Наукова діяльність кафедри
Наукова діяльність кафедри філософії і освіти дорослих здійснюється в межах комплексної науково-дослідної роботи Центрального інституту післядипломної освіти «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» ( № 0120U104637) (2020-2025 рр.).
Робота творчої групи кафедри філософії і освіти дорослих була спрямована на виконання підтеми НДР «Теоретико-методичні засади трансформації професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти».
Мета: теоретично обґрунтувати інноваційну модель, технології професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти та підготувати навчально-методичне забезпечення їх практичного впровадження в навчання різних категорій слухачів з урахуванням запиту, особливостей, умов і досвіду.
Завдання:
1) Проаналізувати сутність ключових понять дослідження з порівнянням їх змісту у вітчизняному та світовому науковому просторах (науковий результат – наукове обґрунтування ключових понять теми дослідження).
2) Обгрунтувати сутнісні характеристики і структуру освітнього середовища (ОС) відкритого університету післядипломної освіти як засобу трансформації професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах цифровізації суспільства (науковий результат - методика використання ОС для професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників; тенденції (загальні, особливі та специфічні) розвитку ОС).
3) Здійснити порівняльний аналіз зарубіжних моделей професійного розвитку педагогів та виокремити конструктивні ідеї для імплементації в теорію і практику відкритої післядипломної освіти в Україні (науковий результат – обґрунтування концептуальної карти професійного розвитку фахівців в умовах глобалізації, інтеграції та взаємодії і взаємовпливу культур).
4) Розробити інноваційну модель професійного розвитку фахівців в умовах відкритого університету післядипломної освіти, що включає мету, методологічні підходи, діагностику, етапи проектування індивідуальної траєкторії розвитку фахівця, ресурси професійного розвитку фахівців (підтримки і вдосконалення), результат професійного розвитку (науковий результат - інноваційна модель професійного розвитку фахівців в умовах відкритого університету післядипломної освіти).
5) Обгрунтувати зміст, технологію та організаційні форми розвитку тьюторства в умовах відкритого університету післядипломної освіти у контексті нових підходів до діяльності викладача за вимогами цифрової трансформації освітнього процесу (науковий результат - технологія тьюторського супроводу навчання різних категорій слухачів в умовах відкритого університету післядипломної освіти та ін.)
6) Підготувати та впровадити навчально-методичне забезпечення розвитку фахівців в умовах відкритого університету післядипломної освіти (науковий результат – наукові статті, програми, методичні матеріали та рекомендації, методичні посібники).
Наукова продукція:
- Наукові статті (2021-2025).
- Глосарій (2021-2022).
- Методичні посібники / рекомендації (2022-2025).
- Освітньо-професійні програми (ОПП) підвищення кваліфікації слухачів різних категорій (педагогічних, науково-педагогічних і керівних кадрів освіти), спецкурси, аналітичні звіти (2021-2025 рр.).
Цільова аудиторія і ключові стейкхолдери: керівники, педагогічні і науково-педагогічні працівники закладів післядипломної освіти, закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої освіти, закладів загальної середньої освіти, установ і організацій, закладів позашкільної освіти; фахівці центрів професійного розвитку педагогічних працівників, дорослі здобувачі освіти.
Можливі об’єкти впровадження: ДЗВО «Університет менеджменту освіти», УВУПО, галузеві академії/інститути/центри післядипломної освіти/; обласні інститути післядипломної педагогічної освіти України; структурні підрозділи післядипломної освіти/підвищення кваліфікації університетів; центри професійного розвитку педагогічних працівників; заклади формальної і неформальної освіти різних рівнів, заклади, організації і установи, які здійснюють освіту дорослих, що навчають осіб старше 18 років і провадять освітній процес у цифровому середовищі (заклади післядипломної освіти, заклади вищої освіти, заклади фахової передвищої освіти, заклади загальної середньої освіти); дорослі здобувачі освіти.
Наукові публікації
Бібліотеки наукових публікацій:
Електронна бібліотека НАПНУ: розміщено 438 публікацій науково-педагогічних працівників кафедри філософії і освіти дорослих. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/dpeae/
У 2023 році кількість завантажень - 51,267.
У І півріччі 2024 року кількість завантажень становить понад 8,893.
Веб-бібліотека ЦІПО:
Кафедра філософії і освіти дорослих: https://uvu.org.ua/veb-biblioteka-tsipo/kafedra-filosofii-i-osvity-doroslykh/
Участь у наукових заходах і проєктах
Згідно з планом-роботи кафедри на 2024 рік - участь кафедри у заходах НАН України:
- Вебінар для методистів післядипломної освіти «Професійна трансформація методистів в умовах реформ НУШ» (квітень 2024 року)
- ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Варіативні моделі і технології трансформації професійного розвитку фахівців в умовах відкритої освіти» (червень 2024 року)
Робота з аспірантами
Аспіранти, закріплені за кафедрою:
Науковий керівник - проф. Сорочан Т.М.
- Дерека К. (з 01.10.21 по 01.10.2025). Тема дисертації: «Педагогічні умови формування іншомовної комунікативної компетентності студентів у закладах фахової передвищої освіти»;
- Гопкало В. (з 05.06.23 по 05.06.27). Тема дисертації: «Розвиток ціннісного ставлення до професійної діяльності працівників приватних аграрних підприємств у неформальній освіті дорослих»;
- Калюжний Я. (з 05.06.23 по 05.06.27). Тема дисертації: «Управління закладами позашкільної освіти спортивного профілю на засадах соціально відповідального маркетингу»;
- Ларіна О. (з 02.10.23 по 01.10.2027). Тема дисертації: «Професійний розвиток вчителів початкових класів в умовах дистанційного підвищення кваліфікації на засадах диференційованого підходу».
Науковий керівник – доц. Просіна О.В.
- Обручнікова Н. (з 03.10.22 по 03.10.2026). Тема дисертації: «Розвиток тьюторської компетентності викладачів закладів в умовах відкритої освіти»;
- Фещак Б. Л. (з 02.10.23 по 01.10.2027). Тема дисертації: «Розвиток інформаційно-цифрової компетентності вчителів української мови й літератури в умовах дистанційного навчання».
Науковий керівник – доц. Кравчинська Т. С.
- Стешиц А. (з 03.10.22 по 03.10.2026). Тема дисертації: «Формування мотивації здобувачів вищої освіти до фізичного виховання в закладах вищої освіти».
Науковий керівник – доц. Самойленко О. О.
- Гадалін М. (з 05.06.23 по 05.06.2027). Тема дисертації: «Теорія та методика набуття цифрової компетентності із застосуванням технологій штучного інтелекту педагогічними працівниками закладів фахової передвищої освіти».
- Грищенко А. (з 05.06.23 по 05.06.2027).
Науковий керівник – академ. Сисоєва С.А.
- Воронов В. А. (з 01.10.21 по 01.10.2025, акдем.відп.). Тема дисертації: «Маркетинговий підхід в управлінні інноваційними процесами в дошкільній освіті».
20 лютого 2024 року відбувся захист дисертації БІЛОНОЖКО Олени Вікторівни на здобуття ступеня доктора філософії з галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, за спеціальністю 011 «Освітні, педагогічні науки» на тему: «Розвиток педагогічної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи» (Науковий керівник – проф. Сорочан Т. М.). Посилання на онлайн трансляцію захисту – https://youtube.com/live/ZKZo3AoiUCE
Науково-педагогічні працівники кафедри як члени групи забезпечення освітньо-наукової програми підготовки докторів філософії викладають дисципліни для аспірантів:
1. Освітня політика та дослідження педагогічних систем і процесів”, “Методологічні засади педагогічних досліджень” (проф. Сорочан Т. М.)
Детальніше: http://umo.edu.ua/011---osvitni-pedaghoghichni-nauki-dis
Проєкти професійного розвитку
На кафедрі реалізується два проєкти професійного розвитку фахівців:
«Нелінійне світорозуміння освіти дорослих: неформальна освіта в системі Українського відкритого університету післядипломної освіти»
«Освітня толока»