МЕТОДОЛОГІЧНИЙ СЕМІНАР НАПН УКРАЇНИ «ТЕНДЕНЦІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА РИНКУ ПРАЦІ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ»

МЕТОДОЛОГІЧНИЙ СЕМІНАР НАПН УКРАЇНИ «ТЕНДЕНЦІЇ ТА ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА РИНКУ ПРАЦІ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ПОВОЄННОГО ВІДНОВЛЕННЯ УКРАЇНИ»

20 листопада 2025 року відбувся методологічний семінар НАПН України «Тенденції та особливості взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах війни та повоєнного відновлення України». Організатором методологічного семінару виступили НАПН України, Відділення вищої освіти, Інститут вищої освіти, ДЗВО «Університет менеджменту освіти».

У засіданні взяли участь представники наукової, науково-освітньої і громадської спільноти.

Відкрив семінар президент НАПН України, академік НАН України і НАПН України Василь Кремень. Він зазначив: «Передусім зауважу про надзвичайну актуальність методологічного семінару, і не лише в межах заявленої теми. Нинішня дискусія і глибша, і ширша, оскільки по суті піднімає проблему формування людського капіталу України, розвитку вищої освіти, поступу українського суспільства у повоєнний період. Війна зруйнувала наші плани, змінила перспективи, створила нові проблеми. Ми маємо думати не лише про молоде покоління, що вступає в життя й здобуває професію, а й про сотні тисяч тих, хто нині на фронті, а завтра повернеться до відбудови країни, про тисячі тих, хто потребує (через інвалідність) перенавчання, перепрофілізації професійної підтримки. По-друге, економіка після війни відрізнятиметься від довоєнної, що природно впливає на ринок праці. Надзвичайно важливою проблемою залишається якість освіти, і тут освітяни не можуть обійтися без тісної співпраці із виробництвом, з тими, хто визначає розвиток економіки, з різними галузями економіки. І максимальне залучення підприємців, і до створення програм навчання, і до практичних виробничих проєктів – те, без чого не можна обійтися. Одне слово, надзвичайно актуальна проблематика методологічного семінару, і наше обговорення має спрямувати спільні зусилля в потрібному напрямі».

З мотиваційним словом виступили голова Спілки ректорів закладів вищої освіти України, голова Вченої ради Київського національного університету будівництва і архітектури, професор Петро Куліков і голова Об’єднання організацій роботодавців України, президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах.

Модератором семінару виступив академік-секретар Відділення вищої освіти НАПН України, академік НАПН України Петро Саух. Розпочавши модерацію, Петро Саух зазначив, що мета методологічного семінару – аналіз проблеми подолання розбалансованості вищої освіти та ринку праці, структурного дисбалансу та невиправдано високого кваліфікаційного розриву. «Хочу наголосити, – сказав Петро Саух, – що семінару передувала діяльність з проведення, вивчення та узагальнення наукових досліджень із зазначених проблем, вивчення міжнародного досвіду та його адаптація до наших умов та особливостей. Такий підхід не лише підтвердив значущість, а й виявив низку питань і проблем, що потребують подальшого наукового обґрунтування та супроводу. Саме тому ми запросили до участі в роботі семінару як визнаних науковців-теоретиків, так і представників організації роботодавців, які безпосередньо впливають і реалізують політику у сфері взаємодії вищої освіти і ринку праці».

Доповіді на пленарному засіданні представили такі поважні вчені й гості-учасники: Володимир Луговий, перший віце-президент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, академік НАПН України (Кваліфікаційний розрив і конкурентний розвиток: проблема балансу конкурентоспроможності в екосистемі «вища освіта – ринок праці»); Анатолій Кінах, голова Об’єднання організацій роботодавців України, президент Українського союзу промисловців і підприємців (Підготовка кадрів для індустріально-інноваційного розвитку України); Ірина Драч, директор Інституту вищої освіти НАПН України, доктор педагогічних наук, професор (Взаємодія вищої освіти та ринку праці в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення України); Юрій Баланюк, голова Національного агентства кваліфікацій, доктор технічних наук, доцент (Освіта, кваліфікації та професійні стандарти: перезапуск взаємодії вищої освіти з ринком праці); Олексій Мірошниченко, президент Конфедерації роботодавців України (Вища освіта: перехід від парадигми «освітня кваліфікація» до парадигми «професійна кваліфікація»); Олексій Дніпров, ректор Київського національного університету будівництва i архітектури, доктор юридичних наук, старший дослідник, член-кореспондент НАПН України (Розвиток співпраці роботодавців і закладів вищої освіти на засадах соціальної відповідальності і партнерства – запорука економічного зростання країни); Вікторія Сидоренко, директор Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України (Кваліфікаційний розрив (skills gap) на ринку праці в умовах війни та повоєнного відновлення України); Андрій Шевцов,член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор (Професійні стандарти як інструмент правового впорядкування взаємодії вищої освіти та ринку праці); Микола Кириченко, ректор ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, доктор філософії, професор (Післядипломна освіта як стратегічна складова вищої освіти: відповіді на виклики ринку праці та відновлення людського капіталу); Віталій Коцур, ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі, доктор історичних наук, професор, член-кореспондент НАПН України (Тенденції та особливості взаємодії педагогічних університетів та ринку праці).

На завершення семінару Василь Кремень підсумував, що під час доповідей пленарного засідання обговорено не лише розвиток усталених наукових підходів у сфері взаємодії вищої освіти і ринку праці, а й представлено нові погляди та підходи. Це дозволить спрямовувати  напрями подальших наукових досліджень та визначати коло завдань із наукового забезпечення та співпраці практичних сфер діяльності.

У ході роботи методологічного семінару відбулося засідання шести секцій:

Секція 1. Законодавче забезпечення взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення.

Секція 2. Вища освіта в Україні та її відповідність національній системі кваліфікацій і ринку праці.

Секція 3. Міжнародний досвід взаємодії вищої освіти та ринку праці. Тенденції та особливості.

Секція 4. Кваліфікаційний розрив на ринку праці України у підготовці фахівців із вищою освітою: затребувані професії, дефіцит вакансій і дефіцит кадрів.

Секція 5. Трансфер технологій і кваліфікаційні навички фахівців із вищою освітою як складові сучасного економічного ландшафту України.

Секція 6. Сучасні технології розвитку компетентностей фахівців із вищою освітою для повоєнного відновлення України.

Джерело: https://naps.gov.ua/ua/press/releases/3778/