медіаграмотність та розвиток критичного мислення в часи війни

медіаграмотність та розвиток критичного мислення в часи війни

За ініціативи ЮНЕСКО з 24 по 31 жовтня 2024 року відзначають щорічний Глобальний тиждень медіа- та інформаційної грамотності по всьому світу, метою якого є підняти рівень обізнаності суспільства про медіаграмотність та розвивати критичне мислення в часи війни.

Кожного року кафедра педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти ННІМП ДЗВО «Університет менеджменту освіти» активно долучається до проведення заходів в межах Глобального тижня медіа- та інформаційної грамотності.

Зокрема, 09-10 жовтня 2024 року здобувачі ОПП «Управління навчальним закладом» прослухали навчальну дисципліну «Основи медіаграмотності» (лектор: Наталія Приходькіна, доктор педагогічних наук, професор, сертифікований тренер з медіаграмотності). Приємно відзначити, що цей курс був обраний здобувачами як вибірковий, що свідчить про високий рівень зацікавленості молоді до проблеми медіаграмотності та розуміння її важливості в сучасному світі.

На лекційних заняттях обговорювалися такі проблеми, як критичне мислення та аналіз інформації, фактчекінг та верифікація джерел, розпізнавання фейків та маніпуляцій в медіа, безпека в соціальних мережах, створення власного медіаконтенту. Зокрема,

  • висвітлено теоретичні аспекти медіаграмотності, види інформації та пропаганди;
  • розкрито суть, специфіку основних акторів дезінформаційної та пропагандистської діяльності;
  • охарактеризовано особливості діяльності анонімних телеграм-каналів, поширення фейків та їхній розвиток до наративів;
  • окреслені основні техніки та прийоми дезінформації, військової пропаганди, актуальні проблеми і перспективи протидії російській пропаганді та дезінформації;
  • представлено інструменти та заходи такої протидії, зокрема, соціальні медійні платформи тощо.

Здобувачам вищої освіти була запропонована робота з найбільш поширеними кейсами наративів російської пропаганди, зокрема, з використанням запропонованих викладачем маркерів пропаганди та інформації, стандартів журналістики, інструментів перевірки діпфейків, фото- та відеофейків здобувачі аналізували телевізійні новини та друковані медіа, виявляючи ознаки мови ворожнечі, дезінформації, маніпуляції, пропаганди, «джинси» тощо.

Здобувачі вищої освіти відзначили, що тепер по-іншому дивляться на новини та пости в соцмережах, навчившись застосовувати критичний підхід до споживання інформації.

Дякуємо здобувачам за активність та зацікавленість! Продовжуйте розвивати свою медіаграмотність - це інвестиція у ваше майбутнє та майбутнє нашого суспільства.

Дякуємо ЗСУ за захист нашої держави та можливість здійснювати освітній процес!