Наукова діяльність кафедри
Наукова діяльність кафедри філософії і освіти дорослих здійснюється в межах комплексної науково-дослідної роботи Центрального інституту післядипломної освіти «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» ( № 0120U104637) (2020-2025 рр.).
Робота творчої групи кафедри філософії і освіти дорослих була спрямована на виконання підтеми НДР «Теоретико-методичні засади трансформації професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти».
Мета: теоретично обґрунтувати інноваційну модель, технології професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти та підготувати навчально-методичне забезпечення їх практичного впровадження в навчання різних категорій слухачів з урахуванням запиту, особливостей, умов і досвіду.
Завдання:
1) Проаналізувати сутність ключових понять дослідження з порівнянням їх змісту у вітчизняному та світовому науковому просторах (науковий результат – наукове обґрунтування ключових понять теми дослідження).
2) Обгрунтувати сутнісні характеристики і структуру освітнього середовища (ОС) відкритого університету післядипломної освіти як засобу трансформації професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах цифровізації суспільства (науковий результат - методика використання ОС для професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників; тенденції (загальні, особливі та специфічні) розвитку ОС).
3) Здійснити порівняльний аналіз зарубіжних моделей професійного розвитку педагогів та виокремити конструктивні ідеї для імплементації в теорію і практику відкритої післядипломної освіти в Україні (науковий результат – обґрунтування концептуальної карти професійного розвитку фахівців в умовах глобалізації, інтеграції та взаємодії і взаємовпливу культур).
4) Розробити інноваційну модель професійного розвитку фахівців в умовах відкритого університету післядипломної освіти, що включає мету, методологічні підходи, діагностику, етапи проектування індивідуальної траєкторії розвитку фахівця, ресурси професійного розвитку фахівців (підтримки і вдосконалення), результат професійного розвитку (науковий результат - інноваційна модель професійного розвитку фахівців в умовах відкритого університету післядипломної освіти).
5) Обгрунтувати зміст, технологію та організаційні форми розвитку тьюторства в умовах відкритого університету післядипломної освіти у контексті нових підходів до діяльності викладача за вимогами цифрової трансформації освітнього процесу (науковий результат - технологія тьюторського супроводу навчання різних категорій слухачів в умовах відкритого університету післядипломної освіти та ін.)
6) Підготувати та впровадити навчально-методичне забезпечення розвитку фахівців в умовах відкритого університету післядипломної освіти (науковий результат – наукові статті, програми, методичні матеріали та рекомендації, методичні посібники).
Наукова продукція:
- Наукові статті (2021-2025).
- Глосарій (2021-2022).
- Методичні посібники / рекомендації (2022-2025).
- Освітньо-професійні програми (ОПП) підвищення кваліфікації слухачів різних категорій (педагогічних, науково-педагогічних і керівних кадрів освіти), спецкурси, аналітичні звіти (2021-2025 рр.).
Цільова аудиторія і ключові стейкхолдери: керівники, педагогічні і науково-педагогічні працівники закладів післядипломної освіти, закладів вищої освіти, закладів фахової передвищої освіти, закладів загальної середньої освіти, установ і організацій, закладів позашкільної освіти; фахівці центрів професійного розвитку педагогічних працівників, дорослі здобувачі освіти.
Можливі об’єкти впровадження: ДЗВО «Університет менеджменту освіти», УВУПО, галузеві академії/інститути/центри післядипломної освіти/; обласні інститути післядипломної педагогічної освіти України; структурні підрозділи післядипломної освіти/підвищення кваліфікації університетів; центри професійного розвитку педагогічних працівників; заклади формальної і неформальної освіти різних рівнів, заклади, організації і установи, які здійснюють освіту дорослих, що навчають осіб старше 18 років і провадять освітній процес у цифровому середовищі (заклади післядипломної освіти, заклади вищої освіти, заклади фахової передвищої освіти, заклади загальної середньої освіти); дорослі здобувачі освіти.
Наукові публікації
Бібліотеки наукових публікацій:
Електронна бібліотека НАПНУ: розміщено 334 публікацій науково-педагогічних працівників кафедри філософії і освіти дорослих. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/dpeae/2020.html
У 2020 році кількість завантажень - 40,041.
У І півріччі 2021 року кількість завантажень становить понад 22,000.
Веб-бібліотека ЦІПО:
Кафедра філософії і освіти дорослих: https://uvu.org.ua/veb-biblioteka-tsipo/kafedra-filosofii-i-osvity-doroslykh/
Участь у наукових заходах і проєктах
Згідно з планом-роботи кафедри на 2021 рік - участь кафедри у заходах НАН України з відзначення 30-ї річниці Незалежності України:
Всеукраїнська науково-практична конференція «Позашкільна освіта у викликах сучасності: досягнення та вектори розвитку» (квітень 2021 року)
Всеукраїнський науково-практичний семінар «Професійний розвиток вчителів мистецтва: інноваційні форми і технології в умовах сучасного інформаційного середовища» (жовтень 2021 року)
Робота з аспірантами
Аспіранти, здобувачі, стажисти-дослідники, закріплені за кафедрою:
Науковий керівник - проф. Сорочан Т.М.
- Білоножко О.В. - з 01.10.18 по 01.10.2022 Тема дисертації «Розвиток педагогічної культури вчителів ліцеїв у системі методичної роботи».
- Баглай О.О. - з 01.10.18 по 01.10.2022 Тема дисертації «Формування аналітичної компетенції у майбутніх магістрів менеджменту у сфері фінансово-економічної безпеки".
- Байназарова О.О. - з 01.10.19 по 01.10.2023 «Управління якістю загальної середньої освіти в об’єднаній територіальній громаді».
- Коломоець О.М. - з 01.10.19 по 01.10.2023 (Ак.відп. з 1.07.20)
Науковий керівник - проф. Сидоренко В.В.
- Денисова А.В. (стажист-дослідник)
Науковий керівник - проф. Пуховська Л.П.
- Білоусова Н. (здобувач наукового ступеня), захист дисертаційного дослідження відбувся у 2021 році.
Науково-педагогічні працівники кафедри як члени групи забезпечення освітньо-наукової програми підготовки докторів філософії викладають дисципліни для аспірантів:
1. “Освітня політика та дослідження педагогічних систем і процесів”, “Методологічні засади педагогічних досліджень” (проф. Сорочан Т. М.)
2. “Компаративістика вищої школи у світовому та вітчизняному освітніх просторах” (проф. Пуховська Л. П.)
3. “Творча майстерня молодого науковця”, “Технологія дослідно-експериментальної роботи”, “Інновації і експериментування в освіті” (доц. Скрипник М. І.)
4. “Креативні практики в освіті дорослих” (доц. Ілляхова М. В.)
Детальніше: http://umo.edu.ua/011---osvitni-pedaghoghichni-nauki-dis
Проєкти професійного розвитку
На кафедрі реалізується два проєкти професійного розвитку фахівців:
«Нелінійне світорозуміння освіти дорослих: неформальна освіта в системі Українського відкритого університету післядипломної освіти» (координатори М. О. Кириченко, О. В. Просіна, Я. Л. Швень, Т. С. Кравчинська)
https://youtu.be/kg_nZnCE0LM
«Освітня толока» (координатор О. В. Просіна)
http://toloka.org.ua/