ПРО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ І НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ВІДКРИТОГО УНІВЕРСИТЕТУ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

ПРО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ І НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ВІДКРИТОГО УНІВЕРСИТЕТУ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ

На засіданні Президії НАПН України 21 грудня 2023 року було представлено проміжні результати наукового дослідження, що здійснюється у Центральному інституті післядипломної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України. З доповіддю виступила Тамара Сорочан, доктор педагогічних наук, професор, директор ЦІПО, керівник наукової теми.

Засадничі положення методології сучасної освіти, що обґрунтовані у науковому доробку Василя Кременя і досліджуються науковцями НАПН України, орієнтують на розвиток особистостей, фахівців, здатних жити і ефективно здійснювати професійну діяльність в умовах інноваційного типу розвитку суспільства, визначальною ознакою якого є цифровізація.

Цей стратегічний пріоритет зумовив напрям наукового пошуку колективу ЦІПО – розроблення інноваційної освітньої системи, здатної забезпечити в післядипломній освіті індивідуальну траєкторію професійного розвитку педагогів, доступність для них якісної, конкурентоспроможної освіти, що забезпечує трансформацію професійного розвитку відповідно до швидко змінюваних вимог сучасного ринку праці.

Тема «Трансформації професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах Відкритого університету післядипломної освіти» має комплексний характер і досліджується спільно всіма кафедрами інституту. При цьому в ході виконання завдань дослідження і технічного завдання здійснюється колегіальне управління на засадах консолідованого лідерства, за умов якого досягається синергетичний ефект поєднання високого рівня компетентності наукових керівників, відповідальних виконавців, виконавців з усіх кафедр та інституту в цілому.

У межах дослідження здійснюється теоретичне обґрунтування і розроблення цифрової екосистеми «Український відкритий університет післядипломної освіти», відповідний методичний супровід і нормативно-правове забезпечення, що створює передумови для безперервності, доступності, варіативності, можливості вибору змісту і форм професійного розвитку педагогів.

Склад виконавців теми наукового дослідження: науково-педагогічних працівників – 52, із них 17 докторів наук, професорів, 26 кандидатів наук, доцентів, 9 старших викладачів без наукового ступеня, 55 аспірантів, здобувачів PhD.

Цифрова екосистема «Український відкритий університет післядипломної освіти» як інноваційний практичний доробок створив нову освітню реальність, зорієнтовану на трансформацію професійного розвитку освітян, довів здатність не зупиняти, а навпаки, нарощувати освітні здобутки в період кризи, війни, дії техногенних чинників небезпеки, при цьому створювати умови підтримки психологічного благополуччя учасників освітнього процесу.

Особливу увагу в ході дослідження приділено створенню і діяльності віртуальних кафедр, оскільки саме вони є основною університетського життя, в тому числі, і відкритого, цифрового університету. Віртуальні кафедри забезпечують розроблення змісту, гарантування якості освіти у різних форматах професійного розвитку споживачів освітніх послуг, створення освітніх програм, методик і технологій спеціально для дистанційного навчання, уможливлюють комунікацію, спільну наукову, методичну, дослідницьку діяльність педагогів, які працюють в різних закладах, установах освіти, громадських організаціях і прагнуть об’єднатися для вирішення проблем трансформації професійного розвитку освітян. Членами віртуальних кафедр є 27 працівників ЦІПО, 37 працівників інших закладів і установ освіти, громадських організацій, серед яких 19 докторів наук, професорів, 36 кандидатів наук, доцентів, 9 педагогів-практиків.

Проміжні результати наукового дослідження вивчала комісія у складі голови комісії Лариси Лук’янової, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПНУ, директора Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України; членів комісії - Наталії Дічек, доктора педагогічних наука, професора, члена-кореспондента НАПН України, завідувача відділу філософії та історії освіти Інституту педагогіки НАПН України; Ірини Драч, доктора педагогічних наука, професора, директора Інституту вищої освіти НАПН України.

На засіданні виступили Лариса Лук’янова, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України; Нелля Ничкало, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України; Петро Саух, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України; Олег Спірін, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України; Ігор Войтович, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики Рівненського державного гуманітарного університету; Наталія Бахмат, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри теорії та методик початкової освіти, заступник декана педагогічного факультету з наукової роботи та інформатизації освітнього процесу Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.

Президія НАПН України одностайно схвалила проміжні результати і визначила подальші перспективи дослідження.