НАВЧАЛЬНЕ ТА НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТЕМАТИЧНИХ (АВТОРСЬКИХ) КУРСІВ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ НА КАФЕДРІ ФІЛОСОФІЇ І ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У 2021 РОЦІ

НАВЧАЛЬНЕ ТА НАУКОВО-МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТЕМАТИЧНИХ (АВТОРСЬКИХ) КУРСІВ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ НА КАФЕДРІ ФІЛОСОФІЇ І ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У 2021 РОЦІ

Трансформаційні зміни в системі підвищення кваліфікації є результатом змін суспільно-економічного розвитку в країні і світі. Актуальна потреба розробки сучасного навчального і науково-методичного забезпечення курсів підвищення кваліфікації заявляє про себе гостро в силу зростання вимог суспільства до якості освіти.

Перебіг пандемії COVID-19 підсилив необхідність упровадження інформаційних технологій  для  повноцінного забезпечення дистанційного навчання слухачів курсів підвищення кваліфікації.

Відповідно до Законів України «Про освіту» та «Про вищу освіту», заклади вищої освіти мають право самостійно вирішувати питання складу та змісту навчального і науково-методичного забезпечення освітнього процесу з урахуванням вимог законодавства. При цьому варто враховувати специфіку закладу вищої освіти, галузі знань та/або спеціальності, конкретної освітньої програми та ін.

Основним документом навчального і науково-методичного забезпечення тематичних, авторських курсів підвищення кваліфікації є  освітньо-професійна програма, робочі програми змістових модулів (тем) (які є складником ОПП).

Інші документи і форми навчального і науково-методичного забезпечення тематичних і авторських курсів підвищення кваліфікації можуть визначати викладач та кафедра (група забезпечення освітньо-професійної програми), виходячи із необхідності максимально повного надання здобувачам освіти всієї інформації та матеріалів, необхідних для успішного опанування курсу. Зокрема, це можуть бути підручники та навчальні посібники, а також авторські матеріали, розроблені викладачем: конспекти лекцій; методичні вказівки та рекомендації; індивідуальні завдання; мультимедійні презентації; цифрові каталоги ресурсів; електронні видання; оприлюднені документи; відкриті бази даних; відеолекції тощо.

У якості підґрунтя для визначення способу логічної побудови змісту та розроблення тематичних курсів  науково-педагогічні працівники кафедри ФОД виходять з дидактичних принципів освіти, що є основними положеннями до організації освітнього процесу та забезпечення  його ефективності. Серед них: принцип розвивального характеру післядипломної освіти; принцип систематичності (системності); принцип науковості, як один із основних дидактичних принципів освіти та ін.

Таким чином, у розробці навчального і науково-методичного забезпечення тематичних курсів ми керувалися не тільки визначенням змісту, який необхідно охопити, але й тримали у полі зору питання щодо ретельного відстеження того, як ми збираємося підтримувати різні типи взаємодій: слухач-контент, слухач-андрагог, слухач-слухач.

На кафедрі філософії і освіти дорослих у 2021 році навчаються 6 груп, які обрали тематичні, авторські курси викладачів.

Тематичні курси кафедри філософії і освіти дорослих у 2021 році:

№ з/п

Назва

Куратор

  1.  

Функції і ролі консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників

проф. Сорочан Т.М.

  1.  

Нова українська школа: зміст і технології інтегрованого навчання мистецтва в закладах загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу

проф. Масол Л.М

  1.  

Актуальні технології навчання у фаховій передвищій освіті

доц. Скрипник М.І. 

 

  1.  

Теорія і технології забезпечення якості освіти в умовах сучасних трансформацій

доц. Швень Я.Л.

  1.  

Менеджмент професійного розвитку педагогічних працівників

ст. викл. Махновець Ю.А. 

Навчальне та науково-методичне забезпечення тематичного курсу «Функції і ролі консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників» (проф. Т.М. Сорочан)

Презентації, практичні завдання, комплекс завдань для самоперевірки результатів навчання:

  • Сорочан, Т.М. (2018) Підготовка тренерів для навчання вчителів Нової української школи Методист, 2. стор. 4-9.
  • КАРТАШОВА, Л. А., КИРИЧЕНКО, М. О., & СОРОЧАН, Т. М. (2020). АНТИКРИЗОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ . Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2(1). https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-7-9

Вебінар: http://surl.li/vrkd

Навчальне та науково-методичне забезпечення тематичного курсу «Нова українська школа: зміст і технології інтегрованого навчання мистецтва в закладах загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу» (проф. Л.М. Масол)

Освітньо-професіна програма (150 год. / 5 EКTS) 

Робочі програми 6 спецкурсів (на 4 год.).

Презентації і матеріали:

До лекції «Вектори галузевої і міжгалузевої інтеграції в мистецькій  освіті»

  • До спецкурсу «Фасилітація і коучинг - феномени педагогічної інноватики» (презентація, практичні завдання для тренінгу з коучингу,  алгоритм проведення фасилітованої дискусії, орієнтовні художні твори і питання для , узагальнювальні тести).
  • До спецкурсу  «Культуротворчість у структурі  метакомпетентностей особистості» (презентації, практичні завдання).
  • До практичного заняття «Моделювання інтегрованих уроків мистецтва в початковій, основній  і старшій школі на засадах компетентнісного підходу» (презентація моделей уроків і варіантів візуальних конспектів до них, фрагменти з методичних посібників  (приклади з уроків), підготовлених для НУШ (посібники виграли конкурс МОН України, надруковані за бюджетні кошти й розміщені у відкритому доступі на сайті ІМЗО ).

Вебінари:

  • Методичні прийоми викладання мистецтва в 3-4 класах НУШ. http://surl.li/vrkv
  • Презентація підручника «Мистецтво» для 3-го класу http://surl.li/vrkw
  • Зміст і технології викладання інтегрованого курсу Мистецтво у школі http://surl.li/vrla

Авторські публікації:

Статті у фаховому журналі «Мистецтво та освіта» катеогрії «Б»

1.Масол Л. Інтеграція? Інтеграція. Інтеграція… Інтеграція! (Поліцентрична інтеграція змісту загальної мистецької освіти) // Мистецтво та освіта . – 2020. –  № 1. – С. 20-26. ISSN 2308-8885

2.Масол Л.  Інтегративні технології формування предметних компетентностей учнів початкових класів у процесі навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» // Мистецтво та освіта. – 2020. –  № 2. –  С.2-9. ISSN 2308-8885

3. Професійні орієнтації старшокласників у сфері мистецтва та креативних індустрій. // Мистецтво та освіта. – 2021. –  № 2. –  С.2-6. ISSN 2308-8885

Методичні посібники

1. Масол Л.Нова українська школа: Методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1-2 кл. на засадах компетентнісного підходу : Навчально-методичний посібник / Людмила Масол  – К.: Генеза, 2020. – 160 с. : іл. ISВN 978-966-11-1070-9

2. Масол Л.Нова українська школа: Методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 3-4 кл. на засадах компетентнісного підходу : Навчально-методичний посібник / Людмила Масол  – К.: Генеза, 2020. – 160 с. : іл. ISВN 978-966-11-1157-7.

3.Масол Л. М. Мистецтво : 1 кл. : Конспект-конструктор уроків мистецтва : домінанти змісту і методики : Методичне видання / Людмила Масол, Олена Гайдамака, Оксана Колотило.   –  К.: Генеза, 2020. –  80 с. : іл. ISВN 978-966-11-1141-6

4.Масол Л. М. Мистецтво : 2 кл. : Конспект-конструктор уроків мистецтва : домінанти змісту і методики : Методичне видання / Людмила Масол, Олена Гайдамака, Оксана Колотило.   –  К.: Генеза, 2019. –  80 с. : іл. ISВN 978-966-11-1141-6

5.Масол Л. М. Мистецтво : 3 кл. : Конспект-конструктор уроків мистецтва : домінанти змісту і методики : Методичне видання / Людмила Масол, Олена Гайдамака, Оксана Колотило.   –  К.: Генеза, 2020. –  80 с. : іл. ISВN 978-966-11-1139-3

Навчальне та науково-методичне забезпечення тематичного курсу «Актуальні технології навчання у фаховій передвищій освіті» (доц. Скрипник М.І.)

Освітньо-професійна програма підвищення кваліфікаціїза напрямом 0101 педагогічна освіта галузі знань 01 Освіта  категорії слухачів: Викладачі закладів фахової передвищої освіти (коледжів, технікумів) за темою: «Актуальні технології навчання у фаховій передвищій освіті».

Робоча навчальна програма. Скрипник М. І. Актуальні технології навчання у фаховій передвищій освіті: робоча навчальна програма до професійно орієнтованого модуля підвищення кваліфікації педагогічні, науково-педагогічні працівники та керівники  закладів освіти галузі знань  01 «Освіта» ⁄ М. І. Скрипник; Держ. вищ. навч. зал. «Ун-т менедж. освіти». – К., 2021. – 6 с.

Робочі програми тем, спецкурсів

Цифрові матеріали:

Е-дошки (https://uk.padlet.com/marina_scripnik; https://uk.padlet.com/dashboard);

Е-журнал http://surl.li/vrlu;

Ментальні карти: http://surl.li/vrlp;

Авторський канал  http://surl.li/vrma

Авторські публікації:

Розроблення та видання робочих зошитів для слухачів курсів підвищення кваліфікації (видання – 2021):

Скрипник М.І. Актуальні технології навчання у фаховій передвищій освіті: Робочий зошит для викладачів закладів фахової передвищої освіти. К.: ЦІПО, 2021. 62 с. (електронна версія).

Актуальні технології навчання у фаховій передвищій освіті (автор: Марина Скрипник). - https://uk.padlet.com/marinascripnik/5as0snrmp6ki23yi

Підготовка до видання та опубліковано в Е-бібліотеці НАПН України: методичні рекомендацій: Навчальні тексти нової природи: творимо, радимо, тренуємо:Методичні рекомендації / М. І. Скрипник, Т. С. Кравчинська,  Н. П. Волинець. – К. : ЦІПО, 2021. – 63 с. https://u.to/LCQLGw

Навчальне та науково-методичне забезпечення тематичного курсу “Теорія і технології забезпечення якості освіти в умовах сучасних трансформацій» (на базі КЗ "Житомирський ОІППО" ЖОР)” (доц. Швень Я.Л.)

Освітньо-професійна програма. Швень Я. Л. Освітньо-професійна програма тематичних курсів «Теорія і технології забезпечення якості освіти в умовах сучасних трансформацій» / Я. Л. Швень // Професійний розвиток педагогічних, науково-педагогічних працівників і керівників закладів освіти галузі знань 01 «Освіта» в умовах відкритого університету: збірник освітньо-професійних програм у 2-х частинах, частина 2: наукова ред. О. В. Просіна, упорядкування Я. Л. Швень, Ю. А. Махновець. – К.: ЦІПО, 2021. –  С. 113-136.

Дану ОПП оприлюднено на офіційному сайті ДЗВО УМО 
http://umo.edu.ua/osvitni-osvitnjo-profesijni-profesijni-proghrami/pr-kafedra-filosofiji-i-osviti-doroslikh

Робочі програми тем / спецкурсів:

  • Готовність до інноваційної діяльності науково-педагогічних працівників
  • Діагностика і розвиток професійної самосвідомості педагога Нової української школи
  • Зміст і сутність забезпечення якості освіти в умовах сучасних трансформацій
  • Технології забезпечення якості освіти в умовах сучасних трансформацій
  • Психологічні особливості освіти дорослих в умовах змішаного навчання
  • Фасилітативний супровід освітнього процесу в умовах змішаного навчання

Робочі програми оприлюднено на сайті ДЗВО УМО 
http://umo.edu.ua/proghrami-speckursiv-ta-inshikh-korotkostrokovikh-form-pidvishhennja-kvalifikaciji/sk-kafedra-filosofiji-i-osviti-doroslikh

Методичні вказівки та рекомендації розроблено у форматі цифрового гайду і розміщено на е-дошці Padlet (з доступом слухачів до неї).

Мультимедійні презентації, електронні видання, рекомендовані до курсу, розміщено в:

е-середовищі для дистанційного етапу (е-кабінет Швень Я.Л.)  
http://dist.ues.net.ua/index.php/ua/cabinet-ua?cab=181

е-бібліотеці НАПН України:  
https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/dpeae/

веб-бібліотеці ЦІПО:  
https://uvu.org.ua/veb-biblioteka-tsipo/kafedra-filosofii-i-osvity-doroslykh/shven-iaroslava-leonidivna/

Відеолекції: 
https://bbb.uem.edu.ua/playback/presentation/2.0/playback.html?meetingId=98c6209582316c6c550dbe06f1e635cd58c5edca-1617621273894

Навчальне та науково-методичне забезпечення тематичного курсу «Менеджмент професійного розвитку педагогічних працівників» (ст.викл. Ю.А. Махновець)

Освітньо-професійна програма. «Сучасні форми роботи у професійній діяльності методистів/консультантів ЦПРПП».

Цифрові матеріали (презентації, електронні таблиці, комплекс практичних вправ, опитувальний лист для педагогічних працівників, питання для самоконтролю, методичні рекомендації, публікації з теми):

Е-бібліотека НАПН України:
https://lib.iitta.gov.ua/cgi/users/home?screen=Workflow%3A%3AView&dataset=user&dataobj=3184

Веб-бібліотека ЦІПО (Український відкритий університет післядипломної освіти:
https://uvu.org.ua/veb-biblioteka-tsipo/kafedra-filosofii-i-osvity-doroslykh/makhnovets-iuliia-anatoliivna/

Особистий сайт як середовище для професійного розвитку учителів початкової школи у системі методичної роботи ЗЗСО/консультантів ЦПР ПП (сайт знаходиться в процесі розробки та вдосконалення, а також відповідного наповнення наукових та навчально-методичних матеріалів) за посиланням: http://surl.li/vrmr