УМО НАПН України Агроосвіта |
ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
ПЕДАГОГІВ Методичний порадник |
||
|
|||
Навчально-методичний
посібник є першим в Україні
виданням, в якому відповідно до змісту практичної андрагогіки й освітньо-професійної програми підвищення кваліфікації науково-педагогічних, педагогічних
працівників повно та всебічно висвітлено технологічні аспекти їх професійного розвитку. У межах парадигми практичної андрагогіки технології професійного розвитку педагогів є доцільно відібраними та структурованими андрагогом корисні методи, техніки, вправи, завдяки
яким організовується
практико-орієнтовна система учіння
дорослого з урахуванням їх ціннісно-цільових орієнтирів. Посібники
з андрагогіки, словники та довідники
з проблем освіти дорослих
не дають організаторам післядипломного педагогічного навчання відповіді на конкретні технологічні питання. Тому й запропоновано такий формат. Навчально-методичний
посібник розраховано на тренерів післядипломної педагогічної освіти, для яких технології професійного розвитку педагогів – системне
узагальнення результатів проектувальної діяльності андрагога,
що передбачає вибір
оптимального (за конкретних умов і обставин) або раціонального (за узагальнених
умов і обставин) змісту
та технологій післядипломного
навчання. Обізнаність
андрагогів та їх компетентність у застосуванні технологій професійного розвитку актуальна в таких аспектах. По-перше,
однією із фундаментальних проблем професійної
підготовки тренерів освіти дорослих є формування андрагогічної культури як системи: знань закономірностей освіти дорослих; умінь користуватися інструментарієм андрагогіки на практиці. Високий рівень професійної культури андрагога – не лише нагальна вимога освіти дорослих, оскільки від професійної культури тренерів безпосередньо залежить успішне розв’язання актуальних проблем вітчизняного
освітньо-культурного розвитку,
а й запит сучасного вітчизняного
транзитивного, нелінійно трансформаційного суспільства на особистостей
із максимумом
індивідуальною активністю.
За сучасних умов транзитивності засвоєння педагогами масиву новітньої інформації з проблем освітньої політики та професійного зростання
педагога, весь об’єм якої
розмаїтий й не піддається
одразу класифікації та переробці, оптимізується завдяки організаторам освіти дорослих, які є консультантами освітньої політики, аналітиками у відборі практико-орієнтовної
культурно-освітньої інформації,
її адаптації за критеріями корисності для
учіння дорослого з урахуванням їх ціннісно-цільових орієнтирів. По-друге,
завданнями кваліфікованого
андрагога є аналіз потенціалу інтерактивних технологій навчання дорослого з метою не лише усвідомлення різниці між традиційною та інноваційною освітою, переваг останньої для суспільного поступу України, а й для співвідношення
особистості дорослого, його соціально-культурної,
психолого-педагогічної характеристики з інтерактивним освітнім
контекстом. Саме це допомагає андрагогу розв’язати проблему формування
образу, бажано-очікуваної моделі
пізнавальної діяльності
педагога як дорослого учня
та її відповідності технологіям професійного розвитку. По-третє, сутнісно
професійна діяльність андрагога спрямовується на андрагогічну та методичну діяльність. Якщо перша (андрагогічна) потребує представлення у післядипломному
навчанні педагогів прикладів інтерактивних технологій, в яких трансляція
професійного досвіду поєднується із доцільними елементами інтерактивних
технологій в активних методах навчання дорослих, то друга (методична) – праксеологічних порад щодо застосування конкретних інтерактивних
технологій для професійного розвитку педагогів. Цей навчально-методичний посібник написано з урахуванням
вітчизняної та світової теорії і практики освіти дорослих, допоможе андрагогам одержати цілісне уявлення про технології професійного розвитку педагогів. У першому розділі (автор:
Т. М. Сорочан) висвітлюються
питання технологій професійного розвитку педагогічних кадрів у системі післядипломної педагогічної освіти, зокрема зосереджено увагу на таких технологіях, як:
технопарк (research park);
технологія науково-методичного
супроводу; проекти
професійного розвитку; взаємодія у професійних
мережах; організація, яка навчається;
опорний конспект. Актуальні
аспекти інтерактивних технологій у навчанні дорослого, серед яких: концептуалізація інтерактивних технологій післядипломного навчання; поняття «інтерактивні технології післядипломного навчання»; інтерактивна вправа; елементи інтерактивної технології в активних методах навчання; дорослий як суб’єкт післядипломного інтерактивного навчання – розкрито у другому розділі (автор:
М. І. Скрипник). У третьому розділі (автори: Я. Л. Катюк, Л. Т. Ніколенко,
М. І. Скрипник, Т. С. Кравчинська)
наведено приклади інтерактивних
технологій у післядипломному
навчанні педагогів: воркшоп, мозковий
штурм, тренінг. Розділ четвертий (автори: В. В. Сидоренко, А. Б. Єрмоленко, М. В. Ілляхова, Л.
Г. Горяна, В. Ю. Наумова, В. В. Левченко) присвячено методичним порадам з: організації і проведення майстер-класу, педагогічного коучингу, інтелектуальних змагань «Дебати»; реалізації методу «дерево прийняття рішень»; застосування імітаційно-ігрового підходу до екологічної освіти та виховання в системі післядипломної педагогічної освіти; організації колективного пошуку оригінальних ідей; практичного застосування акмеологічних технологій в освіті дорослих. Зміст
матеріалу у навчально-методичному
посібнику структуровано й
подано як гіпертекст, за яким навчальні одиниці
представлено не в лінійній послідовності,
а як систему вказаних можливих
переходів, зв’язків між ними. Вивчати та аналізувати таким чином матеріал
можна в будь-якому порядку, утворюючи різні лінійні тексти. Для організації науково-педагогічними і педагогічними
працівниками самонавчання
до кожного розділу подано практичні
завдання та рекомендовану літературу.
Автори щиро дякують
усім, хто доброзичливо сприйняв вихід у світ посібник, зацікавлено висловив свої зауваження і побажання. Слова
нашої особливої подяки докторам педагогічних
наук, професорам Зої Вікторівні Рябовій,
Євгену Миколайовичу Хрикову, кандидату педагогічних
наук Ірині Павлівні Воротниковій за рецензування
роботи й цінні поради. |
|||