ЦИФРОВІЗАЦІЯ ОСІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПОГЛЯД ЄВРОПЕЙСЬКИХ ЕКСПЕРТІВ

ЦИФРОВІЗАЦІЯ ОСІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПОГЛЯД ЄВРОПЕЙСЬКИХ ЕКСПЕРТІВ

Пріоритетність цифровізації освіти, досвід європейських експертів про дистанційне навчання та актуальні онлайн-інструменти для вищої освіти. Про це йшлося 14 лютого 2023 року під час онлайн-вебінару щодо дистанційної освіти в закладах вищої освіти, який було організовано Європейською Асоціацією Університетів/European University Association (EUA).

У заході взяло участь понад 122 учасника закладів вищої освіти з різних країн світу. До вебінару долучилися також представники ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАНП України проректор з науково-педагогічної, освітньої роботи та міжнародних зв’язків Наталія Муранова, директор Центру міжнародного співробітництва та освіти Світлана Грицай, методист вищої категорії Центру міжнародного співробітництва та освіти Лариса Бородінова, завідувачВідділу моніторингу якості освіти, ліцензування та акредитації Олена Безнос, методист вищої категорії Відділу моніторингу якості освіти, ліцензування та акредитації Тетяна Ільїна та інші науково-педагогічні працівники, співробітники Університету.

Мета заходу - проаналізувати набутий досвід дистанційного навчання, поділитися успішними прикладами, виділити проблематику і окреслити шляхи розвитку навчання в університетах.

За словами Майкла Габеля/ MichaelGaebe (Бельгія), експерта координаційної групи з цифровізації освіти Європейської Асоціації Університетів, впровадження цифровізації в педагогічний процес зумовлює її стрімке розповсюдження та забезпечує зростаючий вплив на весь освітній процес. У своїй презентації «Розробка високоефективної екосистеми цифрової освіти: інституційні інструменти самооцінки» він підкреслив, що сьогодні цифровізація є однією з умов, що сприяють вирішенню багатоаспектної задачі: підвищенню якості освітнього процесу в системі вищої освіти. Модернізація має привести до трансформаційних змін у всій системі підготовки, починаючи від мети, завершуючи результатом – для вищої освіти це фундаментальна наукова, професійна та практична підготовка висококваліфікованого фахівця.

Під час онлайн-сесії експертка координаційної групи з цифровізації освіти Європейської Асоціації Університетів Елісон Моррісро/Alison Morrisroe (Бельгія) представила результати серії семінарів із трьох частин проєкту щодо самооцінки. Вона виступила з доповіддю «Розробка високоефективної екосистеми цифрової освіти», в якійзазначила, що застосування цифрових технологій в освіті – наразі одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку європейського освітнього процесу. Ці технології дозволять інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість та якість сприйняття, розуміння та засвоєння знань. Головною причиною масової популярності цифровізації серед науково-педагогічних працівників є її інтерактивність, яка забезпечується швидкістю передачі інформації в обидва кінці, від викладача до студента.

Досвідом організації дистанційного навчання поділилася Мейред Нік Джолла Мігаел/ MairéadNicGiollaMhichíl (Ірланія), професорка Дублінського міського університету (ДМУ). Своє бачення використання інструментів дистанційного навчання вона виклала в презентації «Погляд на цифровізацію вищої освіти із середини, як керівництво для самооцінки». Мейред Нік Джолла Мігаел розповіла, що в ДМУ науково-педагогічні працівники охоче працюють із будь-яким електронним засобом навчання, будь-якою інформацією, яка відкриває перед ними можливість розв’язання таких завдань як: активізація діяльності здобувачів вищої освіти; автоматизація оцінювання навчальних досягнень; просте використання інформаційних ресурсів, завдяки Інтернет; можливості самостійної роботи із текстом та самостійна діяльність щодо ліквідації прогалин у знаннях; формування культури розумової праці на основі здійснення доступу до необхідних довідкових матеріалів, словників,  енциклопедій, онлай-курсів тощо.

Таким чином, всі доповідачі та учасники вебінару прийшли до висновку, що цифровізація має стати обов’язковим елементом освітнього процесу, роблячи його більш гнучким, пристосованим до реалій сучасного дня, що забезпечує підготовку нової генерації фахівців, спроможних конкурувати на сучасному ринку праці, здатних діяти в нестандартних ситуаціях й адаптуватися в умовах сьогодення.