БІНПО ВЗЯВ УЧАСТЬ У ГОСТЬОВОМУ ВЕБІНАРІ БАРБАРИ ПРАЙТЛЕР «ЗАЛЕЖНОСТІ ТА САМОГУБСТВА У КРИЗОВІ ЧАСИ»
18 листопада 2024 року науково-педагогічні працівники кафедри педагогіки, психології та менеджменту Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України, а також здобувачі вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» взяли участь у гостьовому вебінарі Барбари Прайтлер із теми: «Залежності та самогубства у кризові часи».
Гостьовий вебінар став можливим завдяки Проєктному бюро Австрійської служби міжнародної співпраці в галузі освіти та досліджень (OeAD). Спікером вебінару виступила відома психотерапевтка докторка Барбара Прайтлер, авторка книжки «Ті, що зникли без сліду... Психотерапевтична робота з родичами осіб, які зникли без вісті».
У гостьовому вебінарі взяли участь: Олег Фурс, доцент кафедри, кандидат психологічних наук, доцент; Юлія Грибовська, доцентка кафедри, кандидатка економічних наук, доцентка, а також здобувачі вищої освіти за спеціальністю 053 «Психологія».
Проблему психологічної допомоги особам, які мають алкогольні чи наркотичні залежності, а також суїцидентам, важко переоцінити. Особливої актуальності вона набуває у кризові часи в умовах воєнного стану. Для практичних психологів важливо зрозуміти технологію надання цієї допомоги з метою нормалізації психічного стану людини. Тому практичний досвід роботи з суїцидентами та особами із залежностями, який має докторка Барбара Прайтлер, надзвичайно цікавий та корисний для практикуючих та майбутніх психологів.
На початку гостьового вебінару Барбара Прайтлер нагадала присутнім визначення залежності, яке надає Всесвітня організація охорони здоров’я, і підсумувала: залежність – це психічна та соматична хвороба. Тому слід уникати стигматизації таких людей. Не варто говорити: «Візьми себе в руки», Якби ти не був таким слабаком, ти б давно впорався з цим», тощо.
Серед мотивав вживання психоактивних речовин спікерка відзначила: покращення психічного та фізичнрго стану (насолода, позитивні відчуття, концентрація, продуктивність, відчуття захищеності і щастя, зміна свідомості, полегшення слікування), а також втеча від неприємних відчуттів (страху, стресу, реальності).
Барбара Прайтлер повідомила про основні принципи Віденської стратегії роботи із залежності: збереження життя, мінімізація шкоди, стабілізація життєвої ситуації, розвиток соціальних навичок, контрольоване вживання, заміщення та абстиненція. Також вона наголосила на основних цілях психотерапії залежних осіб: повернути відчуття безпеки та контроль над власним життям, підвищити самооцінку, позбутися деструктивної поведінки, покращити турботу про себе, припинення або контрольоване вживання алкоголю.
Спікерка зазначила, що у залежних осіб спостерігається передсуїцидальний синдром: звуження свідомості («тунельна свідомість»), аутоагресія та фантазії про смерть. Тому з ними доцільно насамперед встановити щирий зворотній зв'язок, не засуджуючи їх наміри чи особистість. Треба спробувати розширити їх свідомість, показати альтернативні шляхи вирішення проблеми».
Барбара Прайтлер порадила дотримуватися наступних базових настанов: приймати людину такою, яка вона є; починати з того, що потрібно людині у цей момент; не аргументувати та не дискутувати; оцінити ситуація з точки зору людини. Наприкінці пані Барбара розповіла психотерапевтичну казку про пані Метелицю, яка свідчить про те, що навіть з безнадійної ситуації можна знайти вихід.
В основу вебінару були покладені матеріали з психоедукації, перекладені українською мовою (режим доступу: www.trauma-surviving.com). На наш погляд, вони допоможуть практичним психологам, які працюють з дітьми, які пережили горе.
Вважаємо, що вебінар надав багато корисної та цікавої інформації для викладачів кафедри та здобувачів вищої освіти спеціальності «Психологія», дозволив їм глибше зрозуміти сутність психологічної допомоги суїцидентам та особам із залежностями.
Після завершення вебінару його учасники подякували організаторам та докторці Барбарі Прайтлер за теплу та дружню атмосферу, а також за надзвичайно корисну й актуальну інформацію, а вони, в свою чергу, відмітили їх активність та вмотивованість.