У БІНПО ВІДБУВСЯ ДРУГА ГОСТЬОВА ЛЕКЦІЯ АКАДЕМІКА Т.С. ЯЦЕНКО НА ТЕМУ: «МЕТОДИКИ ПСИХОМАЛЮНКІВ У ГЛИБИННОМУ ПІЗНАННІ ПСИХІКИ»
07 серпня 2022 року у рамках наукового співробітництва та взаємообміну досвідом у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України (м. Біла Церква) відбулась гостьова лекція: «Психомалюнки в пізнанні психiки. Методики психомалюнків в глибинному пізнанні психіки» у межах благодійного проєкту Інституту Розвитку та Терапії «Sopfia» (Польща). Це друга гостьова лекція в рамках знайомства з методикою активного соціально-психологічного навчання (АСПН), запропонованої академіком НАПН України Т.С. Яценко.
Модераторка заходу – Тамара Яценко, докторка психологічних наук, професорка, академік НАПН України, професорка кафедри практичної психології Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Усі учасники заходу мали унікальну можливість комплексно ознайомитись із авторською методикою використання психомалюнків у процесі глибинного пізнання психіки особистості.
Учасників лекції привітали: Natalia Voytsel, засновниця та керівниця Інституту «Sophia» та польського благодійного фонду «Gdy Liczy się Czas», практикуюча психологиня (Польща); Julia Turchaninova, професорка, кандидатка педагогічних наук, магістр фізики; педагог зі світовим ім’ям із більш ніж сорокарічним стажем роботи, керівниця численних міжнародних освітніх проектів у США та Європі (США).
У гостьовій лекції взяли участь науково-педагогічні працівники БІНПО, учасники проєктної групи ОП «Психологія», здобувачі освітнього ступеня «магістр» спеціальності 053 Психологія.
Тамара Семенівна роз’яснила учасникам лекції логіко-психологічні механізми пралогічного мислення, які відрізняються від звичного мислення, підкореного традиційним законам логіки, розкрила основні принципи дологічного мислення, зокрема принцип партиципації, містичності, а також принципи біолокації, інтуїції та причинності. Особистісна проблема − це завжди суперечність між свідомими деклараціями суб’єкта та його реальною поведінкою, вчинками і долею в цілому. Подолання цієї онтологічної суперечності і є метою терапевтичної взаємодії. Вивчення несвідомих аспектів психіки за допомогою психомалюнків є можливим завдяки поєднанню діагностики та психокорекції на противагу тестовому підходу, де діагностика і психокорекція зазвичай розводяться у часі.
Авторка методики психомалюнків підкреслила, що логічне і пралогічне мислення – це не стадії розвитку мислення, а різні типи мислення, що можуть цілком гармонійно співіснувати в одному й тому ж самому суспільстві. Це обґрунтовується тим, що елементи пралогічного мислення цілком гармонійно вплетені у механізми сучасного типу мислення, яке, на відміну від пралогічного мислення, ми називаємо логічним.
Тамара Семенівна на конкретних прикладах продемонструвала методику аналізу психомалюнків. Зауважила, що в таких малюнках представлено індивідуальну інтерпретацію деякої події чи переживання, особливо, якщо мова йде про вільне малювання. Малюнок дає можливість людині відтворювати в образах дійсність і проєктувати зміст психіки в символах. Сильна сторона малюнка полягає в можливостях поєднати зовнішній і внутрішній світи в образах і певних символах, а це дає змогу спостерігачеві проникати у внутрішні самохарактеристики психіки суб’єкта.
Висловлюємо велику вдячність організаторам та спікеру гостьової лекції за цікавий, актуальний та практико зорієнтований матеріал.