Уряд планує реорганізувати галузеві академії наук
Норми оприлюдненого Міністерством фінансів України проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» передбачають реорганізацію національних і галузевих академії наук, зокрема Національної академії аграрних наук, Національної академії медичних наук, Національної академії педагогічних наук, Національної академії правових наук та Національної академії мистецтв шляхом їх приєднання до Національної академії наук України.
При цьому, до 1 січня 2016 року планується передати всі організації, установи в системі академій на фінансування Міністерству освіти і науки.
Також, проект закону передбачає, що до 1 серпня 2016 року мають бути вжиті заходи щодо оптимізації мережі установ, закладів, організацій, чисельності їх працівників, зокрема, реорганізації, об’єднання, ліквідації неефективних закладів, установ та організацій чи припинення їх діяльності.
У профспілці працівників НАН України, коментуючи статтею 30 законопроекту, наголошують, що реорганізація національних галузевих академій наук шляхом їх механічного приєднання до Національної академії наук буде мати негативні наслідки для провідних організацій вітчизняної науково-технічної сфери.
Також у профспілці працівників НАН України, зазначають, що у будь-якому випадку НАН України має залишатись головним розпорядником коштів держбюджету, що відповідає Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність» та його новій редакції, нещодавно ухваленій парламентом.
Водночас, положення статті 30 проекту закону «Про Державний бюджет України на 2016 рік», що стосуються реорганізації національних галузевих академій наук стали несподіванкою і для Міністерства освіти і науки.
«Міністерство освіти і науки разом з науковою громадськістю ретельно виробляло контури реформ в науковій сфері. Ця робота була прозорою і відкритою, під час багатьох засідань відбувались онлайн-трансляції. Результатом цієї роботи став проект Закону «Про наукову і науково-технічну діяльність», який був сприйнятий усією науковою громадськістю України», - зазначив заступник міністра освіти і науки Максим Стріха.
За його словами, підхід, запропонований у статті 30 проекту держбюджету, міг би бути варіантом реформування. Але він є зовсім не схожим на той, який за ініціативи уряду запропонували парламенту. І який ухвалили народні депутати.
«Галузеві академії наук виконують свої, суто прикладні функції в забезпеченні конкретних напрямків життя суспільства. Зрозуміло, що медична академія зорієнтована на медицину, педагогічна – на освіту, аграрна – на сільське господарство. І концепція закону полягає в тому, що ці академії мають продовжувати існувати, але у тіснішому контакті з відповідними органами виконавчої влади для забезпечення конкретних потреб відповідної галузі. Натомість сьогодні пропонується усе об’єднати у НАН», – зауважує Стріха.
Він висловив переконання, що у такому випадку НАН, яка за своєю природою є організацією, орієнтованою на здійснення фундаментальних наукових або найважливіших прикладних досліджень, які мають значення для усього суспільства, виявиться перевантаженою.
«На жаль, важливе рішення щодо реорганізації установ було ухвалено з ініціативи Міністерства фінансів, яке не є профільним органом у сфері науки. Тому зрозумілим є те, що цей факт викликав збурення наукової спільноти. Наголошую, що міністерство стоїть на позиціях закону «Про наукову і науково-технічну діяльність», який нещодавно ухвалила Верховна Рада України. МОН запропонувало зважений варіант реформи, який задовольнив усі зацікавлені сторони», - зазначив заступник міністра освіти і науки.
«Сподіваємося, що тези статті 30 проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» є прикрим непорозумінням, а подальше реформування наукової сфери буде узгоджуватися з варіантом, ухваленим парламентом», - наголосив Максим Стріха.