Проведено виїзні тематичні курси «Науково-методичний супровід дистанційного навчання»
З 16 по 27 травня 2016 р. на базі Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти (далі – ІОППО) на запити завідувачів лабораторій (центрів, кабінетів), методистів ІОППО кафедрою філософії і освіти дорослих ЦІППО УМО проведено виїзні тематичні курси «Науково-методичний супровід дистанційного навчання» (куратор – доц. Марина Скрипник). Слухачами курсів стали 33 завідувачі лабораторій, методисти. Місія виїзних курсів – реалізація андрагогічної моделі навчання, при якій слухач через об’єктивні фактори (сформованість особистості, незалежне економічне, юридичне, соціальне і психологічне становище, великий життєвий досвід, орієнтація на швидке використання отриманих у процесі навчання знань, умінь і навичок) відіграє провідну роль в організації процесу свого навчання, визначає мету, зміст, форми і методи, засоби і джерела навчання, а викладач виступає в ролі консультанта, експерта з технології навчання, надає допомогу в організації процесу навчання слухачам. Отож, концептуалізуючи зміст та форми освітньої діяльності слухачів на цих виїзних курсах, організатори підвищення кваліфікації враховували такі чинники: модернізаційні зміни на ринку праці; підвищення складності професійних завдань; зростання мотивації педагогічних працівників до отримання освіти; трансформації у системі пріоритетів і цінностей методистів; історично сформовані традиції у навчанні педагогічних працівників; наукове обґрунтування теорії освітніх концепцій навчання дорослих.
Потужний змістовий та формотворчий вектор освітньої взаємодії зі слухачами було задано на початку навчання (16 – 17 травня 2016 р.) доктором педагогічних наук, професором, завідувачем кафедри філософії і освіти дорослих Тамарою Михайлівною Сорочан. Слухачі системно опрацьовували актуальні науково-методичні напрями діяльності методиста ОІППО, серед яких: професійний розвиток педагогів, методичний менеджмент. Ідея Тамари Михайлівни про створенная регіональних концепцій не лише жваво обговорювалася слухачами, а й дієво втілилася в розроблення таких проектів концепцій: Концепція методичного менеджменту (автори: Мирослав Білогубка, Петро Бойко, Наталія Тріщ), Концепція розвитку дистанційного навчання в Івано-Франківському ІППО (автор: Михайло Бігун), Концепція методичного менеджменту методичних об’єднань учителів природничих дисциплін в умовах створення ОТГ (автор: Іван Мердух), Концепція методичного менеджменту демократизації управління навчальним закладом (автори: Ольга Нижник Томенчук, Людмила Томенчук).
18 – 20 травня 2016 р. доктором педагогічних наук, професором Олександром Миколайовичем Самойленком проведені заняття з реалізації функціонально-фахового модуля, а саме: з планування і реалізації індивідуальної освітньої траєкторії методиста зі створення персонального веб-ресурсу. Слухачі практично освоювали технології: підготовки навчального матеріалу для власного персонального веб-ресурсу; підготовки та проведення практичних і семінарських занять; методичної підтримки слухачів, здійснення контролю за навчальною діяльністю та оцінювання якості знань суб’єктів навчання. Слухачі закріпили уміння роботи у сучасному інформаційно-освітньому просторі завдяки проведеним доцентами Ярославою Леонідівною Катюк та Оленою Олександрівною Нежинською 23 – 24 травня 2016 р. он-лайн занять із проблем професійної комунікації та психологічної складової діяльності методиста.
На завершальному етапі виїзних тематичних курсів (24 – 27 травня 2016 р.) доцентом Мариною Скрипник зорганізовано взаємодію з реалізації професійно орієнтованого модуля, де слухачі завдяки елементам активних форм і методів (модерація; аналіз конкретних ситуацій; воркшоп; мозковий штурм тощо) шукали відповіді на сучасні виклики методичній службі, а саме: як організувати та здійснити дослідно-експериментальну роботу в регіоні? які модерні техніки та методики практичної діяльності андрагога? яка має бути андрагогічна підготовка конкурентоздатного педагога?
Покроково обговорено та створено проект програми дослідно-експериментальної роботи з проблеми розвитку методичної служби регіону в умовах децентралізації. Логічний зв'язок із початком курсів забезпечено через створення у межах зазначених вище Концепцій проектів програм дослідно-експериментальної роботи за освітніми галузями. Евристичним і практично значущим було організоване виїзне практичне заняття на базі Манявського НВК, який є учасником експерименту з проблеми мережевої організації профільного навчання в сільській школі (директор – Богдан Васильович Білусяк, спеціаліст вищої категорії, «старший учитель», заслужений працівник освіти України; заступник директора з навчально-виховної роботи – Галина Василівна Варварук, спеціаліст вищої категорії, «старший учитель»). Місія колективу – життєво-компетентний, конкуретноспроможний випускник, успішний громадянин України, професіонал, сім’янин. Спілкуючись із Галиною Варварук, яка є не лише патріотом школи, а й краю, організовуючи туристично-краєзнавчі пошукові стежини для учнів, згадувалися потужні й впевнені слова Івана Франка: «Сила родиться й завзяття Не ридать, а добувать».
Підтвердженням потужних слів Каменяра стали і конференція з обміну досвідом, і захист проектів. Слухачі довели, що не лише здатні обґрунтувати новітні підходи до розв’язання методичних проблем шляхом експлікації науково-педагогічних цінностей, а й евристично розробити дорожню карту оптимального для регіону розв’язку шляхом співвіднесення науково-педагогічних цінностей із освітніми цілями і цінностями у сучасній освіті Івано-Франківщини.
Слухачі отримали презентації занять та пакет розроблених і виданих навчально-методичних матеріалів, серед яких:
1. Технології професійного розвитку педагогів: методичний порадник; авт. колектив ⁄ Упорядники: Тамара Михайлівна Сорочан, Марина Іванівна Скрипник; навч.-метод. посіб.; Держ. вищ. навч. зал. «Ун-т менедж. освіти». – Створено в НМЦ «Агроосвіта», 2016.
(Примітка: методичний порадник розміщено на сторінці кафедри філософії і освіти дорослих у розділі «Наукова діяльність кафедри»).
2. Скрипник М. І. Інтерактивні технології в післядипломному навчанні: Електронний довідник ⁄ М.І.Скрипник. – Створено в НМЦ «Агроосвіта», 2015.
3. Скрипник М. І. Навчально-методичне забезпечення змісту професійної освіти: запитання та відповіді: Електронний довідник ⁄ М.І.Скрипник. – Створено в НМЦ «Агроосвіта», 2016.
4. Скрипник М. І. Технологія організації дослідно-експериментальної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі: крок за кроком: Електронний довідник ⁄ М.І.Скрипник. – Створено в НМЦ «Агроосвіта», 2016.
Викладачі ЦІППО дякують колегам з Івано-Франківського ОІППО за плідний діалог і якісну організацію: Роману Михайловичу Зуб’яку – ректору – за якісний контроль та умови організації освітнього процесу; Любов Ярославівні Шелемей – проректору із моніторингу якості освіти ІОППО – за комфортність і відкритість; Аллі Олександрівні Дутчак – методисту лабораторії управління та організації освіти – не лише за виконання і почесної, і відповідальної функції старости групи, а й за координацію, уміння схоплювати ситуацію цілісно і приймати миттєве рішення; Ользі Омелянівні Нижник – завідувачу лабораторії управління та організації освіти – за інноваційність у справі та справедливість в оцінюванні; Тетяні Іванівні Вилущак – завідувачу методичного інформаційно-аналітичного центру – за виваженість і ретельність у виконанні справи; Юрію Петровичу Сергійчуку – проректору з АГЧ – не лише за якісний трансфер, а й за життєву мудрість.
Кожному, хто долучився до роботи, за уроки професіоналізму, естетики компетентного трансформування духу стилістики історії, культури і науки Гуцульщини, її освіти в майбутнє України.