ВІРТУАЛЬНА КАФЕДРА АНДРАГОГІКИ

У 2017 році відкрито Віртуальну кафедру андрагогіки (Virtual Department of Andragogy) Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України. На засіданнях вчених рад ЦІППО та ДЗВО «Університет менеджменту освіти» було затверджено пакет технічної документації, підписано угоди про співпрацю з різними навчальними закладами України.

Віртуальна кафедра андрагогіки (далі – ВКА) є самостійним, неприбутковим, добровільним віртуально-інтегрованим науковим співтовариством фахівців у галузі освіти дорослих, вітчизняних та іноземних педагогів-андрагогів, творчих, соціально-активних фахівців міжпредметної й трансдисциплінарної сфери, що створюється для проведення наукової, науково-методичної та організаційної діяльності з розроблення та впровадження нових методик, технологій професійної діяльності андрагога формальної і неформальної післядипломної освіти, що ґрунтуються на ідеях фасилітативної андрагогіки та європейському досвіді, спільної реалізації результатів наукових досліджень, участі та проведення науково-практичних заходів різних рівнів, передачі знань і досвіду.

Основною метою діяльності Віртуальної кафедри андрагогіки є створення віртуального кластерного наукового співтовариства андрагогів для впровадження в практику формальної і неформальної післядипломної освіти новітніх методик і технологій навчання дорослих, підготовки висококваліфікованих фахівців для системи освіти дорослих, а також впровадження результатів досліджень у практичну діяльність інституцій післядипломної педагогічної освіти (далі – ІНППО).

 
Для реалізації основної мети Віртуальна кафедра андрагогіки вирішує такі завдання:

  • системне дослідження вітчизняних і світових проблем теорії та практики освіти дорослих для підготовки, науково-методичного супроводу викладачів-андрагогів до проектування змісту і технологій професійного розвитку науково-педагогічних, педагогічних працівників, керівних кадрів освіти;
  • забезпечення неперервного професійного розвитку фахівців з освіти дорослих відповідно до вимог державної політики в галузі освіти, роботодавців та ключових стейкхолдерів, а також задоволення освітніх потреб особистості споживача освітньої послуги;
  • залучення до віртуального простору потенційних партнерів наукової, методичної, практичної сфери для вирішення актуальних завдань професійного розвитку фахівців відповідно до соціально-економічних трансформацій у контексті суспільства знань;
  • апробація наукових результатів із різними структурантами системи післядипломної педагогічної освіти, поширення найкращих освітніх практик з проблеми «Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології»;
  • сприяння саморозвитку та самоосвіті андрагогів шляхом організації мережевої взаємодії, обміну досвідом, навчання і співнавчання членів співтовариства та інших громадян в умовах формальної та неформальної післядипломної педагогічної освіти;
  • розроблення та апробація варіативних освітніх моделей навчання дорослих із урахуванням запитів і потреб науково-педагогічних, педагогічних працівників у структуруванні змісту, відборі технологій і врахування можливостей існуючої інформаційно-мережевої взаємодії всіх суб’єктів;
  • науково-педагогічний, організаційний, методичний, інформаційно-комунікаційний супровід професійного розвитку фахівців в освітніх моделях курсів підвищення кваліфікації та міжкурсового періоду як єдиного андрагогічного циклу;
  • надання консультативної та науково-методичної допомоги ЗППО, кафедрам, викладачам, іншим структурантам післядипломної педагогічної освіти та недержавним організаціям з питань освіти дорослих в Україні шляхом проведення спільних освітніх заходів (тренінгів, круглих столів, семінарів, конференцій, вебінарів, чатів, відеомостів, відеоконференцій, оn-line студій, лабораторій, web-колегіумів, педагогічних web-квестів, Інтернет-консультацій, коуч-сесій, Інтернет-лекцій, навчальних семінарів, тренінгів тощо) для розвитку фахівців сфери освіти дорослих;
  • розповсюдження інформації та забезпечення відкритого доступу до наукових досліджень, науково- і науково-методичних розробок, здійснених на базі ВКА;
  • вивчення, аналіз, узагальнення та пропагування інноваційних методик у формальній та неформальній освіті навчання дорослих;
  • сприяння взаємодії між неприбутковими організаціями і суспільством, ЗМІ, органами місцевого самоврядування, комерційними структурами задля розвитку системи освіти дорослих.

До структури ВКА входять: навчально-наукові, наукові, науково-дослідні, науково-виробничі інститути, інститути шслядипломної освіти, підрозділи перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів, філії, коледжі, технікуми, наукові лабораторії, технопарки, центри, факультети, кафедри, відділи аспірантури та докторантури, наукові бібліотеки, методичні відділи, лабораторії, методичні кабінети (центри), комп’ютерні та інформаційні центри, громадські організації та інші підрозділи тощо, залучені до спільної мети для виконання покладених встановлених завдань.

У ВКА передбачено такі форми участі: легітимна периферійна участь (LPP – legitimate peripheral participation), що визначається на основі укладених Угод про наукову співпрацю кафедри філософії і освіти дорослих з іншими структурантами віртуального освітнього кластеру, та модифікована форма участі, яка надає можливість для не-членів віртуального співтовариства взяти участь у діяльності ВКА.

ВКА з урахуванням географічної віддаленості його партнерів-учасників передбачає використання внутрішньоорганізаційних, змішаних та міжорганізаційних форм організації роботи:

  • тренінги, круглі столи, семінари, Інтерне-конференції, банк знань;
  • вебінари, чати, відеомости, відеоконференції;
  • оn-line студії, веб-лабораторії, web-колегіуми, педагогічні web-квести, веб-екскурсії тощо.

ВКА як самоорганізаційна система для забезпечення відкритого доступу до наукових досліджень, здійснених у межах означеного співтовариства передбачає:

  • використання мережі дистанційного зв’язку;
  • послідовне формування освітнього віртуального співтовариства фахівців сфери андрагогіки;
  • маркетинг знань і дистанційних освітніх послуг;
  • захист спільного використання інтелектуальної власності членів ВКА;
  • інтеграцію розгалужених освітніх андрагогічних практик до цілісної, когерентної системи неперервної освіти дорослих.