Наукова школа В.В. Олійника
Становлення, функціонування та розвиток системи післядипломної педагогічної освіти України
Олійник Віктор Васильович – доктор педагогічних наук, професор, дійсний член Національної академії педагогічних наук України, дійсний член Міжнародної Слав'янської академії освіти ім. Я. А. Коменського, заслужений працівник освіти України, ректор відомий в Україні й зарубіжжі вчений у галузі загальної та професійної педагогіки, управління освітою.
У науку увійшов як розробник інноваційних підходів управління неперервним професійним розвитком педагогічних і керівних кадрів освіти, як ініціатор модернізації системи післядипломної педагогічної освіти на засадах відкритої освіти і дистанційного навчання.
Шлях академіка Олійника В. В. у науку своїми витоками сягає початку 70-х рр. минулого століття, коли його професійна діяльність формувалась як організатора науково-методичної роботи у Республіканському навчально-методичному кабінеті трудового навчання і профорієнтації Міністерства освіти УРСР. У цей період з’являються перші наукові та методичні праці: «Профориентационная работа Львовского дворца пионеров и школьников» (1974 р.), «Система работы учебно-методического кабинета по изучению, обобщению и внедрению передового педагогического опыта» (1980 р.).
У першій половині 80-х рр. його подальшому науковому самовизначенню та становленню сприяла дослідницька діяльність у відділі профтехосвіти НДІ педагогіки УРСР і, зокрема, такі вчені, як Б. С. Гершунський, О. С. Дубинчук, Н. Г. Ничкало, М. Д. Ярмаченко та інші.
Доленосним у ці роки є знайомство В. В. Олійника з академіком Академії педагогічних наук СРСР С. Я. Батишевим. Його наукові ідеї та теоретичні основи професійної освіти дають поштовх до навчання в аспірантурі, визначення проблеми дисертаційного дослідження, а сам Сергій Якович стає науковим керівником і наставником у роботі над кандидатською дисертацією з теми «Система впровадження передового виробничого досвіду в практику роботи середніх профтехучилищ», яка була успішно захищена у 1988 р.
У подальшому з інтенсифікацією наукового пошуку з проблем професійного удосконалення працівників професійно-технічної освіти з’являється прагнення до безпосереднього управління даними процесами, яке в 1989 р. втілюється в життя у Центральному інституті удосконалення вчителів. З життєдіяльністю цього інституту та його роллю в галузі освіти назавжди поєднується шлях В. В. Олійника як ученого й управлінця-професіонала. В полі зору вченого постають проблеми трансформації системи післядипломної освіти та управління галуззю в ринкових умовах. Результатом є праці «Український інститут підвищення кваліфікації керівних кадрів освіти: організація і управління» (1993 р., співавтори: В. М. Мадзігон, С. В. Крисюк, В. Ю. Тараненко), «Програма перспективного розвитку Українського інституту підвищення кваліфікації керівних кадрів освіти» (1994 р., співавтори: М. І. Дробноход, С. В. Крисюк та ін.), «Цільове управління: вимірювання результативності діяльності учнів і педагогів» (1996 р., співавтори: Г. А. Дмитренко, О. Л. Ануфрієва) та ін.
Разом з цим зростає жага до постійного розвитку й самовдосконалення. У 1997 р. учений береться за докторську дисертацію «Теоретико-методологічні засади управління підвищенням кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти» під науковим консультуванням видатного вченого, доктора філософських наук, академіка В. П. Андрущенка, яку закінчує й успішно захищає в 2004 р., вже обіймаючи посаду ректора Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти. Працюючи над докторською дисертацією, розробляє Концепцію дистанційного навчання в системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників, визначає стратегічні напрями досліджень у цій сфері та започатковує свою наукову школу. Великий науковий і управлінський досвід, потужний інтелектуальний і творчий потенціал, цілеспрямованість і ентузіазм В. В. Олійника допомагають вченому згуртовувати та вести за собою науковими стежками ентузіастів-практиків, сповнених прагнення до професійного удосконалення та розвитку освіти в державі.
Посилюється увага та науковий інтерес педагогів і дослідників до проблем післядипломної освіти, розширюються напрями наукових пошуків. В. В. Олійник очолює керівництво і координацію цієї роботи, терпляче вчить методології молодих здобувачів, організовує міжнародні й всеукраїнські науково-практичні конференції, розширюючи спектр досліджень, залучаючи нових творчих учасників, забезпечуючи впровадження одержаних результатів. Концептуальні положення та ідеї вченого складають основу розбудови Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти й у цілому системи ППО.
Стратегічне мислення, системність досліджень і професійне управління вченого сприяє зростанню очолюваного ним колективу і перетворення у 2008 р. ЦІППО в інноваційно-дослідницький навчальний заклад Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти».
Наукові розробки вченого, його Концепція поступового переходу післядипломної педагогічної освіти України від традиційної (очної) форми навчання до очно-дистанційної втілюються в практику діяльності всієї системи ППО.
Під керівництвом В. В. Олійника проводиться робота з розробки проектів Законів України «Про післядипломну освіту», «Про вищу освіту», «Про освіту» тощо. Він є ініціатором і засновником Науково-методичного комплексу «Консорціум закладів післядипломної освіти» (2009 р.)тау йогорамкахУкраїнського відкритого університету післядипломноїосвіти (2015 р.), які працюють над створенням і впровадженням сучасних стандартів післядипломної освіти педагогічних, науково-педагогічних і управлінських кадрів, інноваційних моделей неперервного професійного розвитку зазначених категорій працівників на основі мережевої й інших освітніх технологій.
Нині наукові інтереси та практичні результати В. В. Олійника пов’язані з дослідженням проблем управління освітою, розвитку відкритої післядипломної освіти в Україні, розробкою науково-методичних засад управління системою післядипломної педагогічної освіти. Він є автором понад 300 наукових і науково-методичних праць, членом спеціалізованих вчених рад із захисту дисертацій. Підготував 23 вчених, з яких 15 кандидатів і 8 докторів педагогічних наук.
Наукова школа В.В. Олійника здійснює систематичну плідну науково-дослідну діяльність з 1999 року.
Проблема досліджень – теорія та практика післядипломної педагогічної освіти в період трансформації суспільства.
Головна мета досліджень – модернізація освітньої діяльності в післядипломній педагогічній освіті на основі сучасних підходів і технологій.
Найвагомішим науковим доробком академіка В. В. Олійника та його школи стали:
- створення наукових основ сучасної післядипломної педагогічної освіти (місії, функцій, принципів, освітніх і управлінських моделей, технологій тощо);
- розробка методологічних підходів до управління розвитком педагогічних і управлінських кадрів освіти в системі післядипломної педагогічної освіти;
- створення теорії та методики очно-дистанційного навчання педагогічних і керівних кадрів освіти в системі післядипломної педагогічної освіти;
- розроблення теоретико-методичних основ організації навчального процесу педагогічних і управлінських кадрів освіти та оцінювання результатів у постдипломний період на основі принципів ECTS.
У межах наукової школи під керівництвом академіка В. В. Олійника досліджено ряд наукових проблем щодо:
- Змісту і організації дистанційної післядипломної педагогічної освіти (2000–2002 рр.).
- Теорії і методики підготовки управлінського і викладацького персоналу в системі дистанційної післядипломної освіти (0103U003190) (2003–2005 рр.).
- Науково-методичних засад підвищення кваліфікації керівних кадрів ПТНЗ в системі дистанційного навчання (0106U002455) (2006–2008 рр.).
- Кредитно-модульної організації навчального процесу в підвищенні кваліфікації керівних кадрів освіти (0109U002231) (2009–2011 рр.).
- Науково-методичних засад модернізації освітньої діяльності закладів післядипломної педагогічної освіти на засадах сучасних технологій (РК0112U002346) (2012 – 2014 рр.).
- Концептуальних засад утворення відкритого університету післядипломної освіти (2016 – 2018 рр.).
Вагоме практичне значення мають нормативно-правові напрацювання, серед яких:
- Положення про запровадження Європейської кредитно-трансферної системи у вищі навчальні заклади післядипломної педагогічної освіти, затверджене вченою радою УМО НАПН України 20.12.2011 р.;
- Положення про організацію очно-дистанційного підвищення кваліфікації керівних і педагогічних кадрів в центральному інституті післядипломної педагогічної освіти, затверджене науково-методичною радою ЦІППО АПН України 11.05.2005 р.;
- Положення про підвищення кваліфікації керівних, науково-педагогічних і педагогічних кадрів освіти в Університеті менеджменту освіти, затверджене вченою радою УМО НАПН України 30.01.2013 р.
- Концепція системи управління післядипломною педагогічною освітою в умовах інноваційних перетворень (2015 р.).
Основні праці вченого за напрямами наукових досліджень:
- Олійник В. В. Концепція дистанційного навчання в системі підвищення кваліфікації педагогічних працівників / В. В. Олійник. – К.: ЦІППО, 1999. – 14 с.
- Олійник В. В. Дистанційне навчання педагогічних кадрів / В.В. Олійник // Світло: наук. метод. освітянський часопис. – 1999. – № 3 (13), – С. 32–34.
- Олійник В. В. Дистанційне навчання – від ідеї до втілення. / В.В. Олійник // Світло. – 1999. – № 4. – С. 22–25.
- Олійник В. В. Дистанційне навчання в післядипломній педагогічній освіті: організаційно-педагогічний аспект: навч. посіб. / В. В. Олійник. – К.: ЦІППО, 2001. – 148 с.
- Олійник В. В. Основи дистанційного навчання в післядипломній педагогічній освіті / В. В. Олійник. – К.: ЦІППО, 2001. – 43 с.
- Олійник В. В. Дистанційна освіта за кордоном та в Україні: стислий аналітичний огляд / В. В. Олійник. – К. : ЦІППО, 2001. – 48 с.
- Олійник В. В. Організація дистанційного навчання в післядипломній педагогічній освіті: організаційно-педагогічне дослідження / В. В. Олійник. – К. : ЦІППО, 2001. – 52 с.
- Олійник В. В. Управління розвитком системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників професійно-технічної освіти: наук.-метод. посіб. / В. В. Олійник. – К. : ЦІППО, 2002. – 185 с.
- Олійник В. В. Основи впровадження дистанційного навчання в післядипломну педагогічну освіту / В. В.Олійник // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: зб. наук. праць. – К. – Запоріжжя, 2002. – Вип. 24. – С. 43–50.
- Олійник В. В. Наукові основи управління підвищення кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти: монографія / В. В. Олійник. – К.: Міленіум, 2003. – 594 с.
- Олійник В.В. Проблеми кадрового забезпечення дистанційного навчання в системі підвищення кваліфікації працівників профтехосвіти // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: зб. наук. праць. – К. – Запоріжжя, 2003. – Вип. 26. – С. 55 – 59.
- Олійник В. В. Стратегія і тактика впровадження дистанційного навчання в післядипломну педагогічну освіту / В. В. Олійник, В. О. Гравіт // Вісник Академії дистанційної освіти. –2003.– № 1. – С. 45–49.
- Олійник В. В. Проблеми підготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів дистанційного навчання в системі післядипломної педагогічної освіти. //Вісник Академії дистанційної освіти. – К., 2003. – №1. – С. 27–29.
- Олійник В. В. Наукові основи управління підвищення кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти: монографія / В. В. Олійник. – К.: Міленіум, 2003. – 594 с.
- Навчально-методичний комплекс підвищення кваліфікації директорів ПТНЗ за дистанційною формою навчання / за заг. ред. В. В. Олійника / упоряд. Л. Л. Ляхоцька. – К.: Міленіум, 2003. – 100 с.
- Навчально-методичний комплекс підвищення кваліфікації державних службовців V–VIІ категорії посад: завідувачі відділів (управлінь) освіти райдержадміністрацій та міськвиконкомів за дистанційною формою навчання / за заг. ред. В. В. Олійника / упоряд. Л. Л. Ляхоцька. – К.: Міленіум, 2003. – 100 с.
- Навчально-методичний комплекс підвищення кваліфікації завідуючих районними (міськими) методичними кабінетами за дистанційною формою навчання / за заг. ред. В. В. Олійника / упоряд. Л. Л. Ляхоцька. – К.: Міленіум, 2003. – 104 с.
- Навчально-методичний комплекс підготовки організаторів дистанційного навчання для системи післядипломної педагогічної освіти / за заг. ред. В. В. Олійника. – К.: Міленіум, 2003. – 72 с.
- Дистанційне навчання в післядипломній педагогічній освіті (в схемах і таблицях) / Олійник В. В., Гравіт В. О., Антощук С. В. та ін.; за заг. ред. В. В. Олійника. – К.: Міленіум, 2003. – 76 с.
- Олійник В. В. Створення умов для переходу до підвищення кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти за дистанційною формою навчання / В. В. Олійник // Наша школа. – 2004. – С. 30–34.
- Олійник В. В. Підвищення кваліфікації управлінських кадрів освіти за дистанційною формою навчання./ В. В. Олійник, В. О. Гравіт // Вісник Академії дистанційної освіти. – 2004. – № 2. – К., 2004. – С. 33–35.
- Розвиток систем освіти в Україні та країнах світу: навч.–метод. комплекс / за заг. ред. В. В. Олійника. – К.: Міленіум, 2005. – 26 с.
- Відкрита освіта та дистанційне навчання: навч.–метод. комплекс навчального модулю / за заг. ред. В. В. Олійника. – К.: Міленіум, 2005. – 18 с.
- Застосування комп’ютерних і телекомунікаційних технологій у дистанційному навчанні: навч.–метод. комплекс / В. В. Олійник, В. О. Гравіт, С. В. Антощук, А. Л. Кліменко / за заг. ред. В. В. Олійника. – К.: Міленіум, 2005. – 44 с.
- Положення про організацію очно-дистанційного підвищення кваліфікації керівних і педагогічних кадрів у Центральному інституті післядипломної педагогічної освіти / за заг. ред. В. В. Олійника. – К.: ЦІППО, 2005. – 40 с.
- Олійник В. В. Забезпечення дистанційного підвищення кваліфікації керівних і педагогічних кадрів / В. В. Олійник // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. праць. – К.: Укр. інж.-пед. академія, 2005. – Вип. 10. – С. 45–48.
- Олійник В. В. Теоретичні та організаційні аспекти управління розвитком системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників профтехосвіти / В. В. Олійник // Післядипломна освіта в Україні. – № 1. – К., 2005. – С. 27–34.
- Олійник В. В. Впровадження оцінювання якості освіти (в рамках проекту TЕMPUS «Справедливе оцінювання») / В. В. Олійник // Післядипломна освіта в Україні. – 2006. – №2. – С. 6–12.
- Олійник В. В. Впровадження нових освітніх технологій у закладах післядипломної педагогічної освіти / В. В. Олійник // Теоретичні та методичні засади розвитку педагогічної освіти: педагогічна майстерність, творчість, технології: зб. наук. праць /за заг. ред. Н. Г. Ничкало. – Х.: ХПІ, 2007. – С. – 432–438.
- Підвищення кваліфікації керівників освіти за дистанційною формою навчання / Олійник В. В., Биков В. Ю., Гравіт В. О. та ін.; за заг. ред. В. В. Олійника. – К.: Логос, 2006. – 408 с.
- Концептуальні засади підвищення кваліфікації керівних кадрів професійно-технічних навчальних закладів за очно-дистанційною формою навчання (концепція) / Олійник В. В., Биков В. Ю., Гравіт В. О. та ін. / за заг. ред. В. В. Олійника. — К.: ЦІППО, 2007.— 104 с.
- Олійник В. В. Щодо впровадження дистанційного навчання в післядипломній педагогічній освіті / В. В. Олійник // Післядипломна освіта в Україні. – 2007. – №1. – С. 43–46.
- Олійник В. Дистанційне навчання в Центральному інституті післядипломної педагогічної освіти АПН України / В. Олійник, В. Гравіт, А. Кліменко // Післядипломна освіта в Україні. – 2007. – №2. – С. 68–72.
- Олійник В. В. Теорія та практика дистанційного навчання у післядипломній педагогічній освіті / В. В. Олійник, В. О. Гравіт // Розвиток післядипломної педагогічної освіти в Україні: стан, проблеми, перспективи: матеріали Всеукр. наук. практ. конф. 26–27 березня 2008 р. – К., 2008. – С. 3–18.
- Підвищення кваліфікації керівних кадрів професійно-технічних навчальних закладів за дистанційною формою навчання: варіат. навч.–метод. комплекс / В. В. Олійник, В. Ю. Биков, В. О. Гравіт та ін.; АПН України,
Ун–т менедж. освіти. – К., 2008. – 160 с. - Олійник В. В. Концептуальні підходи до формування ціннісної управлінської еліти в освітньому середовищі / В. В. Олійник // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, соціологія. – Х.: ХПІ, 2008. – № 2. – С. 45–51.
- Олійник В. В. Модернізація системи післядипломної педагогічної освіти України в умовах змін / В. В. Олійник // Післядипломна педагогічна освіта: європейські орієнтири та регіональні пріоритети: тези міжнар. наук.–практ. конф. (10–11 вересня 2009 р., м. Біла Церква). / за наук. ред. В. В. Олійника, Л. М. Карамушки, Н. І. Клокар, Л. І. Даниленко. – Біла Церква: КОІПОППК, 2009. – С. 20–22.
- Олійник В. В. Управління підвищенням кваліфікації працівників профтехосвіти в умовах трансформації суспільства / В. В. Олійник; АПН України, Ун–т менедж. освіти. – К., 2009. — 104 с.
- Олійник В. В. Підвищення кваліфікації працівників профтехосвіти: концептуальні та організаційно-методичні засади / В. В. Олійник; АПН України, Ун–т менедж. освіти. — К., 2009. — 88 с.
- Підвищення кваліфікації кадрів професійно-технічних навчальних закладів за дистанційною формою навчання: варіат. навч.–метод. комплекс / В. В. Олійник, В. Ю. Биков, В. О. Гравіт та ін.; АПН України,
Ун–т менедж. освіти. – К., 2009. – 160 с. - Олійник В. В. Діагностика підвищення кваліфікації керівних кадрів освіти за очно-дистанційною формою навчання: метод. рек. В. В. Олійник, В. О. Гравіт, А. Л. Кліменко; АПН України, Ун–т менедж. освіти. – К., 2008. – 24 с.
- Олійник В. В. Загальна стратегія ППО / В. В. Олійник // Управління освітою. – 2010. – № 7 (235), квітень. – С. 11 – 13.
- Олійник В. В. Післядипломна педагогічна освіта: місія і стратегія розвитку / В. В. Олійник // Освіта України. – Від 23 квітня 2010 р. – № 30. – С. 6.
- Олійник В. В. Університет менеджменту освіти НАПН України: інноваційний вектор розвитку / В. В. Олійник // Післядипломна освіта в Україні. – 2010. – № 1 (16). – С.12 – 15.
- Олійник В. В. Підвищення кваліфікації кадрів професійно-технічних навчальних закладів за дистанційною формою навчання: навч. посіб. / В. В. Олійник, В. Ю. Биков, В. О. Гравіт; НАПН України, Ун–т менедж. освіти. – К., 2010. – 235 с.
- Методика підготовки та проведення занять з навчального модуля «Відкрита освіта та дистанційне навчання: метод. посібник / В. В. Олійник, В. О. Гравіт, Л. Л. Ляхоцька та ін.; НАПН України, Ун–т менедж. освіти. – К., 2010. – 280 с.
- Олійник В. В. Самостійна робота слухачів у процесі підвищення кваліфікації: наук.–метод. матеріали / В. В. Олійник, В. О. Гравіт, Л. Л. Ляхоцька; НАПН України, Ун–т менедж. освіти. – К., 2010. – 44 с.
- Олійник В. В. Управління розвитком професійно-технічного навчального закладу: навч. метод. посіб. / В. В. Олійник, Л. М. Сергеєва. – К.: АртЕк, 2010. – 176 с.
- Олійник В. В. Проміжні результати наукового дослідження проблеми «Розвиток післядипломної педагогічної освіти на засадах дистанційного навчання та кредитно модульної організації навчального процесу» / В. В. Олійник // Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць / Ун-т менедж. освіти НАПН України / ред. кол.: О. Л. Ануфрієва та ін.; голов. ред. В. В. Олійник. – К., 2011. – Вип. 2 (15). – С. 122 – 132.
- Олійник В. В. Сучасні трансформації післядипломної педагогічної освіти в Україні / В. В. Олійник // Управління освітою. Часопис для керівників освітньої галузі. – 2011, вересень. - № 17 (269). – С. 4 – 8.
- Олійник В. В. Відкрита освіта і освітні зміни. Організація дистанційного навчання у ППО / В. В. Олійник // Управління освітою. Часопис для керівників освітньої галузі. – 2011, липень. – № 14 (266). –
С. 4–6. - Олійник В. В. Відкрита освіта й освітні зміни. Дистанційна освіта у світі на сучасному етапі / В. В. Олійник // Управління освітою. Часопис для керівників освітньої галузі. – 2011, серпень. - № 16 (268). – С. 4 – 6.
- Олійник В. В. Реформування післядипломної педагогічної освіти на засадах кредитно-модульної системи організації навчального процесу / В. В. Олійник // Післядипломна освіта в Україні. – 2011. – № 1 (18). – С. 3 – 7.
- Олійник В. В. Результати розробки науково-організаційної моделі реформування системи післядипломної педагогічної освіти на засадах кредитно-модульної системи організації навчального процесу [Електронний ресурс] / В. В. Олійник // Електронний збірник наукових праць Запорізької обласної академії післядипломної педагогічної освіти. – 2011. – Вип. № 2. – Режим доступу до журн.: http://zoippo.zp.ua/pages/el_gurnal/pages/vip2.html
- Актуальні аспекти розвитку освіти в Україні: економіка, професійна підготовка, дистанційне навчання [Текст]: монографія / Л. Л. Ляхоцька, О. В. Величко, О. М. Гедиш [та ін.] / за заг.ред. В. В. Олійника. – К. : Ун-т менедж. освіти НАПН України; Донецьк : Світ книги, 2012. – 185 с.
- Науково-методичні засади кредитно-модульної організації навчального процесу при підвищені кваліфікації керівних кадрів за очно-дистанційною формою навчання: навч. посіб. / В. В. Олійник, В. О. Гравіт, Л. Л. Ляхоцька [та ін.]. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 210 с.
- Олійник В. Найважливіша цінність суспільства. Модернізація післядипломної педагогічної освіти України: сутність та умови реалізації / В. Олійник // Управління освітою. Часопис для керівників освітньої галузі. – 2012, вересень. - № 18 (294). – С. 4—7.
- Олійник В. Проблеми модернізації освітньої діяльності у вищих навчальних закладах післядипломної педагогічної освіти / В. Олійник, В. Гравіт // Післядипломна освіта в Україні. – 2012. – № 1. – С. 15 – 17.
- Олійник В. В. Післядипломна освіта та безперервний професійний розвиток педагога в умовах реалізації Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012 – 2021 роки / В. В. Олійник // Науково-методичне забезпечення діяльності освітніх округів в умовах реформування освітньої галузі: темат. збірка праць / за заг. ред. В. В. Олійника. – Рівне : ПП Лапсюк, 2012. – С. 3 – 13.
- Олійник В. В. Сьогодення та перспективи розвитку післядипломної педагогічної освіти / В. В. Олійник // ПостМетодика. – 2012. – № 4 (107). – С. 2 – 6.
- Олейник В. В. Модернизация последипломного педагогического образования: сущность и условия реализации / В. В. Олейник // Инновация, качество образования и развитие: сб. материалов ІІ Междунар. науч. конф. / под общ. ред. А. Д. Заманова. – Баку, 7 – 9 июня 2012. – С. 11 – 16.
- Олійник В. В. Післядипломна педагогічна освіта керівних і педагогічних кадрів / В. В. Олійник // Педагогічна і психологічна науки в Україні: зб. наук. праць: в 5 т. – Т. 4: Професійна освіта і освіта дорослих. – К.: Педагогічна думка, 2012. – С. 258 – 265.
- Сергеєва Л. М. Управління розвитком професійно-технічного навчального закладу: теорія і методика: монографія / Л. М. Сергеєва; за наук. ред. В. В. Олійника. – К. – Херсон: Айлант, 2013. – 452 с.
- Олійник В. В. Відкрита післядипломна педагогічна освіта і дистанційне навчання в запитаннях і відповідях: наук.-метод. посіб. / В. В. Олійник; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. – К.: «А. С. К.», 2013. – 312 с.
- Олійник В. В. Тенденції розвитку післядипломної педагогічної освіти в умовах трансформації суспільства / В. В. Олійник // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2013. – № 1. – С. 56 – 66.
- Олійник В. В. Феномен формування управлінської еліти у парадигмі неперервної освіти / В. В. Олійник // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2013. – № 2. – С. 114 – 119.
- Розвиток професійної педагогічної компетентності викладачів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації: наук.-метод. посіб. / В. В. Олійник, О. С. Снісаренко, Н. А. Клясен [та ін.]; за заг. ред. В. В. Олійника. – К. : Аграрна освіта, 2014. – 665 с.
- Олійник В. В. Основні напрями модернізації освітньої діяльності в післядипломній педагогічній освіті / В. В. Олійник, В. О. Гравіт // Науково-методичні основи модернізації освітньої діяльності вищих навчальних закладів післядипломної педагогічної освіти на засадах сучасних технологій: зб. наук. пр.; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. ― К., 2014. ― С. 18 – 33.
- Олійник В. В. Модель модернізації освітньої діяльності у вищих навчальних закладах післядипломної педагогічної освіти / В. В. Олійник, В. О. Гравіт // Науково-методичні основи модернізації освітньої діяльності вищих навчальних закладів післядипломної педагогічної освіти на засадах сучасних технологій: зб. наук. пр.; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. ― К., 2014. ― С. 33 – 47.
- Науково-методичні основи модернізації освітньої діяльності у вищих навчальних закладах післядипломної педагогічної освіти: навч. посіб. / В. В. Олійник, В. О. Гравіт, Л. Л. Ляхоцька [та ін.] ; НАПН України, Ун-т менедж. освіти. — К., 2015. — 194 с.
- Олійник В. Процес трансформації моделі lifelong learning в Україні / В. Олійник // Освіта для сучасності = Edukacja dla wspolczenosci: зб. наук. пр.: у 2 т. – Т. 2. – К. : вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2015. – С. 215 – 224.
- Олійник В. В. Підготовка управлінської еліти в умовах формування нової демократичної моделі управління / В. В. Олійник // Науковий журнал «ScienceRise», Педагогічна освіта. – Харків : вид-во НВП ПП «Технологічний центр», 2015 р. – том 9, № 5 (14). – С. 4 – 12.
- Олійник В. Чи потрібен післядипломній педагогічній освіті відкритий університет європейського типу / В. Олійник, В. Гравіт // Післядипломна освіта в Україні. – 2015. – №1(36). – С. 3 – 10.
- Олейник В. В. Последипломное педагогическое образование в Украине в контексте среднесрочной стратегии развития ЮНЕСКО на 2014-2021 гг. / В. В. Олейник // Материалы Международной научно-практической конференции «Реализация стратегии ЮНЕСКО по подготовке педагогических кадров: проблемы и пути внедрения инновационных технологий в образовательное пространство», посвященной празднованию 70-летия ЮНЕСКО под эгидой десятилетия сближения культур на 2013-2022 годы, 23-25 сентября 2015 г. : сборник. – Алматы : КазНПУ им. Абая, 2015. – С. 26 – 29.
Список захищених кандидатських дисертацій під керівництвом В. В. Олійника:
- Клокар Н. І. Психолого-педагогічна підготовка вчителя до педагогічної діяльності (1997 р.).
- Ануфрієва О. Л. Оцінка якості початкової освіти на основі кваліметричного підходу (2000 р.).
- Кириченко М. О. Управління загальноосвітнім навчальним закладом: методологічний аспект (2001 р.).
- Зубко А. М. Організаційно-педагогічні умови удосконалення навчального процесу в системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів (2002 р.).
- Синенко С. І. Розвиток післядипломної педагогічної освіти в країнах Західної Європи (Англії, Франції, Німеччині) (2002 р.).
- Капченко Л. М. Моделювання організаційно-педагогічної діяльності в системі управління професійно-технічними навчальними закладами (2002 р.).
- Бачинська Є. М. Організаційно-методичні засади підготовки вчителів до класного керівництва в системі підвищення кваліфікації (2004 р.).
- Самойленко О. М. Організаційно-методичні засади розвитку фахової компетентності викладачів інформатики вищих навчальних закладів за дистанційною формою підвищення кваліфікації (2007 р.).
- Медведь В. В. Розвиток управлінської культури в професійно-технічному навчальному закладі (2007 р.).
- Качур Б. М. Організаційно-педагогічні умови управління науково-методичною роботою з учителями в регіоні (2009 р.).
- Котенко О. В. Розвиток полікультурної компетентності вчителів світової літератури в системі післядипломної освіти (2011 р.).
- Оліфіра Л. М. Розвиток професійної управлінської компетентності керівників вищих педагогічних навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації засобами навчальних тренінгів (2013 р.).
- Войцехівський М. Ф. Організаційно-педагогічні умови управління розвитком професійної компетентності методистів інститутів післядипломної педагогічної освіти (2013 р.).
- Кравчинська Т. С. Управління мотивацією професійної діяльності педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів (2015 р.).
- Самойленко О. М. Теоретико-методичні засади підготовки майбутніх вчителів математики за дистанційною формою навчання (2015 р.).
Список захищених докторських дисертацій за науковим консультуванням В. В. Олійника:
- Протасов А. Г. Теоретико-методичні засади формування професійної компетентності майбутніх фахівців з неруйнівного контролю та технічної діагностики (2012 р.).
- Анісімов М. В. Теоретико-методологічні основи прогнозування моделей професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників (2013 р.).
- Рябова З. В. Теоретико-методологічні засади маркетингового управління навчальною діяльністю інститутів післядипломної педагогічної освіти (2013 р.).
- Сергеєва Л. М. Теоретико-методичні основи управління розвитком професійно-технічного навчального закладу (2013 р.).
- Чернишова Є. Р. Теорія і практика формування кадрового потенціалу навчальних закладів післядипломної педагогічної освіти (2013 р.).
- Драч І. І. Теоретичні і методичні засади управління формуванням професійної компетентності магістрів педагогіки вищої школи (2014 р.).
- Самойленко О. М. Теоретичні і методичні засади підготовки бакалаврів – учителів математики за дистанційною формою навчання (2014 р.)
- Тимошко Г. М. Система розвитку організаційної культури керівника загальноосвітнього навчального закладу (2015 р.).