Кафедра психології та особистісного розвитку
ЗАПРОШУЄ
на бакалаврську та магістерську програми
за спеціальністю 053 «Психологія»
Стратегія кафедри та завдання кафедри реалізуються шляхом інтеграції навчання і практики, повного та ефективного застосування всіх елементів навчально-виховного процесу із врахуванням можливостей сучасних інноваційних та інформаційних технологій.
Кафедра є базовим структурним підрозділом університету. Навчальний і науковий потенціали кафедри, результати її діяльності визначають потенціал університету в цілому.
Науково- педагогічний склад кафедри:
Сучасні тенденції розвитку України ставлять перед вітчизняною психолого-педагогічною наукою нові завдання, одним із яких є якісна підготовка висококваліфікованих фахівців-практиків. Кафедра веде свою історію з 1999 року, коли для посилення та удосконалення психологічної освіти студентів була створена кафедра психології.
Кафедра психології та особистісного розвитку (завідувач кафедри доктор психологічних наук, професор Брюховецька Олександра Вікторівна) на основі сучасних досягнень психолого-педагогічної науки з опорою на широкі професійні контакти із суміжними викладацькими підрозділами Університету забезпечує підготовку висококваліфікованих фахівців з галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки за освітньо-професійними програмами за спеціальністю 053 «Психологія» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти.
На сьогодні на кафедрі працюють 10 штатних науково-педагогічних працівників: з них: 2 – доктори психологічних наук, 3 – кандидати психологічних наук, 2 – доктори філософії у галузі психології, 3 – старші викладачі кафедри. Також 1 доктор психологічних наук (професор) та 2 кандидати психологічних наук (доценти) працюють на кафедрі за сумісництвом.
Метою освітньої діяльності кафедри є підготовка кваліфікованих, конкурентоспроможних фахівців в галузі психології, що володіють необхідними загальними та спеціальними компетентностями щодо виконання основних видів професійної діяльності психолога (психодіагностика, психологічне консультування, психологічна корекція, психопрофілактика, психологічна реабілітація, психологічний супровід, психологічний тренінг, психологічна просвіта тощо) в різних сферах суспільного буття, з урахуванням потреб та запитів сучасного ринку праці, вміння нарощувати та ефективно використовувати свій творчий та професійний потенціал, розбудовувати своє майбутнє, досягати успіху у своїй професії.
Основними напрямами діяльності кафедри ПОР є навчально-методична, науково-дослідна, виховна та профорієнтаційна робота, а також розвиток міжнародних зв’язків. Основна увага співробітників кафедри зосереджена на забезпеченні освітнього процесу на високому професійному рівні (читання лекцій, проведення семінарських та практичних занять, тренінгів, кейсів тощо), підготовці навчально-методичних матеріалів (навчальних програм, посібників, мет одичних рекомендацій), що стосуються викладання різноманітних теоретичних та прикладних аспектів роботи майбутніх психологів.
КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ
Концептуальна ідея розвитку кафедри полягає у посиленні та якомога повнішому використанні нею своїх навчально-методичних та науково- дослідницьких ресурсів, що уможливить зростання рівня її функціонування з орієнтацією на кращі світові освітні орієнтири та її внесок у забезпечення передових позицій ДЗВО «Університет менеджменту освіти» у вітчизняних рейтингах закладів вищої освіти.
Головною метою подальшого розвитку кафедри ПОР є зміцнення потенціалу кафедри щляхом її реструктурізації, підвищення кваліфікації викладачів кафедри, удосконалення наукової та науково-методичної роботи, оптимізація освітнього процесу з метою підвищення ефективності підготовки висококваліфікованих фахівців.
Основні напрями подальшого розвитку кафедри базуються на таких основних принципах:
- відповідність освіти потребам особи, суспільства й держави;
- пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей у формуванні психолога, гуманістична спрямованість освітнього процесу;
- цілісність у формуванні особистості психолога-професіонала як гідного громадянина України;
- фундаменталізація професійної підготовки на засадах компетентнісного підходу;
- демократизм, побудова освітнього процесу на партнерських засадах;
- випереджальний характер освіти;
- ступневість і безперервність;
- інноваційність і варіативність;
- відкритість досягненням вітчизняної та світової науки, культури, освітньої практики тощо.
Пріоритетними для кафедри вбачаються наступні напрямки діяльності:
- формування у здобувачів вищої освіти загальних та спеціальних (фахових) компетентностей для забезпечення їх конкурентоздатності на ринку праці, диверсифікацію освітніх програм та відповідних робочих навчальних програм у відповідності до нових суспільних викликів і потреб;
- здійснення науково-дослідницької роботи, посилення публікаційної активності науково-педагогічних працівників, оприлюднення результатів наукових досліджень у фахових виданнях, у тому числі, у виданнях, що індексуються у науковометричних базах Scopus та Web of Science;
- організацію виховної роботи зі здобувачами вищої освіти для формування культури інтелектуальної свободи, дисциплінованості та організованості, поваги до прав і свобод усіх учасників освітнього процесу;
- сприяння творчому розвитку та підвищенню професійної кваліфікації науково-педагогічних працівників, підготовку кадрового резерву кафедри з числа здобувачів ступеня доктора філософії;
- налагодження співпраці із зарубіжними науковцями з метою виконання спільних наукових досліджень та публікацій їх результатів у рейтингових журналах;
- профорієнтаційну роботу як зі здобувачами вищої освіти, які навчаються за освітніми програмами, що реалізуються у ННІМП, так і з потенційними абітурієнтами.
МЕХАНІЗМИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ
1. НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНА РОБОТА
Кафедра забезпечує:
• викладання обовʼязкових та вибіркових дисциплін в освітньо- професійної програмі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю «Психологія»;
• викладання обовʼязкових та вибіркових дисциплін в освітньо-професійної програмі другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю «Психологія»;
• викладання обовʼязкових та вибіркових дисциплін в освітньо-науковій програмі третього рівня вищої освіти для підготовки докторів філософії у галузі психології.
У якості пріоритетних напрямів у навчально-методичній роботі кафедри ПОР виокремлюємо:
✓ перегляд змісту освітньо-професійних програм «Психологія», для якої кафедра ПОР є випусковою, з урахуванням відгуків здобувачів вищої освіти, випускників та стейкхолдерів; підтримка ефективності реалізації програми на всіх рівнях її функціонування;
✓ оновлення робочих програм навчальних дисциплін, які викладаються науково-педагогічними працівниками кафедри, з урахуванням кращих європейських та світових освітніх практик та результатів наукових досліджень останніх років;
✓ розширення переліку баз практики для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівней вищої освіти за спеціальністю «Психологія»;
✓ удосконалення форм і методів навчання та викладання відповідно до вимог студентоцентрованого підходу, досягнень сучасних освітніх інноваційних технологій, впровадження креативних форм та методів дистанційного навчання;
✓ підготовка та видання сучасних методичних рекомендацій, навчально-методичних комплексів, посібників та інших публікацій навчально-методичного характеру за тематикою навчальних дисциплін, які забезпечує кафедра;
✓ розширення можливостей неформальної освіти за рахунок організації професійних тренінгів та залучення нових стейкхолдерів з числа працюючих за фахом випускників та роботодавців;
✓ дотримання принципів академічної доброчесності всіма учасниками освітнього процесу;
✓ забезпечення викладання окремих дисциплін англійською мовою;
✓ організаційне та змістове сприяння залученню студентів до участі в конкурсах студентських наукових робіт, конференціях молодих науковців, а також їх публікаційній активності.
2. НАУКОВО-ДОСЛІДНА РОБОТА
Основними напрямами науково-дослідної роботи кафедри є психологічні дослідження, насамперед, у галузі соціальної психології, вікової та педагогічної психології, організаційної психології.
Пріоритетними завданнями у науково-дослідній роботі кафедри ПОР нами бачаться:
✓ створення сприятливих організаційних умов для роботи аспірантів кафедри над написанням та своєчасним захистом дисертаційних досліджень, для написання співробітниками кафедри докторських дисертацій та своєчасного отримання ними вчених звань;
✓ збільшення членами випускової кафедри кількості наукових публікацій в наукових журналах, що індексуються в міжнародних наукометричних базах Scopus та Web of Science;
✓ відображення результатів наукових досліджень співробітників кафедри у формі монографій та статей у вітчизняних наукових виданнях;
✓ орієнтація на встановлення наукових звʼязків з вітчизняними та зарубіжними вченими, які займаються дослідженнями у галузі соціальної психології, вікової та педагогічної психології, організаційної психології, з можливістю організації спільних наукових проєктів та публікацій;
✓більш активна діяльність в сфері проведення наукових конференцій та практико-орієнтованих фестивалів;
✓робота співробітників кафедри у якості рецензентів українських та зарубіжних видань;
✓ організація та проведення науково-практичних конференцій, круглих столів, семінарів за профілем кафедри (кафедра багато років поспіль організовує та проводить щорічну Міжнародну науково-практичну конференцію «Психолого-педагогічний супровід професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців в умовах воєнного стану»);
✓ участь в атестації наукових кадрів у якості офіційних опонентів, експертів, рецензентів;
✓ наукове керівництво бакалаврськими та магістерськими роботами, дисертаційними дослідженнями здобувачів ступеня доктора філософії.
3. ВИХОВНА РОБОТА
Пріоритетними завданнями у виховній роботі кафедри ПОР бачаться:
✓ виховання у здобувачів вищої освіти патріотичного ставлення до своєї країни, а також толерантності до різних світоглядних установок, способу життя, форм самовираження, поведінки та звичаїв; формування культури професійного мислення, інтелектуальної дисципліни та академічної доброчесності;
✓ виявлення та сприяння розвитку лідерських якостей, здатності до налагодження конструктивного спілкування, у тому числі, розвʼязання міжособистісних проблем та конфліктів;
✓ сприяння навчальній, науковій та творчій діяльності здобувачів вищої освіти, зокрема, наукове керівництво підготовкою доповідей на конференції, написанням статей та наукових тез за результатами досліджень тощо;
✓ орієнтування на підвищення академічної мобільності у процесі здобуття освіти;
✓ організація виховної діяльності через механізм взаємодії кураторів зі студентами, що входять до відповідних академічних груп.
4. ПІДГОТОВКА ПРОФЕСОРСЬКО-ВИКЛАДАЦЬКОГО СКЛАДУ
Головними напрямами підготовки професорсько-викладацького складу кафедри ПОР вбачаються:
✓ посилення кадрового потенціалу кафедри шляхом добору науково- педагогічних працівників, передусім, з числа випускників ННІМП, які здобули науковий ступінь кандидата психологічних наук, доктора філософії у галузі психології та доктора психологічних наук;
✓ здійснення добору науково-педагогічних працівників на основі відповідності їх кваліфікації та компетентностей потребам, вимогам та викликам освітнього середовища;
✓ створення умов для постійного підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу як у академічній, так і у практичній складових;
✓збільшення кількості викладачів випускової кафедри, які володіють англійською мовою на рівні не нижче В2;
✓ сприяння участі науково-педагогічних працівників у вітчизняних та зарубіжних програмах стажування;
✓ використання різних форм заохочень для підвищення рівня професійної майстерності, публікаційної активності тощо;
✓ сприяння своєчасному отриманню наукових ступенів та вчених звань співробітниками кафедри, рівень науково-педагогічної діяльності яких відповідає необхідним критеріям.
5. МІЖНАРОДНІ ОСВІТНІ Й НАУКОВІ ЗВ’ЯЗКИ
Міжнародні зв’язки кафедри ПОР здійснюються у рамках університетської програми міжнародного співробітництва.
У якості пріоритетних завдань у сфері міжнародних освітніх та наукових зв'язків кафедри ПОР виокремлюємо:
✓ налагодження співпраці з науковцями інших країн з метою виконання спільних наукових досліджень;
✓ участь науково-педагогічних працівників кафедри у міжнародних освітніх програмах і проєктах, зарубіжних наукових та науково-практичних конференціях, конгресах, круглих столах, семінарах;
✓ запрошення зарубіжних вчених до участі у наукових заходах, які організовує та проводить кафедра ПОР, до проведення гостьових лекцій тощо;
✓ публікацію результатів наукових досліджень науково-педагогічних працівників та аспірантів кафедри у науковометричних фахових виданнях країн Європи та світу;
✓ сприяння участі студентів, аспірантів, науково-педагогічних працівників у науково-педагогічних стажуваннях.
6. ПРОФОРІЄНТАЦІЙНА РОБОТА КАФЕДРИ
У реалізації профорієнтаційної роботи кафедри ПОР виокремлюємо, насамперед, наступні напрями:
✓ популяризація бакалаврської та магістерської програм «Психологія», щодо якої кафедра ПОР є випусковою, через інформування здобувачів першого рівня вищої освіти та інших потенційних абітурієнтів щодо особливостей та переваг програми;
✓ постійна участь у таких заходах, як День відкритих дверей, для інформування потенційних абітурієнтів щодо можливостей навчання у ННІМП загалом та на програмах, які реалізує кафедра ПОР – зокрема;
✓ оновлення презентаційних та рекламних матеріалів для врахування сучасних тенденцій на ринку праці та запитів абітурієнтів, розміщення інформації про діяльність кафедри у популярних соціальних мережах, на веб- сайті факультету, сторінці кафедри;
✓ взаємодія зі стейкхолдерами як на базах практики, так і поза ними, організація зустрічей для студентів, що навчаються за освітньою програмою «Психологія»;
✓ підтримка звʼязку з випускниками для отримання інформації щодо траєкторії їх професійного шляху та поширення інформації про діяльність кафедри та ННІМП.
УМОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ КАФЕДРИ
Основними умовами успішної реалізації програми розвитку кафедри психодіагностики та клінічної психології є:
✓ постійне підвищення науково- педагогічними працівниками кафедри свого професійного рівня шляхом самоосвіти, самовдосконалення, вивчення та застосування досвіду вітчизняних та зарубіжних науковців, науково-педагогічних працівників, психологів-практиків для досягнення високого рівня результативності надання освітніх послуг;
✓ участь у міжнародних науково-дослідних програмах, програмах стажування, семінарах, майстер-класах, вебінарах тощо;
✓ орієнтація на постійне оновлення змісту ОПП, робочих програм і силабусів, форм і методів викладання, оновлення переліку баз практик у відповідності до нових викликів суспільства, потреб ринку праці та професійно-практичних інтересів сучасних здобувачів вищої освіти.
Реалізація головних завдань концепції розвитку кафедри сприятиме створенню необхідних умов для вдосконалення освітнього процесу, подальшого розвитку наукових досліджень, розширення та більш ефективного співробітництва з Міністерством освіти і науки, НАПН та іншими освітніми закладами України, міжнародними освітніми організаціями і установами.