У БІНПО ВІДБУВСЯ СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ «ПРОФІЛАКТИКА ПРОФЕСІЙНОГО ТА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ»

У БІНПО ВІДБУВСЯ СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ «ПРОФІЛАКТИКА ПРОФЕСІЙНОГО ТА ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ»

29 листопада 2024 року у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти ДЗВО «УМО» НАПН України відбувся семінар-практикум з теми: «Профілактика професійного та емоційного вигорання науково-педагогічних працівників закладу вищої освіти» у рамках засідання студії корпоративного тимбілдингу.

На заході були присутні науково-педагогічні і педагогічні працівники Інституту, здобувачів вищої освіти спеціальностей «Психологія», «Управління навчальним закладом» та «Педагогіка вищої школи».

Модератором семінару-практикуму виступив Ілля Пахомов, старший викладач кафедри педагогіки, психології та менеджменту.

На початку семінару Ілля Пахомов запропонувала присутнім відповісти на проблемне питання: «Наскільки проблема професійного та емоційного вигорання актуальна особисто для вас?» та повідомив результати проведеного ним опитування педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Майже всі респонденти (95%) зазначили значущість цієї проблеми особисто для них та для своїх колег, особливо в умовах воєнного стану.

Модератор презентував виданий на кафедрі навчально-методичний посібник «Профілактика професійного та емоційного вигорання педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти», який є у відкритому доступі на сайті БІНПО та в електронній бібліотеці НАПН України, що вміщує тести, які дозволяють визначити рівень професійного та емоційного вигорання педагогічних працівників, а також практичні поради щодо профілактики цих негативних явищ.

Далі Ілля Пахомов запропонував присутнім пройти тест «Психологічне вигорання» Х. Маслач - С. Джексон, який містить наступні шкали: «Емоційне виснаження», «Деперсоналізація» та «Редукція професійних досягнень». Кожен із присутніх мав змогу визначити власний рівень за цими шкалами: високий, середній та низький. При наявності низького рівня вигорання психологічна допомога не потрібна; при наявності середнього рівня рекомендовано звернутися до психолога за консультацією; при наявності високого рівня особа потребує відповідної психологічної корекції.

Модератор зупинився на визначенні понять «Професійне вигорання» та «Емоційне вигорання», їх основних причинах, проявах та наслідках. Також презентував присутнім результати психологічного дослідження рівня професійного вигорання педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти, проведені у 2023-2024 роках. У ньому взяли участь як викладачі професійно-теоретичної підготовки, так і майстри виробничого навчання різного віку та педагогічного стажу. Дослідження показало, що третина опитаних мають середній (39%), майже половина – низький рівень  професійного вигорання (46%). Більш високим рівнем професійного вигорання характеризуються майстри виробничого навчання зрілого віку зі значним стажем, за гендерною ознакою таких закономірностей не виявлено. Наприкінці модератор запропонував практичні поради щодо профілактики професійного та емоційного вигорання педагогічних працівників.

Виступ Іллі Пахомова викликала жваву дискусію у присутніх, враховуючи надзвичайну актуальність теми для педагогічних працівників закладів освіти.

Щиро дякуємо модератору за цікаву, корисну та надзвичайно актуальну інформацію, яка спонукає замислитися про необхідність слідкувати за власним ментальним здоров’ям і своєчасно здійснювати заходи профілактики професійного та емоційного вигорання.