Євстаф’єва І. Г. Становлення особистості професіонала – фаза оптації

Звертається увага на особливості стадії оптації у професіоналізації особистості. Спираючись на досвід своєї діяльності, автор обґрунтовує ідею про те, що допомога у становленні особистості на фазі оптації потребує спеціальної організації діяльності підлітків та молоді, що містить у собі, насамперед, отримання знань про себе (образ «Я»), а вже потім – про світ професійної праці. 
Однією із форм практичної реалізації цієї ідеї є введення розробленого автором факультативного курсу «Основи самовизначення особистості», ключові поняття якого – формування Я-концепції, рефлексії, відповідальності за свій вибір.
Ключові слова: Професіоналізація, фаза оптації, підлітковий вік, сенситивний період, джерело розвитку особистості, отримання знань про себе, самоактуалізація, рефлексія, готовність підлітків до самовизначення, особистісний план.

Обращается внимание на особенности стадии оптации в профессионализации личности. Опираясь на опыт своей деятельности, автор обосновывает идею о том, что помощь в становлении личности на фазе оптации требует специальной организации деятельности подростков и молодежи, включает в себя, прежде всего, получение знаний о себе (образ «Я»), а уже потом - о мире профессионального труда.
Одной из форм практической реализации этой идеи является введение разработанного автором факультативного курса «Основы самоопределения личности», ключевые понятия которого - формирование Я-концепции, рефлексии, ответственности за свой выбор.
Ключевые слова: Профессионализация, фаза оптации, подростковый возраст, сенситивный период, источник развития личности, получения знаний о себе, самоактуализация, рефлексия, готовность подростков к самоопределению, личностный план.

Draws attention to the particular stage of optation in the professionalization of the personality. Drawing on  the experience of their own activities, the author substantiates the idea that the aid in the development of personality in the stage of optation not only requires a special organization of adolescents and youth, but also includes, first of all, gaining knowledge about themselves (the image of the "I"), and only then about the world of professional work.
One of the forms of the practical implementation of this idea is the author’s of optional course "Fundamentals of self-identity", whose key concepts are the formation of self-concept, reflection, responsibility for their choices.
Key words: The professionalization (Professionalism), phase of optation, adolescence, sensitive period, a source of personal development, learning about yourself (gaining knowledge about themselves), self-actualization, reflection, adolescent readiness for self-determination (readiness of adolescents to self-determination), personal plan.