Мирошнеченко А. В. Психологічні особливості ідентичності підлітків: ґендерний аспект

На основі теоретичного аналізу в статті представлені основні підходи до визначення поняття ідентичності особистості. Відзначена актуальність дослідження ідентичності в підлітковому віці та описано зміст основних статусів особистісної ідентичності. Аналізується ряд досліджень по вивченню зв'язку описаних статусів ідентичності підлітків з моделями їх взаємовідносин у сім'ї і з рядом індивідуально-особистісних якостей. Представлені результати проведеного емпіричного дослідження гендерної ідентичності підлітків як різновиду соціальної ідентичності особистості. Розкриваються гендерні особливості поведінки підлітків з різними статусами ідентичності.
Ключові слова: ідентичність, гендерна ідентичність, статуси ідентичності, досягнута ідентичність, мораторій, передчасна ідентичність, дифузна ідентичність, підліток.

На основе теоретического анализа в статье представлены основные подходы к определению понятия идентичности личности. Отмечена актуальность исследования идентичности в подростковом возрасте и описано содержание основных статусов личностной идентичности. Анализируется ряд исследований по изучению связи описанных статусов идентичности подростков с моделями их взаимоотношений в семье и с рядом индивидуально-личностных качеств. Представлены результаты проведенного эмпирического исследования гендерной идентичности подростков как разновидности социальной идентичности личности. Раскрываются гендерные особенности поведения подростков с различными статусами идентичности.
Ключевые слова: идентичность, гендерная идентичность, статусы идентичности, достигнутая идентичность, мораторий, преждевременная идентичность, диффузная идентичность, подросток.

The major approaches to the determination of the concept  of  person’s  identity on the basis of theoretical analysis are presented in the article. The actuality of  teenagers’s identity research is marked and the maintenance of the basic statuses of personal identity is described. The row of researches about the study of connection of the described statuses of teenagers’s identity with the models of their relations in family and with the range of individual and personal qualities are analysed. The results of the empiric study of teenagers’s gender identity as a kind of  social person’s identity are presented. The gender features of teenagers’s behavior with a different statuses of identity are revealed.
Key words: identity, gender identity, the identity statuses, achieved identity, moratorium, premature identity, diffuse identity, teenager.