Грись А. М. Методологічні підходи до роботи з соціально дезадаптованими неповнолітніми
Відомості про автора:
Грись Антоніна Михайлівна, кандидат психологічних наук, доцент, старший науковий співробітник Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України (м. Київ).
Анотація. У статті розкрито можливості та обмеження традиційних напрямків психотерапії у роботі із соціально дезадаптованими неповнолітніми когнітивно-біхевіорального, емоційно-стресової психотерапії, духовно орієнтованих напрямків. Висвітлено досвід застосування у психологічній практиці наступних методологічних підходів: асоціативного, візуально-наративного, технологічного як найдієвіших у процесі роботи з девіантами. Зроблено висновок про те, що серед механізмів, які є причиною девіацій і стають наслідком складних особистісних порушень неповнолітніх, ключовим є Образ Я із його свідомими та несвідомими механізмами функціонування, що визначають поведінку особистості у соціокультурному середовищі.
Ключові слова: методологічні підходи: візуально-наративний, асоціативний,технологічний, соціально дезадаптовані неповнолітні, образ Я, духовність.