НАУКОВО-ПРАКТИЧНИЙ КРУГЛИЙ СТІЛ: ПРО ІНКЛЮЗІЮ, ПАРТНЕРСТВО ТА БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ В ОСВІТІ

НАУКОВО-ПРАКТИЧНИЙ КРУГЛИЙ СТІЛ: ПРО ІНКЛЮЗІЮ, ПАРТНЕРСТВО ТА БЕЗБАР’ЄРНІСТЬ В ОСВІТІ

30 вересня 2025 року в ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» (м. Рівне, змішаний формат) відбувся науково-практичний круглий стіл «Педагогічне партнерство і безбар’єрність в освіті: стратегії, технології, перспективи». Захід об’єднав науковців, педагогів та освітніх менеджерів із різних інституцій.

Організатори: Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука», Державний заклад вищої освіти «Університет менеджменту освіти» НАПН України, Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.

Модератором круглого столу виступила Ольга Хом’як, учений секретар університету, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та методик початкової освіти.

З вітальними словами до учасників звернулися Наталія Мединська, проректор з наукової роботи, доктор філологічних наук, професор та Тамара Пагута, директор Інституту педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент.

ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України на заході представила Ольга Просіна, директор Центру післядипломної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент. У своєму виступі на тему «Принципи інклюзивної освіти: забезпечення рівного доступу до навчання» вона наголосила, що інклюзія є не додатковою опцією, а цілісною філософією розвитку університету.

Ольга Просіна висвітлила п’ять ключових принципів інклюзивної освіти: рівність доступу; визнання різноманіття; індивідуалізація навчання; партнерство учасників освітнього процесу; безбар’єрність і психологічна безпека.

Ольга Просіна підкреслила: інклюзивна освіта — це не «додаткова форма» для окремих груп студентів, а філософія освіти для всіх, що спирається на ідею гідності людини та визнання її права на розвиток. Демократію неможливо виміряти лише більшістю голосів; її справжня якість проявляється у тому, чи має кожна людина доступ до знання та чи почуті ті, хто належить до меншості або переживає уразливість. За словами дослідниці, університет завжди був більше, ніж інституція знань. Це - простір співжиття, де зустрічаються різні досвіди, ідентичності й культури, і саме в цьому діалозі народжується нова якість суспільства. Тому, коли ми говоримо про інклюзію у вищій освіті, йдеться не лише про організаційні механізми доступу, а й про онтологію університету: чи є він привілеєм для небагатьох, чи відчиненим середовищем, де кожен має шанс розкрити свій потенціал.

У межах круглого столу виступи:

  • Наталія Терновик, проректор з організаційно-виховної роботи, соціальних питань й розвитку ПВНЗ «МЕГУ», кандидат психологічних наук, професор, доповідь: «Університет як простір реалізації психосоціальної підтримки та ментального здоров’я»; Тетяна Абрамович, завідувач РЦПІО Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри психології та інклюзивної освіти, доповідь: «Інклюзія в дії: простір прийняття інакшості».

Круглий стіл завершився жвавою дискусією та обговоренням рекомендацій щодо розширення практик інклюзивної освіти. Учасники наголосили, що створення безбар’єрного середовища – це не лише вимога часу, а й стратегічне завдання для української освіти.