ПРАКТИКА МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ НА БАЗІ  УКРАЇНСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ:  ДАЙДЖЕСТ ПЕРШИХ ДВОХ ТИЖНІВ

ПРАКТИКА МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ НА БАЗІ УКРАЇНСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ: ДАЙДЖЕСТ ПЕРШИХ ДВОХ ТИЖНІВ

17 лютого 2025 р. у здобувачів освіти другого (магістерського) рівня ОПП «Психологія» розпочалася чотиритижнева практика «Психологічна допомога особистості» на базі Української асоціації екологічної психологічної допомоги (УАЕПД), що є партнерською організацією ДЗВО «Університет менеджменту освіти». Під час настановної зустрічі Яна Сухенко, голова УАЕПД, к. психол. н., професорка кафедри психології та особистісного розвитку ДЗВО «Університет менеджменту освіти» ознайомила з цілями та завданнями практики, форматом її проведення та звітності. 20.02.2025 р. під час презентації діяльності УАЕПД учасники ознайомились з історією створення асоціації, її основними цілями та напрямками діяльності. Яна Валеріївна представила ключові проекти організації, розповіла про перспективи розвитку спільноти та можливості для співпраці. Особливу увагу було приділено екофасилітативному підходу як українській модальності психологічної допомоги, яка розроблена П.В. Лушиним, д. психол. н., професором і має 20 річний досвід успішного упровадження у психологічній практиці та підготовці психологів. Здобувачі освіти активно долучились до обговорення, ставили питання щодо можливостей професійного розвитку та участі у проєктах УАЕПД. Презентація надихнула учасників на подальше вивчення екофасилітативного підходу та розширила їхнє бачення можливостей професійного становлення.

19.02.2025 р. майстер-клас «Соціальні мережі як інструмент для просування психолога» провела Марія Миколаївна Сичинська, психологиня, аспірантка, експертка з батьківсько-дитячих стосунків, блогерка. Під час онлайн-зустрічі були розглянуті особливості просування бренду психолога у соціальних мережах. Марія Миколаївна поділилася своїм досвідом створення контенту для професійних сторінок, розповіла про алгоритми популярних платформ та секрети ефективної комунікації з аудиторією своїх підписників, яка складає понад 135000 осіб. Особливу увагу приділила етичним аспектам представлення психологічних послуг онлайн та балансу між професійним та особистим контентом. Учасники майстер-класу отримали практичні рекомендації щодо формування власних продуктів і відповіді, що допоможуть їм у розвитку професійного бренду в цифровому просторі. Спікерка підкреслила, що грамотна присутність у соціальних мережах сьогодні є важливою складовою успішної практики психолога, особливо на початкових етапах кар'єри.

25.02.2025 р. відбувся перший день тренінгу "Про прокрастинацію: від обмежень до можливостей самореалізації", який провела Неграш Олена Іванівна, членкиня ГО УАЕПД, аспірантка ДЗВО «Університет менеджменту освіти». Під час тренінгу було розглянуто особливості подолання прокрастинації як чинника самоактуалізації та саморозвитку особистості психолога. Олена Іванівна представила теоретичне обґрунтування феномену прокрастинації, розкрила його психологічні механізми та особливості впливу на професійну діяльність майбутніх психологів. Учасники мали можливість пройти діагностику власних прокрастинаційних тенденцій та визначити індивідуальні стратегії їх подолання. Здобувачі освіти активно долучалися до обговорень, ділилися власним досвідом та працювали над розробкою індивідуальних стратегій продуктивної прокрастинації.

26.02.2025 р. майстер-клас «Організація роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в діяльності інклюзивно-ресурсного центру» провела Оксана Давидова, к. психол. н., доцентка, директорка комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр № 1» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області. Спираючись на 17-річний досвід роботи практикуючим психологом, вона детально розповіла про специфіку діяльності таких центрів та особливості впровадження інклюзивної освіти. Оксана Володимирівна реалістично окреслила як досягнення, так і проблеми в роботі ІРЦ, пов’язані насамперед із різким збільшенням кількості осіб з особливими освітніми потребами на тлі гострої нестачі фахівців та недостатнього фінансування галузі.

Під час зустрічі було розглянуто спектр проблем соціальної адаптації осіб з особливими потребами, представлено сучасні підходи до їх діагностики та корекції. Оксана Володимирівна поділилася реальними кейсами зі своєї практики, продемонструвала методи роботи з різними категоріями осіб та їхніми сім'ями. Особливу увагу було приділено питанням міждисциплінарної взаємодії фахівців ІРЦ. Учасники отримали практичні рекомендації щодо організації інклюзивного освітнього середовища та супроводу осіб з соціоадаптаційними труднощами. Вебінар викликав значний інтерес серед здобувачів освіти, які активно ставили питання та обговорювали можливості застосування отриманих знань у власній майбутній практиці. Після відповідей на запитання та жвавої дискусії зі здобувачами освіти Оксана Володимирівна зізналася, що отримала потужний зворотній зв'язок, оскільки такі зустрічі стимулюють до роздумів, зроджують пропозиції, дзеркалять спільні колективні надбання. Зустріч завершилася з побажаннями усім Перемоги, миру, а магістрантам -- успішного завершення навчання!

02.03.2025 р. відбулася супервізійна зустріч «Екофасилітативна підтримка професіонала: інтервізія, супервізія, індивідуалізована психологічна допомога», яку провели Павло Володимирович Лушин, д. психол. н., професор Монтклерського державного університету (США), засновник УАЕПД, автор модальності «Екологічна психологічна фасилітація – ECPF», Я.В. Сухенко, к. психол. н., професорка кафедри психології та особистісного розвитку ДЗВО «УМО», голова УАЕПД, супервізорка ECPF™.

Зустріч відбулася дуже вчасно, в умовах, коли рівень невизначеності є надто високим. Говорили про те, як адаптуватися до постійної невизначеності у професійній діяльності та особистому житті й дійшли згоди у тому, що глобальна невизначеність стала нормою і толерантність до невизначеності – основне, що допомагає пристосовуватись до постійних змін. Те, що спочатку лякає, часто має потенціал для розвитку та нових можливостей, а в складних ситуаціях виникають нестандартні рішення. Для встановлення робочого союзу в роботі з різними категоріями клієнтів (військові, підлітки, люди з залежностями) ключовим залишається створення простору довіри та здатність психолога до визнання власної експертності в неекспертності: «Я не знаю про вас, але хочу знати», уміння чути не лише вербальні, а й невербальні сигнали, знаходження спільних точок дотику та розуміння. Особливу цінність для присутніх мала можливість спостерігати за роботою засновника екофасилітативного підходу та отримати безпосередні рекомендації щодо застосування його методів. Супервізія сприяла формуванню у студентів професійної ідентичності, розширенню їхнього бачення специфіки психологічної допомоги та розвитку рефлексивних навичок.

Оптимістично в ситуації тотальної невизначеності прозвучав прогноз від Павла Володимировича: «Як тільки буде виклик, одразу з'явиться рішення. Потрібно потрапити в ситуацію неможливості, щоб система почала генерувати нестандартні рішення».

Наступний тиждень практики також насичений офлайн і онлайн зустрічами з професіоналами, психологами-практиками, що радо ділитимуться досвідом зі здобувачами психологічної освіти та допомагатимуть їм у проектуванні власних освітньо-професійних траєкторій становлення та розвитку. Будемо тримати вас у курсі, залишаємось на зв’язку!..