ПРОВЕДЕННЯ ВІРТУАЛЬНОГО СВІТОВОГО КАФЕ «СТІЙКІСТЬ ТА ЄДНІСТЬ У ЧАСИ ВІЙНИ: РОЛЬ ГРОМАДЯНСЬКОЇ АКТИВНОСТІ» У МЕЖАХ КУРСУ « СПРИЯННЯ ГРОМАДЯНСЬКІЙ ОСВІТІ ВПРОДОВЖ ЖИТТЯ»

ПРОВЕДЕННЯ ВІРТУАЛЬНОГО СВІТОВОГО КАФЕ «СТІЙКІСТЬ ТА ЄДНІСТЬ У ЧАСИ ВІЙНИ: РОЛЬ ГРОМАДЯНСЬКОЇ АКТИВНОСТІ» У МЕЖАХ КУРСУ « СПРИЯННЯ ГРОМАДЯНСЬКІЙ ОСВІТІ ВПРОДОВЖ ЖИТТЯ»

19 квітня 22024 року відбулась зустріч у форматі віртуального світового кафе на тему: «Стійкість та єдність у часи війни: роль громадянської активності».

Ведуча –  Ольга Просіна, завідувач кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО, кандидат педагогічних наук, доцент.

КураторЮлія Шабала, заступник завідувача кафедри, доктор філософії, доцент кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО.

Цілі:

  • Дослідити та обговорити роль громадянської активності у часи війни та її значення для стійкості та єднання українського суспільства.
  • Стимулювати критичне мислення та дискусію щодо викликів та можливостей для громадської активності в умовах воєнної агресії.
  • Сприяти розумінню важливості активної участі громадян у підтримці та відбудові країни.

У віртуальному світовому кафе взяли участь 5 груп:

Група 1. Громадянська освіта та патріотичне виховання (Модератор – Світозара Хома, завідувач центру виховної роботи, захисту прав дитини та громадянської освіти Тернопільського ОКІППО):

ü  Як викладачі можуть сприяти формуванню патріотичних почуттів та цінностей у своїх учнів?

ü  Які методи та інструменти можна використовувати для викладання громадянської освіти в умовах війни?

ü  Як викладачі можуть мотивувати учнів до активної участі у житті громади?

Група 2. Освіта для демократичної участі та відповідального громадянства (Модератор –  Тетяна Гусар, журналістка, Полтавська ТОВ ТРК Пріоритет):

ü  Які знання, навички та цінності повинні набувати учні в процесі навчання, щоб стати активними та відповідальними громадянами?

ü  Які ролі відіграють вчителі та інші учасники освітнього процесу у вихованні активних громадян?

ü  Як можна співпрацювати з органами місцевого самоврядування та громадськими організаціями для розвитку громадянської освіти?

Група 3. Інформаційна безпека та критичне мислення (Модератор – Альона Вамуш, завідувач кафедри методики викладання суспільно-гуманітарних дисциплін КЗ «Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області», кандидат історичних наук):

ü  Як викладачі можуть допомогти учням та студентам розвивати критичне мислення та навички перевірки інформації?

ü  Які методи та інструменти можна використовувати для викладання медіаграмотності та інформаційної гігієни?

ü  Як викладачі можуть боротися з дезінформацією та пропагандою в освітньому середовищі?

Група 4. Громадська активність та майбутнє України (модератор – Тетяна Жмурко, заступник директора з навчально-виховної роботи Комунального закладу Тернопільської міської ради «Школа народних ремесел»):

ü  Як викладачі можуть підготувати учнів та студентів до активної участі у житті демократичного суспільства?

ü  Які навички та знання необхідні майбутнім громадянам України?

ü  Як викладачі можуть сприяти формуванню відповідального та свідомого українського суспільства?

Група 5. Громадянська освіта та інклюзія: створення інклюзивного суспільства в умовах війни та післявоєнної відбудови (Модератор – Тетяна Юр'єва, заступник директора, вчитель історії, громадянської освіти Запорізького ліцею «Альтернатива» Запорізької міської ради):

ü  Які виклики для розвитку інклюзивної громадянської освіти в Україні посилюються через війну?

ü  Як можна використовувати громадянську освіту для сприяння інклюзії та подолання дискримінації людей з інвалідністю?

ü  Яку роль відіграють освітяни, громадські організації та органи державної влади у розвитку інклюзивної громадянської освіти?

У підсумку модератори груп презентували свої напрацювання з тем.

Модератор – Світозара Хома виступила із темою «Громадянська освіта та патріотичне виховання» та зосередила увагу на ключових аспектах теми, а саме: власний приклад; діяльнісний патріотизм; збереження історичної пам’яті; вивчення народних традицій; формування медіаграмотності; інтеграція предметів; співпраця з батьками та громадськими організаціями; волонтерство у співпраці із громадою; впровадження цінностей Української Хартії вільної людини; впровадження тем з Міжнародного гуманітарного права тощо.

Модератор – Тетяна Гусар виступила із темою «Освіта для демократичної участі та відповідального громадянства» та зосередила увагу на ключових аспектах теми, а саме: здатність вболівати за справи громади; бути активними членами спільноти; знання законодавства, нормативів, принципів права, принципи побудови громадянського суспільства; знати свої права і обов’язки громадянина і відповідально до них ставитися; роль людини, що згуртовує колектив, не економити емоції, бути прикладом на всіх рівнях (мистецтво, мова, емоційний інтелект), бути щирим та чесним з дітьми; бути активними, пояснювати, допомагати з самоврядуванням; активно підключатись до волонтерських справ і в рамках законодавства підключати до них учнів; залучати дітей до громадських організацій, що займаються фізичним та військовим розвитком; залучати дітей до волонтерства та благодійності, та молодіжних організацій тощо.

Модератор – Альона Вамуш виступила із темою «Інформаційна безпека та критичне мислення» та зосередила увагу на ключових аспектах теми, а саме: медіа імунітет (перевірка джерел на достовірність, здатність протистояти агресивному медіасередовищу); культура комунікації, покращення міжособових стосунків та приязності у соціальних мережах; «мапаганда» (спотворення кордонів України); аудит інформаційного поля; пропаганда; кардинально змінити підхід до викладання окремих предметів (починаючи з програм і їх наповнення) особливо літератури, історії, географії, мистецтва, інформатики і технології, захисту Вітчизни; впровадження в освіту курсів з кібербезпеки та кібергігієни; навички критичного аналізу інформації; дбати про україномовний контент, залучати до співпраці фахівців; проводити заходи з медіапросвіти з учнями та їх батьками; здійснювати інтеграцію медіаосвіти в навчальні предмети та позакласну діяльність тощо.

Модератор – Тетяна Жмурко виступила із темою «Громадська активність та майбутнє України» та зосередила увагу на ключових аспектах теми, а саме: здійснення профорієнтації в школі; україномовний контент; захисти проєктів; поєднання теорії та практики; створення телемостів; співпраця із громадськими організаціями, батьками; проводити патріотичні заходи; залучати здобувачів освіти до обговорення сесій органів місцевого самоврядування; бути активними, пояснювати, допомагати із самоврядуванням тощо.

Модератор – Тетяна Юрєва виступила із темою Громадянська освіта та інклюзія: створення інклюзивного суспільства в умовах війни та післявоєнної відбудови» та зосередила увагу на ключових аспектах теми, а саме: посилення викликів; толерантність; розробка чек листів спілкування в нестандартних ситуаціях (особливо з військовими з інвалідністю); діяльність психологів; співпраця з волонтерськими організаціями; співпраця з батьками; створення особливих умов; визнання багатоманітності; мирне врегулювання конфліктів; вироблення консенсусу; засвоєння демократичних норм, цінностей і моделей поведінки як відповідальних громадян тощо.

Із завершальним словом виступили: Ольга Просіна, завідувач кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО, кандидат педагогічних наук, доцент та Юлія Шабала, заступник завідувача кафедри, доктор філософії, доцент кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО, які зазначили ключові моменти дискусії та подякували усім модераторам та учасникам за активну участь, високий професіоналізм, обмін досвідом, неймовірно продуктивну та позитивну атмосферу.

Пишаємось тим, що ми стали потужною командою задля стійкості та єдності в часи війни. З нетерпінням чекаємо наступних зустрічей!