Гельбак А. М. Фасилітаторство педагога як умова позитивної переорієнтації на сучасний освітній простір

Відомості про автора

Гельбак Анжела Миколаївна, старший викладач комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського».

Ситуація постійної трансформації сучасного суспільства вказує на низку завдань, що виникають у процесі його розвитку, оскільки колишні способи розв’язання соціальних (зокрема педагогічних) задач вимагають істотного переосмислення, самі задачі змінилися і продовжують змінюватися. У педагога виникли проблеми переоцінки власних основ діяльності, а також її оптимізації з метою конструктивного розв'язання базових протиріч школи.

Одна з найпоширеніших проблем оптимізації діяльності педагога – в його ставленні до поведінки учнів. Якщо діти покірно слухають учителя і виконують його інструкції, він зазвичай почуває себе вдоволеним, професійно придатним і спокійним. І, навпаки, варто дітям лише виявити ознаки непокори, опору, як учитель переживає відчуття невдоволеності, іноді агресії або перебуває в депресивному стані. Водночас ці стани мають так зване трансформаційне значення в педагогічній діяльності вчителя. За своєю феноменологією вони характеризуються, з одного боку, високим рівнем невизначеності і проявляють собою своєрідне психологічне «буферне» явище, що відображує припинення розвитку, з іншого боку – створюють умови для подальшої виснаженості педагога.