СПІЛЬНЕ ЗАСІДАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ Й КОМІТЕТУ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК ПОЛЬСЬКОЇ АКАДЕМІЇ НАУК

СПІЛЬНЕ ЗАСІДАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ Й КОМІТЕТУ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК ПОЛЬСЬКОЇ АКАДЕМІЇ НАУК

23 червня 2023 року відбулося спільне засідання Президії НАПН України і Комітету педагогічних наук Польської академії наук «Діти війни: як допомогти і убезпечити». Засідання відкрили президент НАПН України Василь Кремень і голова Комітету педагогічних наук ПАН Агнєшка Цибаль-Михальська.

З доповідями виступили віцепрезидент Національної академії педагогічних наук України, академік НАПН України Олег Топузов та член Комітету педагогічних наук ПАН, професор звичайний Яцек Пижальський,

В обговоренні взяли участь українські і польські вчені – члени керівних органів наукових академій України і Польщі.

Серед присутніх на заході були представники ДЗВО «Університет менеджменту освіти» ‑ ректор, доктор філософії Микола Кириченко; проректор з науково-педагогічної, освітньої роботи та міжнародних зв’язків, доктор педагогічних наук, професор Наталія Муранова; завідувач відділу наукової роботи Інна Отамась, кандидат історичних наук, доцент.

На засідання було зазначено, що воєнна агресія російської федерації зумовила в Україні кризові гуманітарні явища. Найбільш постраждалою від війни категорією населення є діти. Основними травматичними чинниками для дітей є загроза життю і здоров’ю, смерть рідних, фізичні травми. Діти, які перебувають в Україні, постійно наражаються на небезпеку внаслідок ворожих масованих обстрілів, пошкодження енергосистеми, водогонів, теплопостачання, руйнування шкіл, лікарень, використання окупантами вибухонебезпечних пристроїв тощо. Діти не можуть отримати належну медичну допомогу через постійні обстріли та системне руйнування інфраструктури. Критичною є ситуація на тимчасово окупованих територіях, де порушуються гуманітарні права дітей, впроваджуються російські стандарти освіти і освітні програми, здійснюється залучення дітей до воєнізованих рухів, військовий вишкіл у закладах освіти.

Злочини російської армії, скоєні стосовно українських дітей – задокументовані факти загибелі та поранення під час спроби евакуації з небезпечних регіонів України, каліцтво дітей, депортація, викрадення й незаконне утримання. За даними Національного інформаційного бюро, станом на 07 червня 2023 року загинуло 485 дітей, поранено 1005; 390 дітей зникли; 19,5 тис. депортовані. Зафіксовано 28 випадків ампутацій кінцівок у дітей.

Порушено право дитини і юні на отримання освіти. Станом на 31 грудня 2022 р. через ворожі бомбардування та обстріли пошкоджено 3,12 тис. закладів освіти, 377 зруйновано повністю.

Освітні виклики належать до найбільш гострих, оскільки пов’язані з тим, що діти не мають зовсім або мають обмежений доступ до якісної освіти, що призвело до освітніх втрат та освітніх розривів. У середньостроковій та довгостроковій перспективі це може призвести до зниження індивідуальної конкурентоспроможності громадян, а отже, і рівня національної безпеки.

Після повномасштабного вторгнення рф в Україну майже 70% українських дітей були вимушені покинути рідні домівки та переміститися в межах країни або за кордон. За даними Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), через російську збройну агресію, починаючи з 24 лютого 2022 року, змінили місце свого проживання 4,8 млнукраїнських дітей, з яких 2,5 млн. є біженцями в межах України, інші виїхали за кордон. За межами України найбільше переміщених (евакуйованих) дітей знаходиться в Польщі, Німеччині, Туреччині, Італії, Австрії, Румунії, Швейцарії, Нідерландах та Іспанії. Вагомою є допомога Республіки Польща щодо інтеграції українських дітей до польських шкіл, про що, зокрема, свідчать результати досліджень польських вчених, викладених в аналітичному звіті  «Разом в класі. Діти з України у польських школах».

Із самого початку повномасштабного російського вторгнення важливим складником діяльності вчених НАПН України стали практичні заходи з підтримки дітей учнівського віку та реалізації безпечної і якісної освіти. Фахівці наукових установ академії систематично надають практичну психологічну допомогу дітям, а також їх сім’ям і загалом усім громадянам, у різних регіонах України та за кордоном. Розробляються та впроваджуються науково-методичні матеріали щодо психологічного захисту та допомоги українським дітям; здійснюється офлайн та онлайн навчання фахівців з надання психологічної допомоги дітям та психологічна підготовка керівників і педагогічних працівників закладів освіти до психологічного забезпечення організації освітнього процесу в умовах воєнного стану.

Забезпечено психологічний супровід дітей різного віку, спрямований на психологічне відновлення, убезпечення, емоційну стабілізацію дітей, профілактику розвитку в них патологізованих реакцій на стресові і травмівні впливи. Здійснено комплекс заходів з підтримки високофункціонального психологічного стану дорослих (батьків, педагогів, соціальних працівників тощо), які утворюють соціальне оточення дитини і несуть відповідальність за її благополуччя і розвиток під час воєнного стану або в умовах вимушеної евакуації. Підготовлено пропозиції органам державної влади і органам місцевого самоврядування щодо організації і забезпечення на загальнонаціональному та місцевому рівнях психологічної підтримки дітей під час війни.

Учені взяли активну участь у Польсько-українському проєкті «Ми підтримуємо Україну», в ході якого проведено тренінги для 120 фахівців з надання соціальної і психологічної допомоги людям, які постраждали унаслідок війни. Організовано індивідуальну психологічну роботу з дітьми з використанням артерапії, казкотерапії та інших методів роботи з кризовими станами у дітей.

Досліджується проблема інформаційної безпеки учнів різних вікових груп, які проживають в усіх областях України та за кордоном (Німеччина, Польща, Італія, Іспанія). За результатами опитування понад 3 тис. сімей, які мають дітей віком 7-17 років, проведеного у 2022-2023 рр. у режимі віддаленого доступу, виявлено основні загрози щодо інформаційної безпеки дітей в умовах воєнного стану та запропоновано шляхи їх подолання.

Учені НАПН України взяли участь у коригуванні змісту загальної середньої освіти у контексті наповнення його питаннями здорової і безпечної поведінки учнів, взаємодопомоги в кризових ситуаціях, умінь розпізнавати ситуації, які становлять загрозу для власного життя і здоров’я та життя і здоров’я інших, моделей поведінки в довкіллі в умовах воєнного часу, участі у справах громади, спрямованих на цивільний захист населення. Розроблено та впроваджено рекомендації з підготовки учнів до дій в умовах можливого ураження фосфорними боєприпасами, отруєння сполуками нітрогену тощо.

За підтримки Посольства Фінляндської Республіки в Україні та ГО «СТЕМ-освіта Україна» у 2023 р. започатковано проєкт «Eduten Project Ukraine», метою якого є діагностування навчальних втрат і розривів учнів 1-5 класів у навчанні математики.

Створено та впроваджено методичне забезпечення формування у дітей позитивного ставлення до життя та вибору ними смисложиттєвих цінностей. Спільно з європейськими партнерами здійснюються заходи з підтримки дітей, які знайшли прихисток у Європі на період війни, та їхнього повернення в Україну.

Ураховуючи необхідність знаходити нові шляхи допомоги дітям війни, зменшення ризиків виникнення проблем у майбутньому, Президія НАПН України і Комітет педагогічних наук Польської академії наук ухвалили постанову, в якій серед іншого відзначено солідарність і допомогу Уряду Республіки Польща, Комітету педагогічних наук Польської академії наук, польських закладів освіти всіх рівнів громадянам України, зокрема дітям, науковим, науково-педагогічним і педагогічним працівникам, які знайшли тимчасовий прихисток у Польщі у цей тяжкий для української держави час російської військової агресії проти України.

Схвалено результати плідної співпраці Національної академії педагогічних наук України та Комітету педагогічних наук Польської академії наук.  Зазначено про доцільність розширення українсько-польського партнерства щодо реалізації фундаментальних і прикладних досліджень з проблем соціально-педагогічної реабілітації дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій, психолого-педагогічної підтримки безпеки життя дітей і військово-патріотичного виховання молоді.

Учені постановили ввести в практику проведення спільних науково-практичних семінарів, круглих столів, інших заходів з проблем навчання та соціально-педагогічної і психологічної підтримки дітей в умовах війни. Започаткувати спільні семінари щодо обміну досвідом організації та проведення наукових досліджень, підготовки наукових кадрів вищої кваліфікації.

Джерело: https://naps.gov.ua/ua/press/releases/3073/