Запорізький ОІППО» Запорізької обласної ради, Івано-Франківського ОІППО, Луганського ОІППО, Одеського ОІУВ, Рівненського ОІППО, Сумського ОІППО, КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», Хмельницького ОІППО.
Вели засідання НМР В. В. Олійник – доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України, голова Ради ректорів (директорів) УВУПО, ректор ДВНЗ «УМО» НАПН України та О. М. Отич – доктор педагогічних наук, професор, виконавчий директор УВУПО, голова науково-методичної ради УМО, проректор з науково-методичної роботи та міжнародних зв’язків ДВНЗ «УМО» НАПН України.
Під час засідання обговорено питання підготовки педагога в системі післядипломної освіти до використання ІКТ у навчанні учнів з особливими потребами й удосконалення стратегії підготовки педагогічних працівників.
Знайомство з найкращим досвідом роботи освітян Донеччини розпочалося з ознайомлення учасників заходу із системою роботи Слов’янської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату I-III ступенів № 23 Донецької обласної ради, що здійснює навчання дітей із порушеннями зору. Учасники мали можливість поспілкуватися з педагогами й працівниками закладу, відвідати заняття, які відзначалися методичною доцільністю та науковим підґрунтям. Результативність роботи педагогічного колективу Слов’янської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату I-III ступенів № 23 Донецької обласної ради є запорукою успішної інтеграції осіб з обмеженими можливостями в наше суспільство. У школі здійснюється навчання за програмою для загальноосвітніх класів та за допоміжною програмою, завдяки чому випускники закладу здобувають повну середню освіту й оволодівають компетентностями, необхідними для навчання впродовж життя. Сучасна матеріальна база школи-інтернату дає можливість використовувати унікальну лазерну офтальмологічну апаратуру, що допомагає поліпшити гостроту зору у вихованців на 2-4 % за курс лікування. Учні школи опановують інформаційно-комунікаційні технології з першого класу. Навчально-виховний процес забезпечують 74 висококваліфікованих педагоги. Очолює колектив закладу М. В. Котляров, який працює під гаслом «Здоров’я! Духовність».
О. П. Бодик - кандидат філологічних наук, в. о. ректора Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, відкрив інтерактивну виставку «Розвиток освіти Донеччини в умовах соціальних змін», присвячену пріоритетним векторам інституту, а саме: організації дистанційного навчання та впровадження ІКТ у практику діяльності закладів освіти, проектній діяльності учасників навчального процесу, роботі психологічної служби, особливо в умовах ведення на території області військових дій, підготовці працівників опорної школи об’єднаної територіальної громади до нових реалій. Було презентовано досвід ініціативних, творчих освітян Донеччини, авторів нових педагогічних ідей, технологій, прийомів та форм роботи, моделей управлінської та методичної діяльності. Виставкову експозицію було структуровано у форматі «гучних» та «тихих» вікон.
У вікні № 1 «Дистанційна освіта Донеччини» відбулася презентація можливостей та ресурсів дистанційного навчання педагогів та учнів області. З яскравими промовами виступили завідувач відділу дистанційного навчання Донецького облІППО Д. В. Костенко, завідувач відділу менеджменту освіти та педагогічних інновацій Донецького облІППО В. В. Антоненко, з особливостями організації роботи базових дистанційних шкіл області гостей ознайомили заступник директора ЗОШ І–ІІІ ступенів № 8 Краматорської міської ради Донецької області Н. О. Машкіна та заступник директора Покровської ЗОШ І–ІІІ ступенів № 9 Покровської міської ради Донецької області В. В. Рудик. Новації у впровадженні ІКТ у навчальну та управлінську діяльність представили учитель трудового навчання ЗОШ № 9 Торецької міської ради Донецької області Є. О. Клейно та О. В. Лойко, заступник директора Покровського НВК № 1 Покровської міської ради Донецької області.
У вікні № 2 «Міжнародні проекти» завідувач відділу міжнародної інтеграції Донецького облІППО, кандидат політичних наук В. Є. Абизов представив пріоритетний, необхідний в умовах становлення нової системи освіти області вектор міжнародної проектної діяльності; відвідувачі виставки побачили презентації найбільш успішного досвіду участі закладів освіти в міжнародних освітніх проектах. Було представлено напрацювання педагогічних колективів НВР СЗОШ І–ІІІ ступенів № 3 Торецької міської ради Донецької області (директор – Е. Г. Антонова, заступник директора – О. М. Попова), ЗОШ № 18 Добропільської міської ради Донецької області (практичний психолог – М. В. Самарська), ЗОШ І–ІІІ ступенів № 13 Слов’янської міської ради Донецької області (директор – А. І. Погорєлов).
Надзвичайно жвавий відгук в усіх учасників викликало вікно № 3 «Психологічний супровід учасників освітнього процесу», у якому присутні брали активну участь у «психологічних фішках» методистів, відповідальних за психологічну службу, методичних кабінетів управління освіти Краматорської міської ради – О. О. Зенько, відділу освіти Покровської міської ради – В. В. Соловйовою, відділу освіти Покровської райдержадміністрації – С. Д. Каган, які висвітлювали найбільш ефективні прийоми роботи з дітьми та дорослими, що пережили стресові ситуації. Основні напрями роботи психологічної служби закладів освіти області в умовах АТО представила Є. В. Афоніна, методист відділу соціально-психологічного супроводу розвитку особистості Донецького облІППО.
У «тихому» вікні № 4 «Опорна школа об’єднаної територіальної громади» демонструвалися скрайбінг-ролики «school-brending», присвячені процесу створення бренду опорної школи, яка є унікальною в системі надання освітніх послуг, розробці її концепції, програми розвитку, побудові власного стилю роботи.
Щоб ознайомити учасників заходу з результатами роботи науковців і практиків Донеччини, педагогічний колектив «Навчально-виховного комплексу спеціалізованої загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів № 4 – ДНЗ» м. Добропілля запросив їх на виставку «Інклюзивна освіта Донеччини – реалії сьогодення», на якій було представлено напрацювання педагогів міст Добропілля, Костянтинівки, Бахмута, Слов’янська. Велику зацікавленість викликали творчі роботи учнів з особливими освітніми потребами (ООП), які є вихованцями Добропільського центру дитячої та юнацької творчості. Протягом заходу працювала дитяча студія телебачення та преси «Рожевий слон». Вихованка народної студії ТБ та преси Юлія Коненко підготувала відеорепортаж про перебіг заходу й на практиці показала, як інформаційно-комп’ютерні технології впроваджуються в життя. Відеорепортаж можна переглянути за посиланням: (https://www.youtube.com/watch?v=vpfB0_2NzyE).
На засіданні науково-методичної ради Н. В. Оксенчук, директор департаменту освіти і науки Донецької облдержадміністрації, наголосила на доцільності використання інформаційних технологій у навчальних закладах, акцентувала увагу на тому, що система освіти має бути спрямована на задоволення потреб суспільства в творчо розвинених учителях, які володіють сучасними методологіями й спроможні застосовувати в професійній діяльності інноваційні, зокрема інформаційно-комунікаційні технології, а також спроможні завдяки цьому вдосконалювати фахову компетентність, педагогічну майстерність, культуру, духовність, соціальну й творчу активність. Надія Володимирівна ознайомила з перспективами інклюзивної освіти на Донеччині. І. В. Кальченко, начальник відділу освіти Добропільської міської ради, ознайомила учасників заходу з системою неперервної інклюзивної освіти м. Добропілля та запропонувала модель реалізації програми «Підвищення фахової майстерності вчителя засобами ІКТ». Систему представлено консолідованою навчально-виховною структурою інклюзивного середовища міста, що дає можливість дітям з особливими потребами інтегруватися в середовище дітей за місцем постійного проживання з раннього дитинства.
Батьки дітей з особливими потребами м. Добропілля мають можливості з раннього віку до 16 років отримувати медико-педагогічний супровід дитини фахівцями за місцем постійного проживання. У НВК дітей з особливими освітніми потребами охоплено повною інтеграцією – вони навчаються в загальноосвітніх і з поглибленим вивченням окремих предметів класах, одержують необхідну коригувальну допомогу спеціалістів. Комбінована інтеграція є ефективною для дітей, рівень психічного розвитку яких несуттєво відрізняється від рівня вікової норми. Ці школярі потребують систематичної коригувальної допомоги, водночас вони здатні з деяких навчальних предметів навчатися разом з однолітками, проводити з ними більшу частину позакласного часу, одержувати постійну допомогу вчителя-дефектолога. До часткової інтеграції долучаються діти з особливостями психофізичного розвитку, які не спроможні на рівні з однолітками оволодівати освітнім стандартом. Системна тимчасова інтеграція допомагає мінімально використати спілкування дітей з обмеженими можливостями розвитку та нормально розвинутими однолітками. Модель передбачає спільні виховні заходи орієнтовно двічі на місяць. Створюються умови для набуття початкового досвіду спілкування дітей із вадами психофізичного розвитку з однолітками. Сутність індивідуального навчання полягає в тому, що воно розробляється для кожної дитини. Зміст коригувально-розвивальних занять учнів із психофізичними вадами в НВК реалізується за допомогою навчальних предметів та курсів: «Розвиток мовлення», «Соціально-побутове орієнтування», «Ритміка», «Лікувальна фізкультура» (їх проводять фахівці). Діти цієї категорії забезпечені медичним обслуговуванням. Із 2016 року два випускники з ООП отримали можливість продовжити навчання за місцем проживання в Білозерському професійно-технічному навчальному закладі за будівельними спеціальностями «Муляр-штукатур», «Соціальний робітник». З метою створення простору для соціальної реабілітації вихованців з ООП вони не тільки займаються в гуртках Центру дитячої та юнацької творчості, а й відвідують, згідно з укладеним договором, Центр ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів. Фахівці Центру застосовують методики загальноосвітніх, дошкільних, медичних установ. Учні та батьки отримують консультації висококваліфікованих спеціалістів Центру. Вихованці залюбки відвідують соляну кімнату, заняття з лікувальної фізкультури, інформатики, займаються на тренажерах. Долучення до участі в навчально-реабілітаційному процесі батьків має надзвичайне значення. Зокрема, це да розуміння своїх дітей, соціалізацію як учнів, так і батьків, можливість їм допомогти.
Проректор з наукової роботи Донецького облІППО Ю. О. Бурцева виступила перед науковцями з доповіддю «Підготовка педагога в системі післядипломної освіти до використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі».
Крім того, ректорами (директорами) та проректорами закладів ППО – членами УВУПО обговорено низку актуальних питань, важливих для ефективного функціонування Українського відкритого університету післядипломної освіти, а саме:
- Про організацію роботи з виконання плану заходів УВУПО на 2016–2017 рр.
- Про затвердження пакета документів на виконання тем НДР лабораторіями на громадських засадах.
- Про затвердження керівників тимчасових творчих колективів і робочих груп УВУПО на 2016–2017 рр.
- Про організацію роботи тимчасового творчого колективу з розроблення стратегії підготовки вчителя початкових класів у системі післядипломної педагогічної освіти в умовах переходу до 12-річної школи.
- Про започаткування українсько-австрійського проекту «Нові вимоги до компетентностей керівників шкіл в Україні» (виконавці: ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Педагогічний інститут Штірії (Австрія) та Проектне бюро «КультурКонтакт» Міністерства освіти Австрії, Одеський обласний інститут удосконалення вчителів).
- Про організацію роботи тимчасового творчого колективу зі створення і забезпечення функціонування репозитарію УВУПО.
Завершилися заходи обміном думками, словами подяки та визначенням нових напрямів спільної роботи післядипломних закладів України. Усі учасники переконалися в тому, що представлені форми організації дистанційного навчання значною мірою сприяють тому, щоб діти з особливими потребами мали вільний доступ до освітніх послуг і набували тих компетентностей, які їм знадобляться для здобуття знань упродовж життя.