Батьки і вчителі проти ідеї 12-річної школи
Переважна кількість батьків та вчителів не підтримують ініціативу із запровадження 12-річної системи загальної середньої освіти. Про це свідчать результати опитування батьків, учителів та директорів шкіл, що було проведено Фондом "Демократичні ініціативи" та "Юкрейніан соціолоджі сервіс" у Києві та 15 областях України.
Результати опитування свідчать, що проти запровадження 12-річної школи виступає близько 70% опитаних батьків та 68% педагогів. Серед директорів шкіл немає однозначної позиції щодо цієї ініціативи.
Впровадження 3-етапної системи у середній школі (початкова школа, базова середня та старша школа) не підтримують більше половини опитаних вчителів (54%) та майже половина батьків (48%), тоді як серед директорів ця ініціатива знаходить певну підтримку (41%).
Разом з тим, переважна більшість опитаних батьків, вчителів та директорів оцінюють якість середньої освіти в Україні на середньому рівні.
Майже 50% батьків задоволені своїми можливостями впливати на стан справ у школах, більше 40% опитаних батьків кілька разів на місяць або навіть щотижня відвідують школи з власної ініціативи. Однак близько третини всіх опитаних батьків визнають, що не користуються цими можливостями і не беруть фактично ніякої участі у житті школи.
Значна частина батьків готова особисто робити щось для освітнього закладу своєї дитини: більше третини опитаних готові здавати кошти на потреби школи (35%), брати участь у засіданнях батьківського комітету (35%), майже третина (27%) – виконувати роботи з ремонту будівлі школи та прибирання подвір’я. Водночас близько 36% батьків заявили про відсутність можливості займатись особисто шкільними справами.
Результати опитування свідчать, що понад 90% опитаних батьків здавали гроші на потреби навчального закладу. При цьому 51% батьків визнають, що здавали гроші без належного офіційного оформлення з відповідним списком та підписом.
80% опитаних батьків планують, аби їхні діти продовжували навчання у вищому навчальному закладі, мотивуючи це необхідністю здобути високий рівень освіти (40%) та кращими можливостями для людей з вищою освітою знайти хорошу роботу (39%).
В оцінці ефективності навчального закладу середньої освіти переважна більшість батьків та вчителів основним критерієм визначає показник успішності самих учнів (72% та 62% відповідно), тоді як для директорів найголовнішим є критерій професійного рівня педагогічного та іншого персоналу (65%).
Серед найбільш актуальних та серйозних проблем, що потребують вирішення вже у найближчі роки, опитані батьки назвали проблему слабкої зацікавленості дітей здобувати знання (50%), слабку матеріально-технічну базу шкіл (49%) та застарілі програми і методики (42%).
Як першочергові кроки для покращення якості освіти більше половини опитаних батьків відзначили необхідність створення нових відповідних вимогам сучасності програм (56%), підвищення оплати праці викладачів (52%) та необхідність боротися з усіма проявами корупції і нечесності у середніх освітніх навчальних закладах (49%).
Для педагогів та директорів найбільш гострі проблеми освіти в Україні пов’язані насамперед із зниженням соціального статусу працівників освіти (62% та 88% відповідно) та ставленням влади до освітнього сектору як до другорядної, «витратної» частини державного бюджету (63% та 70% відповідно).
Покращення ситуації в освітній галузі педагоги та директори шкіл вбачають, так само як і батьки, передовсім у підвищенні оплати праці викладачів (80% та 90% відповідно) та у створенні нових програм, які відповідали б вимогам сучасності (56%). Серед пріоритетних заходів 68% директорів відзначають також необхідність надати більшу самостійність директорам шкіл та педагогічним колективам.
Переважна більшість батьків вірить у можливість проведення реформи в середній школі (62%), а в перспективу покращення ситуації в галузі внаслідок цієї реформи освіти вірять понад 70% опитаних батьків. Водночас в успішність проведення реформи освіти вчителі та директори вірять відчутно менше – 46% та 34% відповідно.
На думку більшості батьків, вчителів та директорів, реформування освітньої галузі повинні ініціювати Міністерство освіти і науки (68%, 45% та 35% відповідно) та педагоги (54%, 34% та 44% відповідно). При цьому приблизно чверть опитаних батьків вважають, що реформу необхідно проводити вже в найближчий рік, тоді як вчителі та директори більш схильні підтримувати поступові і часткові реформи (54% та 47% відповідно), ніж швидкі та радикальні (33% та 41% відповідно).
Понад 70% педагогів загалом задоволені можливостями підвищення власної кваліфікації. При цьому можливості вдосконалення свого професійного рівня освітяни вбачають передовсім у інноваційних методах викладання (47%), найновіших здобутках у фаховій сфері (43%) та у володінні інформаційними технологіями (41%).
Переважна більшість вчителів та директорів не задоволені своїм статусом у суспільстві (82% та 59% відповідно), а ще більше – рівнем соціального забезпечення (93% та 94% відповідно). Приблизно стільки ж опитаних вчителів та директорів не задоволені рівнем своєї заробітної платні – 89%. Майже половина опитаних вчителів (46%) висловили готовність взяти участь в атестації, на підставі якої їхню зарплату може бути підвищено.