Співпраця в межах Українського відкритого університету післядипломної освіти заради майбутнього дітей з особливими потребами

Людина – найбільша цінність у світі. З особливим трепетом батьки плекають, оберігають своє маля з першого його подиху. На дитину покладають великі надії, вірять у її щасливе майбутнє. І якщо трапляється, що дитинка приходить у цей світ трохи іншою за однолітків, то важливо – не лише не зневіритися в тому, що вона зможе реалізувати себе як особистість, знайти своє місце в суспільстві, також допомогти їй почуватися в колективі ровесників рівною серед рівних, реалізувати свої здібності й таланти. Тож закономірним і гуманним є той факт, що найбільш розвинені демократичні держави світу одним із своїх пріоритетних завдань вважають турботу про дітей з особливими освітніми потребами.

Робота з такими дітьми потребує високого рівня учительської компетентності, що формується не лише у процесі психолого-педагогічного супроводу, а й під час науково-методичної підготовки фахівців у системі післядипломної педагогічної освіти, зокрема – до ефективного застосування інформаційно-комунікаційних  технологій у власній професійній діяльності.

З 5 по 7 жовтня 2016 року на базі Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (Донецького облІППО) відбулося виїзне засідання Науково-методичної ради Державного вищого навчального закладу «Університет менеджменту освіти» (ДВНЗ УМО) на тему «Підготовка педагога в системі післядипломної освіти до використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі» за участю ректорів (директорів) та проректорів закладів післядипломної педагогічної освіти (ППО) – членів Українського відкритого університету післядипломної освіти (УВУПО) під керівництвом В. В. Олійника –доктора педагогічних наук, професора, дійсного члена НАПН України та Міжнародної слов'янської академії освіти ім. Я.А. Коменського, заслуженого працівника освіти України, голови Ради ректорів (директорів) УВУПО, ректора ДВНЗ УМО НАПН України, та О.М. Отич  – доктора педагогічних наук, професора, виконавчого директора УВУПО, голови науково-методичної ради УМО, проректора з науково-методичної роботи та міжнародних зв’язків ДВНЗ УМО НАПН України.

З вітальним словом до учасників заходу звернувся О.П. Бодик – в.о. ректора Донецького облІППО та оголосив початок інтерактивної виставки «Розвиток освіти Донеччини в умовах соціальних змін». Під час виставки в діалоговій, інтерактивній форміучасники ознайомилисяздеякимипріоритетними векторами розвитку освіти області в нових умовах – на основі досвіду ініціативних, творчих фахівців, авторів нових педагогічних ідей, технологій, прийомів та форм роботи, систем управлінської та методичної діяльності. Зокрема, розкрито моделі роботи опорних шкіл об’єднаних територіальних громад та їх проектну діяльність (локального, всеукраїнського та міжнародного рівнів). Презентовано систему дистанційного навчання дорослих та школярів (з тимчасово окупованих територій області, обдарованих учнів та дітей з особливими потребами), використання інформаційно-комунікаційних технологій у роботі навчальних закладів, зокрема з інклюзивною освітою. Учасники заходу взяли участь у «психологічних фішках» практичних психологів області.

Особливу увагу науково-педагогічний колектив Донецького облІППО приділяє підготовці педагогічних кадрів до успішної роботи з вихованцями які мають обмежені фізичні можливості.

Сьогодні на Донеччині кількість дітей-інвалідів різних нозологій складає 3063 особи, кількість дітей із вадами психофізичного розвитку, які потребують особливих умов навчання – 3077, інклюзивним навчанням охоплено 107 дітей. Це зумовлює необхідність розширення мережі навчальних закладів, що здійснюють інклюзивну освіту. Наслідком збройного конфлікту на території області стала втрата навчальних закладів для дітей з певними нозологіями (для глухих та дітей зі зниженим слухом, вадами опорно-рухового апарату (ДЦП), з комбінованими вадами розумового, психічного та фізичного розвитку), що виконували роль ресурсних центрів. Це спричинює труднощі в системі взаємодії, надання консультативної та практичної допомоги педагогічним працівникам загальноосвітніх шкіл з інклюзивною освітою. На подолання цих негараздів, долучення нових навчальних закладів до супроводу інклюзивної освіти області спрямована робота Донецького облІППО.

Одним із закладів-партнерів Інституту є Слов’янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат I−III ступенів № 23 Донецької обласної ради, що здійснює навчання дітей із порушеннями зору. Учасники заходу мали можливість відвідати заклад, поспілкуватися з його педагогами й учнями; переглянути фрагменти занять, що відзначалися науковим підґрунтям і методичною доцільністю.

Очолює заклад М.В. Котляров; педагогічний колектив із 74 висококваліфікованих фахівців працює під гаслом «Здоров’я! Духовність!». У школі здійснюється навчання за програмою для загальноосвітніх класів та за допоміжною програмою, завдяки чому випускники здобувають повну середню освіту й оволодівають компетентностями, необхідними для навчання упродовж життя. Сучасна матеріальна база школи-інтернату дає змогу використовувати унікальну лазерну офтальмологічну апаратуру, що допомагає упродовж курсу лікування покращити гостроту зору вихованців на 2−4 %. Навчальні кабінети обладнано комп’ютерами, адаптованими для незрячих користувачів, та комп’ютерними тифлокомплексами із брайлівськими дисплеями, адаптованими брайлівськими клавіатурами, навушниками із мікрофонами.

Результативність роботи педагогічного колективу закладу є запорукою успішної інтеграції осіб з обмеженими можливостями в суспільство. Щороку 75−90 % випускників інтернату вступають до вищих навчальних закладів України, успішно працюють у різних галузях господарства, науки, культури і мистецтва. Серед вихованців школи-інтернату – Герой України, кавалери орденів «За заслуги», «За мужність», заслужені майстри спорту, багаторазові параолімпійські чемпіони з плавання, чемпіони світу та Європи з паурліфтингу. Зокрема, нині вся Україна радіє славетним перемогам у Ріо-де-Жанейро Національної параолімпійської збірної команди з плавання, у складі якої – троє випускників Слов’янської школи-інтернату. Один із них, Дмитро Залевський, здобув золото на дистанції 100 м на спині і став світовим рекордсменом!

Слов’янська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат I−III ступенів № 23 є обласним ресурсним центром для навчання, підвищення кваліфікації та надання консультативної допомоги вчителям загальноосвітніх шкіл з інклюзією. Для цього в закладі відкрито консультаційний центр (КЦ) щодо допомоги вчителям, які працюють із дітьми з вадами зору в інклюзивному освітньому просторі. У роботі КЦ використовуються програмні засоби Freedom Scientific Jaws (Job Access WithSpeech) – програма для читання з екрана комп’ютера з операційною системою Microsoft Windows, Freedom Scientific Magic, які збільшують простір курсора миші, тим самим даючи змогу роздивитися компоненти програм та файлів на екрані; системний лоток (Systemtray) тощо.

Ще одним закладом-партнером Донецького облІППО в підготовці педагогів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі є навчально-виховний комплекс «Спеціалізована загальноосвітня школа І−ІІІ ступенів із поглибленим вивченням окремих предметів № 4 – ДНЗ» м. Добропілля, який так само гостинно зустрів учасників виїзного засідання Науково-методичної ради ДВНЗ УМО на тему «Підготовка педагога в системі післядипломної освіти до використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі» за участю ректорів (директорів) та проректорів закладів ППО – членів УВУПО.

Начальник відділу освіти Добропільської міської ради І.В. Кальченко ознайомила учасників заходу із системою неперервної інклюзивної освіти на базі НВК. Зокрема, діти з особливими освітніми потребами (ООП) охоплені повною інтеграцією – навчаються в загальноосвітніх школах та з поглибленим вивченням окремих предметів класах, отримують необхідну корекційну допомогу спеціалістів. Комбінована інтеграція ефективна для дітей, рівень психічного розвитку яких несуттєво відрізняється від рівня вікової норми. Ця група школярів потребує систематичної корекційної допомоги, але водночас за деякими навчальними предметами здатна навчатися разом із однолітками та проводити з ними більшу частину позакласних заходів, отримувати постійну допомогу вчителя-дефектолога. До постійної часткової інтеграції долучаються діти з особливостями психофізичного розвитку, які не спроможні разом зі здоровими однолітками оволодівати освітнім стандартом.

Системна тимчасова інтеграція дає можливість мінімально використати спілкування дітей з обмеженими можливостями розвитку та нормально розвиненими однолітками. Модель передбачає спільні заходи виховного характеру (орієнтовно двічі на місяць). Створюються умови для набуття початкового досвіду спілкування дітей із вадами психофізичного розвитку з однолітками. Індивідуальне навчання здійснюється за планами, що розробляються для кожної дитини. Зміст корекційно-розвивальних занять учнів із психофізичними вадами в НВК реалізується через навчальні предмети та курси: «Розвиток мовлення», «Соціально-побутове орієнтування», «Ритміка», «Лікувальна фізкультура», які проводять фахівці. Діти цієї категорії забезпечені медичним обслуговуванням.

Інклюзивне освітнє середовище НВК доповнюють Центр дитячої та юнацької творчості, Центр ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів,  Бєлозерський професійно-технічний навчальний заклад, які значно поширюють  простір для соціальної реабілітації вихованців з ООП.

Фахівці центрів застосовують методики дошкільних, загальноосвітніх, медичних установ до навчально-реабілітаційного процесу долучаються батьки вихованців. Діти залюбки відвідують соляну кімнату, заняття лікувальної фізкультури, інформатики, займаються на тренажерах. Учні та батьки отримують консультації висококваліфікованих спеціалістів. Завдяки зазначеній роботі двоє випускників НВК 2016 року з числа дітей з ООП отримали можливість продовжити навчання за місцем проживання в Білозерському професійно-технічному навчальному закладі за будівельними спеціальностями «Муляр-штукатур», «Соціальний робітник».

Досвід організації інклюзивного освітнього простору м. Добропілля поширюється на курсах підвищення кваліфікації та міжкурсових заходах Донецького облІППО.

Н.В. Оксенчук, директор департаменту освіти і науки Донецької облдержадміністрації, наголосила на доцільності й ефективності використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальних закладах, а особливо – у закладах з інклюзивною освітою для підвищення доступності та якості навчально-виховного процесу. Компенсаторна властивість ІКТ-технологій дає змогу дітям з особливими потребами брати активну участь у навчальному процесі попри функціональні обмеження. Завдяки використанню ІКТ діти здатні долати бар’єри на шляху до навчання, оскільки отримують доступ до різноманітних дидактичних матеріалів у прийнятному й доступному форматі, а також демонструвати свої навчальні досягнення. Система освіти має бути спрямована на задоволення потреб суспільства в цілісних, творчих учителях, які здатні володіти сучасними методологіями та спроможні застосовувати в професійній діяльності інноваційні, зокрема комп’ютерні технології; тобто − вдосконалювати фахову компетентність, педагогічну майстерність, культуру, духовність, соціальну та творчу активність.

Проректор з наукової роботи Донецького облІППО Ю.О. Бурцева розкрила питання підготовки педагога в системі післядипломної освіти до використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі. Зазначено, що використання ІКТ здійснюється для реалізації таких основних напрямів: корекції дефекту, соціалізації дитини в суспільстві, для ефективного навчання. З метою якісного науково-методичного супроводу підготовки педагогів до впровадження ІКТ в інклюзивне освітнє середовище розроблено систему і на належному рівні реалізується комплекс науково-методичних заходів:

  1. Налагоджується співпраця психолого-медико-педагогічних консультацій Донецької області з управліннями охорони здоров’я, соціального захисту, громадськими організаціями з питань забезпечення дітям з особливими освітніми потребами психолого-педагогічної, медичної та соціальної реабілітації.
  2. Удосконалення ІКТ-компетентності педагогічних працівників здійснюється через роботу курсів підвищення кваліфікації та міжкурсових заходів: інструктивно-методичних нарад, тренінгів, постійних семінарів, ярмарок педагогічних ідей, конкурсів професійної майстерності та ін. Розроблено програму тематичних курсів «Використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі» та методичний супровід до неї. Модуль щодо інклюзивної освіти включено в усі курси відповідних фахівців.
  3. Організовано роботу обласної творчої групи зі створення бази даних щодо форм, методик, технологій корекції конкретної вади дитини з особливими освітніми потребами.
  4. Працює обласна Авторська творча майстерня «Створення моделі інклюзивної освіти у Школі педагогічної гармонії як передумова повноцінної соціальної мобільності дітей з обмеженими можливостями», результатом якої стане розробка відповідної моделі та підготовка до апробації спецкурсу «Підвищення фахової майстерності вчителя інклюзивних класів засобами ІКТ».
  5. Здійснюється система консультування працівників закладів освіти з питань здійснення інклюзивного навчання в комплексі з корекційно-розвивальною роботою для задоволення соціально-освітніх потреб. У міжкурсовий період працівниками відділу спеціальної та інклюзивної освіти облІППО здійснюється спільна консультаційна робота з фахівцями районних (міських) ПМПК, шкільних ПМП, комісій спеціальних шкіл-інтернатів, спеціалістами органів охорони здоров’я, соціальної служби сім'ї, дітей та молоді; керівниками гуртків ДДЮТ; спілкою інвалідів; медичними працівниками; центром соціально-психологічної реабілітації з питань раннього виявлення дітей із порушеннями в розвитку (від народження до 3-х років).
  6. Проводяться майстер-класи із залученням фахівців-дефектологів для дітей із порушенням зору «Я розфарбую життя яскравими фарбами!», «Синдром Дауна – не хвороба», «Використання ІКТ у роботі з дітьми з комплексними порушеннями», «Особливості сенсорної інтеграції для дітей із синдромом аутизму» тощо.
  7. Важливий акцент робиться на мережевій взаємодії методичних служб освітніх округів, районних (міських) методичних кабінетів (центрів) з обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти, вищими навчальними закладами у зв’язку з орієнтацією не тільки на традиційні предметно-методичні послуги, а й на нові види послуг у сфері інклюзивної освіти, серед яких – інформаційні та моніторингові.

Підводячи підсумки роботи виїзного засідання Науково-методичної ради ДВНЗ УМО на тему «Підготовка педагога в системі післядипломної освіти до використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі» за участю ректорів (директорів) та проректорів закладів ППО – членів УВУПО, учасники заходу схвалили систему роботи Донецького облІППО. Результатом обговорення питання стали рекомендації щодо впровадження до змісту підвищення кваліфікації педагогів навчального модуля «Використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі»; створення в обласних інститутах післядипломної педагогічної освіти банків даних щодо дітей з особливими освітніми потребами, які знаходяться в інклюзивних класах та потенційно можуть їх поповнити; організація науково-методичних заходів (конференцій, семінарів, круглих столів та ін.) із залученням викладачів спеціальних шкіл та вчителів інклюзивних класів ЗНЗ, присвячених обговоренню різних аспектів проблеми підготовки педагога в системі післядипломної освіти до використання інформаційно-комунікаційних технологій в інклюзивному освітньому середовищі.

Людяність суспільства вимірюється ставленням до людей, і тим більше – до дітей з особливими потребами. Будьмо мудрими, уважними, дбайливими, милосердними у стосунках з вихованцями, які найбільше потребують нашої допомоги й підтримки!

Макаренко Світлана Іванівна – проректор з науково-методичної роботи
Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти;

Отич Олена Миколаївна – проректор з науково-методичної роботи та
міжнародних зв’язків ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України;

Науменко Анна Степанівна – завідувач відділу науково-методичного забезпечення
ППО ЦІППО ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України.