МОНОГРАФІЯ «РОЗВИТОК ГУМАНІСТИЧНИХ ІДЕЙ У НЕПЕРЕРВНІЙ ОСВІТІ: ВІД ГРИГОРІЯ СКОВОРОДИ ДО СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА-НОВАТОРА» СТАЛА ЛАУРЕАТОМ ВИСТАВКОВОГО КОНКУРСУ «ВИДАТНІ НАУКОВІ ДОСЯГНЕННЯ В ОСВІТІ»
ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України за результатами роботи П’ятнадцятої міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті», що відбулася 25-27 жовтня 2023 року в онлайн-режимі, удостоєний почесної нагороди Лауреат виставкового конкурсу «Видатні наукові досягнення в освіті» в номінації «Монографія» за працю «Розвиток гуманістичних ідей у неперервній освіті: від Григорія Сковороди до сучасного педагога-новатора» за заг. та наук. ред. д-ра пед. наук Н. І. Білик; редколегія: М. О. Кириченко, З. В. Рябова та ін. Полтава; Київ: ПАНО ім. М. В. Остроградського, 2023. Монографію підготовлено за темою НДР № 0120U104637 «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» (2020-2025).
Монографія складається з двох розділів. Перший містить окремі матеріали учасників Всеукраїнської наукової онлайн-конференції з міжнародною участю «Гуманістичні ідеї Сковороди як джерело розвитку наукового потенціалу педагогічного працівника у системі неперервної освіти», а другий – ІІ Всеукраїнської наукової онлайн-конференції з міжнародною участю «Мережа шкіл новаторства України: розвиток професійної компетентності керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників у контексті реалізації неперервної освіти».
Перший захід був знаковим і присвячувався 300-річчю з Дня народження відомого українського філософа-містика, богослова, поета, педагога Григорія Савича Сковороди і проходив у переддень Дня працівників освіти. Науковці констатували, що формування сковородинівського ідеалу «істинної людини» ввібрало в себе систему широко відомих гуманістичних ідей Григорія Сковороди, серед яких: гуманістичні ідеї природовідповідності (необхідність виявляти та розвивати природжені здібності, таланти, схильності учнів); філософська концепція «сродної праці» (реалізація цілепокладання за власними здібностями, нахилами, талантами); суспільний ідеал діяльнісного життя (виховання активної особистості); етичний ідеал доброчесності; демократичний ідеал свободи тощо.
Другий захід засвідчив продуктивну освітню роботу регіональних і районних шкіл новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників неперервної освіти, які достатньо гнучко реагують на запити суспільства, зберігаючи накопичений позитивний досвід, що має надто велике значення під час воєнного стану в Україні. На думку експертів Інституту ЮНЕСКО, саме неперервна освіта, однією з ланок якої є освіта дорослих, покликана сприяти всебічно-гармонійному розвитку дорослої людини, сприяти розвитку демократії, справедливості, науковому освітянському, соціально культурному розвитку суспільства і нації. Нині неперервна освіта дорослих стає пріоритетом і напрямом для цілої низки суспільних наук: педагогіки, економіки, соціології, політології, історії, культурології. Перехід до багатоступеневої й багатоваріантної системи освіти дає змогу задовольнити потреби як молоді, так і дорослого населення відповідно до можливостей, бажання і здібностей кожного. Важливо зазначити, що важливим моментом в освіті дорослих є переконання людини в необхідності постійного розвитку та вдосконалення власних творчих здібностей. Для зміцнення та розвитку демократії у суспільстві необхідно розширити для дорослого населення можливості для навчання, підвищення активності громадян. Майбутнє – за неперервною освітою, за інтегрованими педагогічними технологіями, а саме поширення технології школи-родини, активізації регіональних і районних шкіл новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників неперервної освіти в освітньому просторі України. Від цього залежить якість нашого життя у післявоєнний час, його суцільне й освітнє призначення для людства.