Шкільний урок ХХI ст.: між традиціями та інноваціями. Навіщо на сучасному уроці креолізовані навчальні тексти та як їх відбирати, створювати та модифікувати
Протягом двох тижнів з 26.09 по 07.10.2022 проведено навчання на третьому етапі підвищення кваліфікація у трьох групах слухачів, які обрали тематичні курси:
- “Навчальний текст: новий формат у цифровому освітньому просторі” (на базі Новогуйвинської гімназії Житомирського району Житомирської області)(куратор - доц. Кравчинська Т.С.);
- “Проєктування сучасного уроку: теорія та практика” (на базі Новогуйвинської гімназії Житомирського району Житомирської області)(куратор - доц. Скрипник М. І.);
- “Проєктування сучасного уроку: теорія та практика” (куратор - ст. викл. Волинець Н. П.).
Необхідність у перегляді шкільного уроку як традиційної форми роботи продиктована запитами на цілі навчання, що виставляються на кожному історичному етапі розвитку суспільства освіті. Тому головна ідея тематичних курсів - трансформація стереотипів щодо шкільного уроку, сформованих протягом XVII -XX ст., і пошук відповіді на запитання: як проєктувати урок у школі цифрового століття?
Логіка відбору й структурування змістових модулів означених тематичних курсів показує зміни на макрорівні, мезорівні, мікрорівні, що дозволило слухачам осягнути проблеми:
- · освіта - педагог - здобувач освіти у світі SPOD - VUCA - BANI (макрорівень);
- тривалість онлайн-уроків у синхронному форматі протягом дня - здобувачі освіти - зміст - взаємодія (мезорівень);
- навчальний текст у цифровій освіті (мікрорівень).
Посадово-функціональний модуль означених курсів ґрунтується на розробках із підтеми «Когнітивна взаємодія викладача-тьютора та слухача в умовах онлайн та дистанційного підвищення кваліфікації» (виконавці: М. Скрипник, Т. Кравчинська, Н. Волинець), що проводиться в рамках науково-дослідної роботи кафедри філософії і освіти дорослих ЦІПО ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України «Трансформація професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників в умовах відкритого університету післядипломної освіти» (державний реєстраційний номер 0120 Ư104637 (2020–2025 рр.).
Освітнє портфоліо для слухачів:
Скрипник М.І. Шкільний урок ХХI ст.: типи, проєкти, аналіз: Нотатник педагога. URL
https://u.to/1TLGGw)
«Навчальні тексти нової природи : творимо, радимо, тренуємо: методичні рекомендації»
https://u.to/LCQLGw
Скрипник М. І., Кравчинська Т. С., Волинець Н. П. Проєктування сучасного уроку : теорія та практика: Робочий зошит для педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти. К.: ЦІПО, 2022. 66 с.
https://u.to/f68kHA
Скрипник М. І., Кравчинська Т. С., Волинець Н. П. Віртуальний освітній простір, що узгоджує когніції суб’єктів учіння з технічною архітектурою.
https://u.to/MutJHA
Інтерактивна презентація “Навчальний текст: новий формат у цифровому освітньому просторі”.
https://app.nearpod.com/?pin=A7AD81A13974E45A8C671671D729EFB0-1
Інтерактивна презентація “Проєктування уроку в школі цифрової ери”.
https://app.nearpod.com/?pin=074237F63329A10598180D792BACE175-1
Е-дошка “Когнітивна технологія роботи з/над креолізованим навчальним текстом: пошук - досвід - експеримент у відкритій освіті дорослих” (автори - М. Скрипник, Т. Кравчинська, Н. Волинець)
https://padlet.com/marinascripnik/m9wjsd0cxw1i02vp
Е-дошка “Навчальний текст: новий формат у цифровому освітньому просторі” (на базі Новогуйвинської гімназії Житомирського району Житомирської області) (автори - М. Скрипник, Т. Кравчинська)
https://padlet.com/marinascripnik/xoayla4qzmni96bt
Відео “Рефлексія курсів “Проєктування сучасного уроку: теорія та практика” https://www.youtube.com/watch?v=2IRpWJ_T1L0