Нагляд і контроль за дотриманням трудового законодавства у Трудовому кодексі

5 квітня 2016 року Робоча група з доопрацювання проекту Трудового кодексу (ТК) опрацювала питання нагляду і контролю за дотриманням трудового законодавства, що включають державний, відомчій і громадський контроль.

За словами заступника голови «Укрнафтогазпрофспілки» Сергія Українця після доопрацювання в законі тепер більш конкретно виписані норми, згідно з якими нагляд залишається за центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення нагляду за дотриманням трудового законодавства, — це Державна служба України з питань праці. Окрім нагляду ця служба наділена повноваженнями інспекції, тобто державні інспектори діятимуть відповідно до закону і Конвенції МОП № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості та Конвенції МОП 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві.

 

Відомчий контроль здійснюватимуть центральні органі виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Також передбачається, що контроль здійснюють і самі роботодавці. Громадський контроль за дотриманням законодавства про працю відтепер здійснюватимуть не тільки профспілки та їх об’єднання, а також на пропозицію профспілкової сторони — й організації профспілок.

Передбачено взаємодію органів влади і контролю під час здійснення своїх повноважень — вони не повинні підміняти один одного, а там, де є необхідність спільної роботи, вона має бути належним чином організована.

 

Повноваження профспілок, їх організацій та об’єднань у здійсненні громадського контролю за дотриманням трудового законодавства

Такі повноваження вперше чітко виписані у статті 348 ТК. Якщо у КЗпП і Законі України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» таке повноваження лише згадано як право, то відтепер викладено детально, які саме повноваження мають профспілки, їх організації та об’єднання, й яким чином вони будуть здійснюватись представниками профспілок.

Передбачено, що представники профспілок мають право безперешкодного доступу та огляду виробничих, службових та інших приміщень, де працюють безпосередньо члени відповідних профспілок. Вони мають право одержувати у роботодавця накази, розпорядження, відомості про виплату зарплати, інші документи щодо дотримання трудових прав, а роботодавець зобов’язаний їх надати. Вони також мають право проводити перевірки стану дотримання трудових прав, складати акти перевірки, вносити подання роботодавцям, які є обов’язковим для розгляду.

На вимогу профспілок додано норму про те, що представники профспілки мають право брати участь у перевірці, що проводиться представником органу державного нагляду.

 

 

Законодавчо визначено повноваження органу державного нагляду

Дотепер такі повноваження були регламентовані лише постановою КМУ, а згідно зі статтею 120 Конституції України повноваження органу виконавчої влади мають бути визначені законом. Тому стаття 352 ТК називається тепер — основні повноваження та функції органу державного нагляду.

Для ефективного здійснення перевірок необхідно збільшувати чисельність інспекторів. Зараз загальний склад персоналу Держінспекції становить близько 1300 осіб на всю Україну, самих інспекторів — ще менше, а інспектор має бути принаймні в кожному районі.

 

Основні права державних інспекторів праці

Доповнено статтю 353 ТК щодо основних прав державних інспекторів праці. Для проведення перевірки інспектору достатньо мати посвідчення та направлення на здійснення перевірки від органу державного нагляду. Це — реалізація вимоги Конвенції МОП № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі. Конвенції також відповідає норма про те, що інспектор має право безперешкодно, без попередження, в будь-який час проводити перевірку приміщень, робочих місць працівників.

Додатково надано інспекторам повноваження доступу до об’єктів, де перебувають фізичні особи, стосовно яких можна вважати, що вони виконують трудові обов’язки, або до них застосовується примусова праця.

Таке право допоможе боротися з нелегальною працею, коли наприклад, з працівником не оформлено трудові відносини. Інспектор наділений правом потрапити до такого об’єкту, опитати працівників, скласти припис. Він має право отримувати від роботодавця копії нормативних актів роботодавця, колективного договору тощо.

Також інспектор має право складати протокол про правопорушення і накладати штраф за порушення трудового законодавства. Проект доповнено правом інспектора здійснювати перевірку з фіксацією подій, фактів із застосуванням аудіо-, фото- та відеотехніки.

 

Незалежність державних інспекторів

У статті 353 ТК визначені основні права державних інспекторів. Так, інспектор самостійно приймає рішення:

  • коли потрібно внести посадовим особам припис про усунення правопорушень,
  • коли треба скласти і передати до суду протокол про правопорушення,
  • він самостійно вживає заходів про накладення штрафу за порушення,
  • ініціює притягнення до дисциплінарної або кримінальної відповідальності порушників.

По суті це є автономія державного інспектора і захист від зовнішнього втручання. У ТК також передбачена відповідальність роботодавця за невиконання приписів інспектора.