Висвітлюється актуальність проблеми, що пов’язана з дослідженнями функ-
ціонального стану серцево-судинної системи школярів, яка слугує індикатором
фізичного здоров’я та відіграє важливу роль в адаптації організму до фізичних та
інтелектуальних навантажень. Розкриваються фактори ризику розвитку серцево-
судинних захворювань у школярів. Проаналізована вікова динаміка функціональних
резервів серцево-судинної системи школярів. Показано результати впливу соці-
альних чинників на функціональні резерви серцево-судинної системи. Перспективи
подальших досліджень полягають у перевірці ефективності здоров’язбережу-
вальних технологій у школярів зі зниженими функціональними резервами серцево-
судинної системи.
Ключові слова: школяр, серцево-судинна система, фактори ризику, функ-
ціональні резерви, індекс Робінсона, проба Руф’є, частота серцевих скорочень,
артеріальний тиск.
Освещается актуальность проблемы, связанной с исследованиями функцио-
нального состояния сердечно-сосудистой системы школьников, которая служит
индикатором физического здоровья и играет важную роль в адаптации организма
к физическим и интеллектуальным нагрузкам. Раскрываются факторы риска раз-
вития сердечно-сосудистых заболеваний у школьников. Проанализирована воз-
растная динамика функциональных резервов сердечно-сосудистой системы школь-
ников. Показаны результаты влияния социальных факторов на функциональные
резервы сердечно-сосудистой системы. Перспективы дальнейших исследований за-
ключаются в проверке эффективности здоровьсберегающих технологий у школь-
ников со сниженными функциональными резервами сердечно-сосудистой системы.
Ключевые слова: школьник, сердечно-сосудистая система, факторы риска,
функциональные резервы, индекс Робинсона, проба Руфье, частота сердечных
сокращений, артериальное давление.
The article highlights the importance of the problem associated with the investigation
of the functional state of the cardiovascular system students, which is an indicator of physical
health and plays an important role in adaptation to the physical and mental stress. Disclosed
risk factors for cardiovascular disease in school children. Analyzed the age dynamics of the
functional reserves of the cardiovascular system students. Shows the results of the influence
of social factors on the functional reserve of the cardiovascular system. Prospects for future
research are to test the effectiveness of technology in students zdorovyazberezhuvalnih with
reduced functional reserves of the cardiovascular system.
Key words: student, the cardiovascular system, risk factors, functional reserve, the
index Robinson Rufe test, heart rate, blood pressure.