У БІНПО ВІДБУЛАСЯ ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ ПОЧЕСНОГО АКАДЕМІКА НАПН УКРАЇНИ ВАЛЕНТИНА РИБАЛКИ

У БІНПО ВІДБУЛАСЯ ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ ПОЧЕСНОГО АКАДЕМІКА НАПН УКРАЇНИ ВАЛЕНТИНА РИБАЛКИ

08 жовтня 2024 року науково-педагогічні працівники кафедри педагогіки, психології та менеджменту Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, а також здобувачі вищої освіти освітніх програм «Психологія», «Педагогіка вищої школи», «Управління навчальним закладом» взяли участь у гостьовій лекції на тему: «Феномен особистості у сучасній психології: теорія та практика».

Гостьову лекцію проводив Валентин Рибалка, доктор психологічних наук, професор, почесний академік Національної академії педагогічних наук України.

Від кафедри педагогіки, психології та менеджменту лекцію відвідали: Юлія Герасименко, завідувачка кафедри, докторка економічних наук, доцентка, Лідія Мамчур, професорка кафедри, докторка педагогічних наук, професорка, Володимир Кулішов, доцент кафедри, кандидат педагогічних наук, доцент, Наталія Торба, доцентка кафедри, кандидатка психологічних наук, доцентка, Олег Фурс, доцент кафедри, кандидат психологічних наук, доцент, Юлія Грибовська, доцентка кафедри, кандидатка економічних наук, доцентка, Ілля Пахомов, старший викладач кафедри, викладач кафедри Владислав Чертов

У вступному слові Володимир Кулішов, заступник директора Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти з навчальної роботи, кандидат педагогічних наук, доцент, повідомив, що поняття «особистість» є центральним як у психології, так і у педагогіці та менеджменті, адже предметом цих наук є людина. Тому для присутніх буде цікавою інформація, яку повідомить Валентин Рибалка, адже він є автором понад 520 наукових і навчально-методичних праць у вітчизняних і зарубіжних виданнях, у тому числі понад двадцяти книг з різних аспектів особистості.

На початку лекції Валентин Васильович повідомив, що під час війни людина стає метою фізичного і психологічного нищення. Війна нищить в людині передусім особистість як її внутрішній психологічний стрижень, дегуманізує, деперсоналізує, знижує її цінність. Вплив війни зменшується залежно від наявності і ступеня розвитку особистості. Цьому сприяє ефективність дії освіти в цьому напрямі. Незважаючи на це, розуміння особистості обмежується тенденціями до спрощення, редукції  уявлення про неї у побуті і навіть у науці. Щоб відновити, зміцнити в людини її особистісну основу, повноцінно її розуміти, працюють гуманітарні науки, особливо психологія і педагогіка. Тому утвердження особистості як феномену має велике теоретичне і практичне значення.

Спікер зробив історичний екскурс у розуміння поняття «особистість» від давніх часів до наших днів. Підсумовуючи, він назвав основні феноменологічні ознаки особистості (системна складність, багатокомпонентність та багатовимірність), а також логічні шляхи її опанування (аналіз та синтез).

Валентин Васильович схарактеризував контент-частотну атрибутивну формулу особистості і графічно-понятійну схему розгортання всезагальної категорії особистості. Особливу уваг він звернув на принцип нано-метро-космічної інтеграції та диференціації світу та інтедифії його пізнання і перетворення особистістю, а також на ускладнення діяльності при її опосередкуванні натуральними і  «штучними» технологіями.

Спікер наголосив, що ідея феноменології особистості має домінувати у сучасних дискусіях по проблемі технологічних можливостей «штучного» інтелекту і «суми технологій», обдарованості, таланту, геніальності особистості.

Особливо актуальним для здобувачів вищої освіти, які невдовзі будуть захищати курсові роботи та кваліфікаційні роботи магістра, була інформація про структуру особистості та можливості її діагностування.

Після завершення лекції її учасники подякували Валентину Васильовичу Рибалці за надзвичайно корисну й актуальну інформацію щодо феномену особистості у сучасній психології та педагогіці та запросили його до нових зустрічей, а він, у свою чергу подякував науково-педагогічним працівникам та здобувачам вищої освіти Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти за теплу і дружню атмосферу.