ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ БІЛОЦЕРКІВСЬКОГО ІНСТИТУТУ НЕПЕРЕРВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ЗА 2019-2023 РР.: ЗВІТ НА ПРЕЗИДІЇ НАПН УКРАЇНИ
19 листопада 2024 року на засіданні Президії НАПН України розглянуто питання «Про освітню, наукову і науково-організаційну діяльність Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України за 2019-2023 рр. та перспективи його розвитку».
З науковою доповіддю виступила Вікторія Сидоренко, директор БІНПО, доктор педагогічних наук, професор. Вікторія Вікторівна представила систему роботи Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти, основні здобутки та досягнення колективу за 2019-2023 рр. Вікторія Вікторівна ознайомила присутніх із структурою інституту, кадровим складом, нормативно-правовим забезпеченням освітнього процесу, статистичними даними щодо кількості слухачів курсів підвищення кваліфікації та здобувачів освіти, які здобувають освіту в БІНПО.
Освітня діяльність в Інституті здійснюється за 2 напрямами: підвищення кваліфікації для осіб із вищою освітою та підготовка здобувачів на другому (магістерському) рівні вищої освіти.
В Інституті за різними формами і моделями навчання підвищували кваліфікацію понад 3600 педагогів закладів професійної (професійно-технічної) освіти. За державним замовленням підвищували кваліфікацію три категорії слухачів з цих закладів: викладачі професійно-теоретичної підготовки, майстри виробничого навчання, старші майстри – щорічно 2000 осіб із 17 регіонів України.
Успішно реалізовано освітньо-професійну програму «Персонал, який залучається до навчання на виробництві. Психолого-педагогічний мінімум», за якою підвищили кваліфікацію 717 осіб з понад 60 підприємств, організацій. У 2020-2024 рр. підвищили кваліфікацію 450 осіб із 42 закладів освіти, установ, підприємств через систему тендерного відбору РROZORRO.
За авторською короткотерміновою програмою «Розвиток професійних (предметних) компетентностей педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти» підвищили кваліфікацію 6 298 педагогів закладів фахової передвищої освіти. За програмами короткострокових тематичних курсів навчались 789 педагогів професійної (професійно-технічної) освіти з таких тем: «Методики інклюзивного навчання здобувачів освіти з різними нозологіями», «Інноваційні технології в професійній діяльності педагога закладу професійної (професійно-технічної) освіти», «Основи охорони праці та безпеки життєдіяльності в ЗП(ПТ)О», Школа лідерів професійної освіти, Школа педагогічного коучингу, «Штучний інтелект у діяльності педагога П(ПТ)О».
Підготовка здобувачів на другому (магістерському) рівні вищої освіти в Інституті провадилася за 4 акредитованими освітньо-професійними програмами: «Психологія», «Управління навчальним закладом», «Адміністративний менеджмент», «Педагогіка вищої школи». Нині в магістратурі Інституту навчаються 310 здобувачів вищої освіти, із них 202 особи – за ваучером.
Пріоритетним напрямом наукової діяльності Інституту стало виконання прикладних наукових досліджень із актуальних проблем підготовки висококваліфікованих фахівців у сфері вищої і професійної освіти з урахуванням потреб національної економіки та суспільства; аналізу ринку праці в системі підготовки і підвищення кваліфікації фахівців в умовах повоєнного відновлення України; кваліфікаційного розриву (skills gap) на ринку праці України та механізмів його подолання; науково-методичного супроводу розвитку людського капіталу у сфері професійної освіти і підготовки для повоєнних потреб особистості, економіки, суспільства.
Представлено основні результати за чотирма прикладними науковими дослідженнями, два з яких здобули перемогу в конкурсному відборі НАПН України для виконання наукових досліджень з проблем розвитку освіти, що потребують невідкладного розгляду. На основі результатів виконання науково-дослідної роботи упродовж 2019-2024 рр. науково-педагогічними працівниками БІНПО підготовлено 1476 публікацій.
Вікторія Сидоренко представила присутнім систему підготовки фахівців на другому (магістерському) рівні вищої освіти у БІНПО за чотирма освітньо-професійними програмами: «Педагогіка вищої школи», «Психологія», «Управління навчальним закладом», «Адміністративний менеджмент». Вікторія Вікторівна акцентувала увагу на наукових досягненнях здобувачів вищої освіти, зокрема перемогах у Всеукраїнських та Міжнародних конкурсах студентських наукових робіт; активній участі студентів у роботі колегіальних органів Інституту (Вченій паді, Раді із забезпечення якості освітньої діяльності та якості вищої освіти, Комісії з питань етики та академічної доброчесності, тощо); публікаційній активності та академічній мобільності здобувачів освіти.
Зросла кількість публікацій у виданнях, що індексуються у наукометричних базах WoS та Scopus: 84 праці на кінець звітного періоду проти їхньої відсутності на його початку. Також збільшилась публікаційна активність здобувачів вищої освіти, 206 публікацій у 2024 р. на противагу 3 публікаціям у 2021 р. 18 здобувачів мають публікації в наукометричних виданнях Scopus або Web of Science Core Collection. Посилено увагу до захисту авторського права на наукові і кінцеві результати виконаних наукових досліджень. Отримано 17 авторських свідоцтв на об’єкти інтелектуальної власності.
Вчені Інституту беруть участь у 2-х грантових програмах, проєкті «Багаторічна програма стійкості для України» глобального фонду освіти в надзвичайних ситуаціях і затяжних кризах «Education Cannot Wait».
Для підготовки і підвищення кваліфікації фахівців в умовах дистанційного навчання та в період воєнного стану здійснено цифрову трансформацію, перехід на нову освітню модель, доповнення традиційно-класичного освітнього простору віртуально-мережевим. Розроблено власну модель реалізації змішаного навчання – Self-blend модель.Проведено два етапи комплексного моніторингового дослідження стану цифровізації закладу освіти та ефективності впровадження цифрових технологій в освітній процес за допомогою європейського онлайн-інструменту SELFIE.Інститут інтегровано до Єдиної атестаційної системи (ЄАС), платформи для цифровізації атестаційного процесу.
Інститут тісно співпрацює із 40 регіональними Центрами зайнятості на основі угод про співпрацю, громадськими організаціями, Дніпропетровською та Запорізькою торгово-промисловими палатами. Упродовж 2020-2024 рр. підписано понад 350 угод про співпрацю із закладами дошкільної, загальної середньої, професійно-технічної, фахової передвищої, вищої освіти. Кількість баз практичної підготовки здобувачів вищої освіти за освітньо-професійними програмами зросла з 31 у 2020 р. до 143 у 2024 р.
Інститут є співорганізатором міжнародного науково-педагогічного стажування «Інновації у сфері вищої, професійної (професійно-технічної) і фахової передвищої освіти в умовах цифрової трансформації» на базі Варненського вільного університету імені Чорноризця Храбра (Болгарія). Усі працівники Інституту щороку проходять міжнародне стажування за різними програмами, мають відповідні сертифікати.
Вікторія Сидоренко представила перспективи розвитку Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти згідно «Стратегії розвитку БІНПО на 2021-2025 рр.».
Питання «Про освітню, наукову і науково-організаційну діяльність Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України за 2019-2023 рр. та перспективи його розвитку» вивчала комісія у складі: Олег Топузов, голова комісії, дійсний член (академік) НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, віцепрезидент НАПН України; Валентина Радкевич, дійсний член (академік) НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, директор Інституту професійної освіти НАПН України; Олег Спірін, член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, директор Інституту цифровізації освіти НАПН України.
Зі співдоповіддю виступив Олег Топузов, голова комісії, академік НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, віцепрезидент НАПН України. Олег Михайлович відзначив ефективну роботу колективу БІНПО та особисто директора Вікторії Сидоренко за звітний період. Олег Топузов акцентував увагу присутніх на інноваційних та результативних підходах БІНПО до організації освітнього процесу, виконання наукових досліджень, взаємодії із замовниками освітніх послуг та ключовими стейкголдерам. В цілому, комісія зазначила, що освітня, наукова та науково-організаційна діяльність БІНПО заслуговує позитивної оцінки та надала низку рекомендацій і пропозицій, урахування яких сприятиме підвищенню ефективності діяльності БІНПО.
Участь у обговоренні питання «Про освітню, наукову і науково-організаційну діяльність Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України за 2019-2023 рр. та перспективи його розвитку» також взяли: Едуард Гончаров, директор Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Донецькій області; Олена Юденкова, директор Магдалинівського ПТУ № 88, заступник голови Кластеру поліграфічної індустрії, видавництв та цифрових технологій «Поліграфія: логістика, сервіс, якість» (Дніпропетровська обл.), кандидат педагогічних наук; Нелля Ничкало, дійсний член (академік) НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, академік-секретар Відділення професійної освіти та освіти дорослих НАПН України; Петро Саух, дійсний член (академік) НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, академік-секретар Відділення вищої освіти НАПН України.
Високою оцінкою була відзначена діяльність БІНПО Василем Кременем, дійсним членом (академіком) НАПН України, доктором філософських наук, професором, Президентом НАПН України. Василь Григорович звернув увагу присутніх на особливі здобутки колективу БІНПО в освітній, науковій методичній роботі, інноваційних підходах до організації професійної діяльності, вмінні функціонувати в непростих умовах ринкового середовища і бути конкурентоспроможним на ринку освітніх послуг.
Щиро дякуємо Президії НАПН України, ключовим стейкголдерам, замовникам освітніх послуг за підтримку ініціатив БІНПО, співпрацю та конструктивну взаємодію!
Тримаємо наш переможний БІНПОвський стрій!