Менеджмент соціальної роботи
Рівень вищої освіти: другий (магістерський)
Галузьзнань: 01 Освіта/Педагогіка
Спеціальність: 016 Спеціальна освіта
Освітньо-наукова програма: Спеціальна освіта (освіта за нозологіями)
Статус: вибіркова
Форма навчання: заочна
Рік, семестр: 1 рік, 1-2 семестр.
Викладацький склад: Тимошко Г.М. – доктор педагогічний наук, професор кафедри педпгогіки, адміністрування і соціальної роботи.
Мова викладання: українська
Мета навчальної дисципліни полягає у засвоєнні студентами знань щодо менеджерських здібностей в організації соціальної роботи в спеціалізованих службах, які у своїй діяльності вирішують проблеми соціалізації дітей з особливими освітніми потребами. При викладанні курсу враховуються теоретичний, методологічний, методичний і практичний матеріал. Це дає можливість більш повно розкрити тучи іншу проблему соціального менеджменту, акцентувати увагу на інформації навчального характеру, сприяє формуванню інформаційно- орієнтованого світогляду фахівця спеціальної освіти щодо знань методичних основ організації освітнього процесу в умовах спеціального та інклюзивного закладу освіти з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, мотивує до вдосконалення професійної майстерності.
Основні завдання навчальної дисципліни полягають не тільки в представленні концептуальних питань вивчення складових менеджменту соціальної роботи, але й у прагненні допомогти студентам зрозуміти та розкрити нові можливості, які притаманні сучасному розвитку соціальної роботи в Україні; розглянути нові підходи та моделі взаємозв’язку суб’єктів та об’єктів менеджменту соціальної роботи; позитивно вплинути на формування менеджерської логіки та культури в умовах діяльності вітчизняних соціальних служб; формування готовності до співпраці в умовах партнерської взаємодії з іншими учасниками процесу спеціального та інклюзивного навчання; формування переконань щодо можливості та необхідності позиціонування зацікавленості спеціальній та інклюзивній освіті в сучасному соціумі.
Студенти мають набути певних загальних компетентностей :
- Аналіз та синтез. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
- Системність мислення. Здатність поєднання нових знань з отриманим досвідом, вміння працювати автономно. Здатність до пошуку та диференціації інформації з освоєння нових методів дослідження.
- Креативність мислення. Здатність генерувати нові ідеї та пристосовуватися до мінливих умов середовища, ініціативність.
- Командна робота. Здатність розвивати свій загальнокультурний та професійний рівень. Здатність працювати в міждисциплінарній команді. Здатність до публічних, ділових та наукових комунікацій. Здатність до критики та самокритики. Здатність спілкуватися з експертами з інших галузей. Здатність працювати в міжнародному середовищі.
- Комунікаційні навички. Навички усного та письмового спілкування рідною мовою, володіння іноземною мовою, культура мовлення, навички наукового письма, вміння спілкуватися з непрофесіоналами галузі тощо.
- Презентаційні навички. Вміння провести презентацію з метою популяризації певних ідей, власних здобутків.
- Етичні установки. Здатність дотримуватися загальних етичних норм, розуміння культур та традицій інших країн, вміння спілкуватися з урахуванням відмінностей та впливу культури інших, уміння працювати в міжнародному контексті.
В процесі вивчення навчальної дисциплінистуденти мають набути також певних фахових компетентностей:
- Знання та уміння. Знання основних державних регуляторів організації діяльності навчальних закладів системи освіти України. Знання теоретико-методологічних основ здійснення управлінської діяльності. Здатність професійно забезпечувати розвиток закладу освіти та успішність його позиціонування на ринку освітніх послуг і ринку праці.
- Уміння. Здатність до створення продуктів навчального та навчально-методичного спрямування. Здатність до підготовки та проведення на високому методологічному, дидактичному та методичному рівнях різних видів навчальних занять. Здатність до створення методичного забезпечення для організації практики студентів. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. Здатність до зміни своєї професійної діяльності та професійного розвитку.
- Комунікація. Здатність спілкуватися усно і письмово рідною мовою. Здатність спілкуватися іноземною мовою (іноземними мовами). Здатність до публічних, ділових і наукових комунікацій.
- Автономія і відповідальність. Здатність до абстрактного мислення. Здатність самостійно здобувати та використовувати нові знання, уміння.
- Здатність генерувати нові ідеї.
- Знати основні завдання, категорії розвитку соціальної роботи, сучасні наукові підходи до діяльності в умовах середовища дітей з обмеженими можливостями. Знати історичні етапи в розвитку вищої інклюзивної освіти за кордоном і в Україні, тенденції її розвитку в сучасній Україні.
- Здатність професійно і вчасно реагувати на проблеми організації допомоги науково-методичного забезпечення процесу навчання та виховання дітей з обмеженими психофізичними можливостями в умовах спеціальної та інклюзивної освіти.
У результаті вивчення курсу «Менеджмент соціальної роботи» студенти повинні
знати:
- Особливості та закономірності організації життєдіяльності соціальної служби.
- Основні складові процесу менеджменту соціальної роботи
- Принципи та функції менеджменту соціальної роботи.
- Складові самоменеджменту соціального працівника.
- Підходи, моделі та методи взаємозв’язку суб’єктів та об’єктів у МСР.
- Особливості менеджменту соціальної служби для дітей, сім’ї та молоді.
вміти:
- Виявляти та аналізувати проблеми управління конкретної соціальної служби.
- Використовувати інструменти менеджменту соціальної роботи.
- Застосовувати менеджерські методи.
- Готувати рішення в соціальній службі.
- Аналізувати та впорядковувати становище з управлінням соціальної служби.
Зміст дисципліни.
Курс дисципліни "Менеджмент соціальної роботи" націлений на оволодіння студентами знань і вмінь, необхідних для організації менеджменту соціальної роботи у сучасних соціальних служб.У процесі вивчення курсу студенти набувають необхідних знань та умінь щодо організації управління соціальною роботою, знайомляться з вітчизняним та зарубіжним досвідом менеджменту соціальної роботи, усвідомлюють місію, мету, об'єкт і суб'єкт, принципи, функції, інструменти менеджменту соціальної роботи. Особливе значення у процесі вивчення курсу приділяється менеджерським методам в організації соціальної роботи та особливостям менеджменту соціальної роботи від домінуючої основи - клієнт соціальної служби.
Предмет вивчення навчальної дисципліни: закономірності психологічних стосунків та поведінки людей в процесі ділового спілкування.
Обсяг курсу – розраховано на 26 годин очного навчання (12 лекційні та14 практичні) та 214 години самостійної роботи. Усього 240 годин, що відповідає 8.0 кредитам ЄКТС.
Форма підсумкового контролю – залік.
Робоча програма навчальної дисципліни «Менеджмент соціальної роботи»
СИЛАБУС навчальної дисципліни «Менеджмент соціальної роботи»