Прокопенко О.А. Психологічні особливості розвитку емпатії підлітків з розумовою відсталістю

У статті розкриваються особливості формування емоційно-вольової сфери підлітка із розу-
мовою відсталістю, аналізуються прояви емпатії, основні емпатійні канали та емоційний інтелект як
складові механізму саморегуляції, окреслюється специфіка прояву основних складових емпатії:
співчуття та співпереживання. Підкреслюється необхідність у розроблюванні психокорекційної про-
грами, що забезпечує у підлітка емоційно-вольове формування емпатійної здатності, розуміння і роз-
пізнавання власних емоцій та емоцій його оточення.
Ключові слова: емпатія, емпатійні установки, емоційний інтелект, управління емоціями, емо-
ційна усвідомленість.

В статье раскрываются особенности формирования эмоционально-волевой сферы подростка
с умственной отсталостью, анализируются проявления эмпатии, основные эмпатийные каналы и
эмоциональный интеллект как составляющие механизма саморегуляции, определяется специфика
проявления основных составляющих эмпатии: сочувствия и сопереживания. Подчеркивается необ-
ходимость разработки психокоррекционной программы, обеспечивающей у подростка эмоционально-
волевое формирование эмпатийных способностей, понимание и распознавание собственных эмоций и
эмоций окружающих.
Ключевые слова: эмпатия, эмпатийные установки, эмоциональный интеллект, управление
эмоциями, эмоциональная осознанность.

The article describes the features of emotional-volitional sphere teenager with mental retardation are
analyzed displays empathy, empatical basic channels and emotional intelligence as part of the mechanism of
self-regulation outlines specific manifestation of the basic components of empathy: sympathy and empathy.
Emphasizes the need for psychotherapeutic correction program that provides teen in emotional and volitional
formation empatical ability, understanding and recognition of their own emotions and emotions of others.
Key words: empathy, empatical settings, emotional intelligence, emotional management, emotional
awareness.