УМО НАПН України

Агроосвіта

ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІВ

Методичний порадник

Головна

Зміст

Рекомендована література

Примітки

Укладачі

 

ПЕРЕДМОВА

 

 

Навчально-методичний посібник є першим в Україні виданням, в якому відповідно до змісту практичної андрагогіки й освітньо-професійної програми підвищення кваліфікації науково-педагогічних, педагогічних працівників повно та всебічно висвітлено технологічні аспекти їх професійного розвитку. У межах парадигми практичної андрагогіки технології професійного розвитку педагогів є доцільно відібраними та структурованими андрагогом корисні методи, техніки, вправи, завдяки яким організовується практико-орієнтовна система учіння дорослого з урахуванням їх ціннісно-цільових орієнтирів.

Посібники з андрагогіки, словники та довідники з проблем освіти дорослих не дають організаторам післядипломного педагогічного навчання відповіді на конкретні технологічні питання. Тому й запропоновано такий формат. Навчально-методичний посібник розраховано на тренерів післядипломної педагогічної освіти, для яких технології професійного розвитку педагогів системне узагальнення результатів проектувальної діяльності андрагога, що передбачає вибір оптимального (за конкретних умов і обставин) або раціонального (за узагальнених умов і обставин) змісту та технологій післядипломного навчання.

Обізнаність андрагогів та їх компетентність у застосуванні технологій професійного розвитку актуальна в таких аспектах.

По-перше, однією із фундаментальних проблем професійної підготовки тренерів освіти дорослих є формування андрагогічної культури як системи: знань закономірностей освіти дорослих; умінь користуватися інструментарієм андрагогіки на практиці. Високий рівень професійної культури андрагога – не лише нагальна вимога освіти дорослих, оскільки від професійної культури тренерів безпосередньо залежить успішне розв’язання актуальних проблем вітчизняного освітньо-культурного розвитку, а й запит сучасного вітчизняного транзитивного, нелінійно трансформаційного суспільства на особистостей із максимумом індивідуальною активністю. За сучасних умов транзитивності засвоєння педагогами масиву новітньої інформації з проблем освітньої політики та професійного зростання педагога, весь об’єм якої розмаїтий й не піддається одразу класифікації та переробці, оптимізується завдяки організаторам освіти дорослих, які є консультантами освітньої політики, аналітиками у відборі практико-орієнтовної культурно-освітньої інформації, її адаптації за критеріями корисності для учіння дорослого з урахуванням їх ціннісно-цільових орієнтирів.

По-друге, завданнями кваліфікованого андрагога є аналіз потенціалу інтерактивних технологій навчання дорослого з метою не лише усвідомлення різниці між традиційною та інноваційною освітою, переваг останньої для суспільного поступу України, а й для співвідношення особистості дорослого, його соціально-культурної, психолого-педагогічної характеристики з інтерактивним освітнім контекстом. Саме це допомагає андрагогу розв’язати проблему формування образу, бажано-очікуваної моделі пізнавальної діяльності педагога як дорослого учня та її відповідності технологіям професійного розвитку.

По-третє, сутнісно професійна діяльність андрагога спрямовується на андрагогічну та методичну діяльність. Якщо перша (андрагогічна) потребує представлення у післядипломному навчанні педагогів прикладів інтерактивних технологій, в яких трансляція професійного досвіду поєднується із доцільними елементами інтерактивних технологій в активних методах навчання дорослих, то друга (методична) – праксеологічних порад щодо застосування конкретних інтерактивних технологій для професійного розвитку педагогів.

   Цей навчально-методичний посібник написано з урахуванням вітчизняної та світової теорії і практики освіти дорослих, допоможе андрагогам одержати цілісне уявлення про технології професійного розвитку педагогів.

У першому розділі (автор: Т. М. Сорочан) висвітлюються питання технологій професійного розвитку педагогічних кадрів у системі післядипломної педагогічної освіти, зокрема зосереджено увагу на таких технологіях, як: технопарк (research park); технологія науково-методичного супроводу; проекти професійного розвитку; взаємодія у професійних мережах; організація, яка навчається; опорний конспект. Актуальні аспекти інтерактивних технологій у навчанні дорослого, серед яких: концептуалізація інтерактивних технологій післядипломного навчання; поняття «інтерактивні технології післядипломного навчання»; інтерактивна вправа; елементи інтерактивної технології в активних методах навчання; дорослий як суб’єкт післядипломного інтерактивного навчаннярозкрито у другому розділі (автор: М. І. Скрипник). У третьому розділі (автори: Я. Л. Катюк,                             Л. Т. Ніколенко, М. І. Скрипник, Т. С. Кравчинська) наведено приклади інтерактивних технологій у післядипломному навчанні педагогів: воркшоп, мозковий штурм, тренінг. Розділ четвертий (автори: В. В. Сидоренко, А. Б. Єрмоленко, М. В. Ілляхова, Л. Г. Горяна, В. Ю. Наумова, В. В. Левченко) присвячено методичним порадам з: організації і проведення майстер-класу, педагогічного коучингу, інтелектуальних змагань «Дебати»; реалізації методу «дерево прийняття рішень»; застосування імітаційно-ігрового підходу до екологічної освіти та виховання в системі післядипломної педагогічної освіти; організації колективного пошуку оригінальних ідей; практичного застосування акмеологічних технологій в освіті дорослих.

   Зміст матеріалу у навчально-методичному посібнику структуровано й подано як гіпертекст, за яким навчальні одиниці представлено не в лінійній послідовності, а як систему вказаних можливих переходів, зв’язків між ними. Вивчати та аналізувати таким чином матеріал можна в будь-якому порядку, утворюючи різні лінійні тексти. Для організації науково-педагогічними і педагогічними працівниками самонавчання до кожного розділу подано практичні завдання та рекомендовану літературу.

   Автори щиро дякують усім, хто доброзичливо сприйняв вихід у світ посібник, зацікавлено висловив свої зауваження і побажання.

   Слова нашої особливої подяки докторам педагогічних наук, професорам Зої Вікторівні Рябовій, Євгену Миколайовичу Хрикову, кандидату педагогічних наук Ірині Павлівні Воротниковій за рецензування роботи й цінні поради.

 

На початок

Наступна тема