Вісник післядипломної освіти: Збірник наукових праць. Випуск 13

Вісник післядипломної освіти: Збірник наукових праць. Випуск 13

УДК 378.046.4:371(082)

ББК 74р.я43 3В 53

 

Свідоцтво про державну реєстрацію: серія КВ № 9809 від 28 квітня 2005 р.

 

Затверджено вченою радою

Університету менеджменту освіти АПН України

(протокол  № 9  від  16  грудня  2009  р.)

Університет менеджменту освіти АПН України

Асоціація безперервної освіти дорослих

ВІСНИК

ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ

ОСВІТИ

Збірник наукових праць

Випуск 13

Частина 1 педагогіка

Частина Психологія

матеріали

міжнародної науково-практичної конференції

«Психологічні проблеми становлення фахівців

в умовах соціальних трансформацій»

24 листопада 2009 р.

Внесений до переліку наукових фахових

видань у галузі педагогічних наук

рішенням президії Вищої атестаційної

комісії України

від 04.07.2006 р. № 1-05/7

Внесений до переліку наукових фахових

видань у галузі психологічних наук

рішенням президії Вищої атестаційної

комісії України

від 18.01.2006 р. № 2-05/1

Київ — 2009

 

 

Головний редактор

В.В.Олійник – доктор педагогічних наук, професор.

 

Заступники головного редактора:

В.А.Семиченко – доктор психологічних наук, професор;

Л.І.Даниленко – доктор педагогічних наук, професор;

Є.Р.Чернишова – кандидат педагогічних наук, доцент.

 

Редакційна колегія:

О.Л.Ануфрієва – кандидат педагогічних наук, доцент; Н.М.Бібік – доктор педагогічних наук, професор, академік АПН України; С.І.Болтівець – доктор психологічних наук, професор;О.І.Бондарчук – доктор психологічних наук, доцент; М.Й.Боришевський – доктор психологічних наук, професор; Н.Ю.Волянюк  доктор психологічних наук, доцент; Г.А.Дмитренко – доктор економічних наук, професор; М.Б.Євтух – доктор педагогічних наук, професор, академік АПН України; Л.М.Карамушка – доктор психологічних наук, професор; Н.І.Клокар – кандидат педагогічних наук, доцент; П.В.Лушин – доктор психологічних наук, професор; В.І.Маслов – доктор педагогічних наук, професор; В.С.Маслов – доктор педагогічних наук, професор; В.В.Москаленко – доктор філософських наук, професор; В.Ф.Паламарчук – доктор педагогічних наук, професор;О.М.Пєхота – доктор педагогічних наук, професор; Н.Г.Протасова – доктор педагогічних наук, професор; В.І.Пуцов – кандидат педагогічних наук, доцент; Л.П.Пуховська – доктор педагогічних наук, професор; М.І.Романенко – доктор філософських наук, професор; В.А.Семиченко – доктор психологічних наук, професор; О.С.Снісаренко – кандидат педагогічних наук, доцент; Т.М.Сорочан– доктор педагогічних наук, професор; В.О.Татенко – доктор психологічних наук, професор, член-кореспондент АПН України; А.Д.Ятченко – кандидат філософських наук, доцент.

Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць / Ун-т менедж. освіти АПН

В  53        України, Асоц. безперерв. освіти дорослих ; редкол. : О.Л.Ануфрієва та ін. — К., 
2005 — Вип. 13 / голов. ред. В.В.Олійник. — К. : Геопринт, 2009. — Ч. 1. — 140 с. — 
Ч. 2. — 344 с.

ISBN 978-966-7863-86-9.

У збірнику висвітлюються актуальні наукові проблеми педагогіки і психології професійної підготовки. Представлено спектр питань з історії педагогіки, методології освіти, теоретико-методичних аспектів навчання та виховання, формування професій-них компетентностей, психології особистісного розвитку, підвищення якості освіти.

Збірник становить інтерес не лише для науковців, а й для педагогічних працівни-ків вищої школи, керівників, науковців, методистів, педагогів системи післядипломної освіти, практичних психологів.

ЗМІСТ

Відомості про авторів

........................................................................

5

Частина 1 Педагогіка

 

Агейкіна-Старченко Т.В. технології оцінювання професійної ком-петентності вчителя мистецьких дисциплін …………………………..

7

Бирка М.Ф. концептуальні засади фахового зростання викла-дача інформаційних технологій професійно-технічного навчаль-ного закладу ………………………………………………………………

13

Бондарчук А.И., Росада А.Ю. подготовка будущих педагогов к использованию в профессинальной деятельности представле-ний детей дошкольного возраста о дружбе ………………………….

19

Бондарчук А.И., Толоцкая Н.Ю. готовность будущих педагогов к преодолению барьеров общения в профессиональной деятель-ности ……………………………………………………………………….

27

Вишневська Н.В. розвиток комунікативних умінь як умова про-фесійного зростання вчителя іноземної мови ……………………....

34

Замаскіна П.І. проблема вибору профілю навчання на етапі до-профільної підготовки ……………………………………………..........

42

Киричук В.О. основи проектного менеджменту в системі вихов-ного процесу загальноосвітнього навчального закладу ……………

49

Косова К.О. методика підготовки вчителів початкових класів до використання комп'ютерних технологій у навчанні дітей з пору-шенням зору ……………………………………………………………..

58

Ляхоцька Л.Л. основи методики підготовки і проведення занять з навчального модуля у вищому навчальному закладі післяди-пломної педагогічної освіти ……………………………………….........

64

Марусинець М.М. модель професійної рефлексії вчителя по-чаткових класів ………………………………………………………......

72

Прокопенко О.А. Активні методи навчання в контексті формуван-ня професійної Я-концепції студентів економічного профілю …….

81

Саюк В.І. Підготовка наукових кадрів у світовій практиці ……….....

89

Сергеєва Л.М. Сучасний погляд на підготовку педагога до ро-боти в умовах децентралізації управління професійним навчанням ………………………………………………………………...

95

Ситянін В.В. Практичні аспекти формування правової компе-тентності науково-педагогічних працівників вищої школи …………

100

Чернишова Є.Р., Боднарук О.В. Міжнародна і проектна діяль-ність членів Консорціуму закладів післядипломної освіти в рам-ках Болонського процесу ……………………………………………….

108

Шевчик О.Г. навчально-ігрова діяльність як засіб економічного виховання учнів ліцею бізнесу …………………………………………

117

Штомпель Г.О. управлінські детермінанти професійного зрос-тання педагога …………………………………………………………..

127

Частина 2 Психологія

 

Авер’янова А.В. психологічні особливості професійної спря-мованості сучасних старшокласників …………………………………

11

Бевз Г.М. Психологічні взаємини прийомних батьків як коорди-нати замісної опіки дитини ……………………………………………..

17

Бойчук І.І. Роль рефлексії у становленні майбутнього фахівця …..

25

Бондарчук О.І. рефлексивність керівників освітніх організацій як чинник удосконалення їхньої психологічної компетентності ………

32

борисюк А.С. Аналіз суб’єктивних уявлень студентів про про-фесійні й особистісні особливості представників соціономічних професій ………………………………………………………………….

39

Бородіна І.І. взаємозв'язок емоційної спрямованості особистості майбутніх психологів і компонентів мотивації їхньої професійної підготовки …………………………………………………………………

45

Вакуліч Т.М. психологічні проблеми професійної самореалізації жінки ……………………………………………………………………….

53

Вальо Л.І. теоретичні аспекти соціалізації особистості в умовах соціальних трансформацій …………………………………………….

62

Волженцева І.В. проблема регуляції психічних станів студентів у стресових ситуаціях навчальної діяльності ………………………….

69

Гельбак А.М. розвиток комунікативних навичок підлітків засо-бами педагогічної фасилітації ………………………………………….

76

Глушко Л.О. Структура впевненості у собі …………………………..

83

Гордієнко Н.В. особливості мотивації працівників рмк до вдос-коналення психологічної компетентності …………………………….

90

Грись А.М. груповий розвиток як інтегральний показник соці-ально-психологічної адаптації особистості …………………………..

97

Данілова М.О. образ материнства у вагітних жінок ………………..

106

Двіжона О. Консультування підлітків із дистантних сімей з пози-цій позітум-психотерапії ………………………………………………...

114

Димань В.Ю. проблема розвитку емоційного інтелекту май-бутнього менеджера освіти у процесі професійної підготовки ……

120

Зінченко О.О. проблема емоційної саморегуляції у діяльності музиканта-виконавця …………………………………………………..

124

Калязіна Т.В. підготовка практичних психологів у системі освіти до попередження проявів віктимності в обдарованих підлітків …...

132

Канівець Т.М. професійний відбір як одна із складових профе-сійного вибору особистості ……………………………………………..

138

Карамушка Л.М. система професійних компетенцій організацій-них психологів і психологів праці та їхня роль в забезпеченні організаційного розвитку сучасних організацій ……………………...

143

Кідалова М.М. психологічний зміст емоційних бар'єрів у ситуації розвитку підлітка …………………………………………………………

151

Кірейчева Є.В. проблема ефективності соціально-психологічного тренінгу як методу розвитку «Я-концепції» майбутніх учителів …..

158

Киричук В.В. психологічна підготовка класних керівників до розвитку духовно-катарсичної активності підлітків ………………….

164

Колесніченко А.В. проблема становлення етнічної ідентичності особистості в умовах полікультурного середовища ………………..

169

Кот Г.М. проблема психологічної підготовки як багатомірного розвитку особистості студентів ………………………………………..

175

Кучеренко Є.В. особистісно зорієнтоване навчання як чинник професійного самовизначення студентів-психологів ………………

183

Лимар Л.В. Аналіз підходів до визначення сутності та видів конфліктів у системі «лікар – пацієнт» ………………………………..

188

Лук’янчук Н.В. психологічні особливості мотивації професійного вдосконалення особистості професіонала в умовах трансфор-маційного періоду ………………………………………………………..

194

Молдованова А.О. теоретичні та експериментальні основи дослідження агресивності як професійної деструкції особистості вчителя ……………………………………………………………………

200

Москальова А.С. Бар’єри професійного становлення керівників загальноосвітніх навчальних закладів ………………………………..

205

Нежинська О.О. когнітивний ресурс керівників щодо особли-востей запровадження ґендерного підходу в управління загаль-ноосвітніх навчальних закладів ………………………………………..

212

Овдієнко І.М. розвиток вмінь і навичок керівників загально-освітніх навчальних закладів до взаємодії зі шкільною психо-логічною службою ……………………………………………………….

219

Павлюк М.М. Взаємозв’язок рівня професійної ідентичності вчи-теля зі стажем педагогічної діяльності ………………………………..

226

Паламарчук О.М. особливості формування особистості підпри-ємця в умовах екологічної кризи ……………………………………..

234

Папакиця О.К. зв’язок психологічних властивостей особистості та рівня креативності майбутніх інженерів ……………………………..

242

Перегончук Н.В. До проблеми вивчення «професійних дефор-мацій» вчителя …………………………………………………………...

247

Печерська Г.О. проблема діагностики і корекції професійних цін-нісних орієнтацій учителів у закладах післядипломної освіти …….

255

Пилипчук О.Ю. професійне самосприйняття студентів-менед-жерів ……………………………………………………………………….

265

Пінчук Н.І. проблеми мотивації керівників освітніх організацій до вдосконалення психологічної компетентності ……………………….

270

Поснова Т.П. Професійна самосвідомість як основа професіо-налізму практичних психологів ………………………………………...

276

Саврасова-В’юн Т.О. громадянська активність як необхідний фактор формування особистості …………………………………….

282

Семиченко В.А. особливості становлення професійної іден-тичності майбутніх фахівців у контексті загального особистісного розвитку …………………………………………………………………..

289

Сингаївська І.В. особливості використання інтерактивних ме-тодів у процесі вдосконалення психологічної компетентності керівників освітніх організацій …………………………………………

304

Соловієнко В.О. Психологічні проблеми стратегії підготовки фа-хівця-професіонала ……………………………………………………..

309

Філь О.А., Галаган Л.В. психологічні характеристики конкуренто-здатності безробітних — майбутніх підприємців ……………………

313

Хижняк О.А. акмеологічні засади готовності військовослужбоців до захисту вітчизни ……………………………………………………...

321

Чернописький О.М. проблеми розвитку професійної відпові-дальності керівників загальноосвітніх навчальних закладів ………

328

Чугунова Є.М. психологічні особливості встановлення довір-ливих стосунків у студентської молоді ………………………………

332

Шикер Л.В. психологічні проблеми професійного становлення вчителів в умовах соціальних трансформацій ………………………

338