Сухенко Яна Валеріївна
ResearcherID:
http://www.researcherid.com/rid/P-9693-2018ORCID iD:
https://orcid.org/0000-0001-7440-2537Профіль вченого у Google Scholar:
https://scholar.google.com.ua/citations?user=vq_DSQoAAAAJ&hl=ukСторінка автора у Електронній бібліотеці НАПН України:
http://lib.iitta.gov.ua/id/user/4191Додаткові відомості
Освіта:
- ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, докторантура (2015-2018), аспірантура (2006-2010)
- Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка, психологічний факультет (2004-2006), фізико-математичний, педагогічний факультети (1987-1992)
- Полтавський університет економіки та торгівлі, Міжгалузевий інститут підвищення кваліфікації та перепідготовки спеціалістів, організація управління підприємством (2003-2004)
Досвід роботи:
- з 2015 – доцент кафедри психології та особистісного розвитку, ННІМП ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України
- 2003-2015 – методист відділів початкової освіти, методики виховання, центру практичної психології та соціальної роботи; старший викладач, доцент, завідувач кафедри педагогічної майстерності; Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
- 1991-1999 – вчитель
Тема кандидатської дисертації:
«Розвиток емпатії практичного психолога як чинник його саморегуляції», спеціальність 19.00.07, Київ, 2012.Основні наукові інтереси:
- Психологія навчання дорослих, екофасилітативна, психоандрагогічна технології супроводу індивідуальної освітньої траєкторії особистості.
- Підготовка та підвищення кваліфікації психологів.
- Психологічна допомога особистості вперехідних і кризових ситуаціях.
- Спеціалізація в психологічній консультативній практиці: гуманістична психологія, екофасилітативний підхід.
Ключові напрями професійної діяльності:
інтеграція наукових досліджень і освітніх практик у вищій, післядипломній педагогічній освіті; трансформація архітектури діяльності закладу післядипломної освіти як центра інноваційної освіти та розвитку дорослих на засадах проектного підходу; освітня підготовка та підвищення кваліфікації психологів, науково-методичний супровід їхньої діяльності у закладах освіти; розвиток психологічної компетентності та педагогічної майстерності педагогічних працівників; експертиза психологічного інструментарію; організація соціально-психологічних, моніторингових досліджень.Викладання навчальних дисциплін:
прикладні проблеми експериментальної психології, математичні методи в психології, дизайн і практика тренінгової діяльності, психологія саморегуляції, психологія проєктування індивідуальної освітньої траєкторії особистості, проєктування діяльності психологічної служби.Громадська активність:
Українська асоціація екологічної психологічної допомоги (член правління, з 2010 р.).Науково-дослідницька діяльність
- Виконавець НДР кафедри психології та особистісного розвитку ННІМП ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України з теми: «Особистісний розвиток та психологічна допомога в сучасних умовах» (РК 0117U002377, 2017–2021 рр.)
- Дисертаційне дослідження на здобуття наукового ступеня доктора наук «Психологічні закономірності проектування педагогічним працівником індивідуальної освітньої траєкторії», спеціалізація – педагогічна та вікова психологія, н. консультант: д.психол.н., професор Лушин П.В. (бюро Міжвідомчої ради з координації науковихдосліджень у галузі педагогічних і психологічних наук в Україні, протокол № 3 від 28.05.2019 р.)
- Науковий керівник регіональної дослідно-експериментальної роботи «Психологічний супровід індивідуальної освітньої траєкторії педагогічного працівника в післядипломній освіті» (наказ ДОН Полтавської ОДА від 13.04.2017 р. № 1440, 2017–2019 рр.)
- Член експериментальної групи з дослідження та впровадження інноваційної психологічної та педагогічної практики надання психологічної допомоги «Екофасилітація» на базі ГО «Українська асоціація екологічної психологічної допомоги» (з 2017 р.)
Проектна, видавнича діяльність
- Співзасновник та координатор проєкту «Міжнародний марафон психологічної допомоги “ECOPSYHELP”», ГО УАЕПД, ДЗВО «УМО»(з 2021 р.)
- Співзасновник та координатор проєкту «Міжнародний дискусійний клуб “PSYDETOX”», ГО УАЕПД, ДЗВО «УМО» ( з 2020 р.)
- Головний редактор видавничого проекту «Жива книга» (серіальне видання, з 2012 р.)
Публікації: понад 100 публікацій з проблем психології, андрагогіки, педагогіки, у тому числі – 2 монографії, 8 навчально-методичних посібників, 50 статей у фахових наукових виданнях з психології, педагогіки; проблемно-тематичних курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників, навчальних програм, аналітичних, довідникових матеріалів та ін.
Перелік продукції (з 2017 р.)
Монографії, розділи в монографіях:
- Сухенко Я.В. (2021). Психологія проєктування індивідуальної освітньої траєкторії педагогічним працівником. Київ. 357 с.
- Сухенко Я. В. (2020). Модель взаємозв’язку наукових досліджень у післядипломній педагогічній освіті та освітніх практик: міждисциплінарний дискурс. Інсайти для освіти: моделювання взаємозв’язку наукових досліджень і освітніх практик в умовах трансформації українського суспільства. С. 25–56. Полтава.
Публікації у фахових виданнях, що затверджені МОН України та індексуються у наукометричних базах:
- Lushyn P., Sukhenko Ya. (2021).Post-traumatic stress disorder and post-traumatic growth in dialectical perspective: implications for practice.East European Journal of Psycholinguistics, 8(1). Scopus
- Сухенко Я. В. (2020). Проблематика проектування: психолого-педагогічний дискурс Психологічний часопис, 5(6), 203–216.
- Сухенко Я. В. (2020). Дизайн-проєктування індивідуальної освітньої траєкторії: психологічні акцентації. Габітус, 13, 153–157.
- Сухенко Я. В. (2020). Результативність програми дизайн-проєктування індивідуальної освітньої траєкторії для педагогічних працівників/ Психологічний часопис, 9 (6), 29–39.
- Сухенко Я. В. (2020). Сучасні тенденції в освіті дорослих: психолого-проєктувальний аспект. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія «Психологія», 31(70-4), 247–252.
- Сухенко Я. В. (2019). Індивідуальні освітні траєкторії педагогічних працівників та учнів: системний вимір феномену. Психологічний часопис, 6(5), 106–121.
- Сухенко Я. В. (2019). Особистісний потенціал як базовий вимір особистісного розвитку педагогічного працівника. Теорія і практика сучасної психології, 5(2), 145–151.
- Сухенко Я. В. (2019). Структурно-динамічні особливості особистісного потенціалу педагогічних працівників. Психологічний часопис, 9(5), 157–171.
- Сухенко Я. В. (2019). Структурно-функціональна типологія особистісного потенціалу педагогічного працівника. Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», 8(37), 99–114.
- Сухенко Я. В. (2019). Типологічний діапазон особистісного потенціалу педагогічних працівників: емпіричний вимір. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», 4(2), 138–144.
- Сухенко Я. В. (2019). Типологія індивідуальних освітніх траєкторій педагогічних працівників Психологія і особистість, 2(16), 132–147.
- Сухенко Я. В. (2019). Освітня траєкторія та реалізація особистісного потенціалу педагогічного працівника: особливості взаємозв’язку. Актуальні проблеми психології. Том VІ: Психологія обдарованості, 16, 251–261.
- Лушин П. В. Сухенко Я. В. (2018). Екофасилітативні картки: «мануал» до супроводу індивідуальних освітніх траєкторій психолога-консультанта. Проблеми сучасної психології, 1(13), 84–90.
- Сухенко Я. В. (2018). Психологічний час як детермінанта індивідуальної освітньої траєкторії особистості. Освіта і наука, 5, 110–116.
- Сухенко Я. В. (2018). Психологічні портрети старшокласників і педагогів: контекст колективної суб’єктності Психологія і особистість, 2(14), 121–135.
- Сухенко Я. В. (2018). Семантичний диференціал для оцінки освітньої траєкторії особистості. Psycholinguistics. Психолінгвістика. Психолингвистика, 24(1), 320–342. WOS
- Сухенко Я. В. (2017). Індивідуальна освітня траєкторія: міждисциплінарний аналіз феномену. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», 4(2), 111–116.
- Сухенко Я. В. (2017). Особливості прояву психологічних референтів індивідуальної освітньої траєкторії в учнів, студентів, педагогів.Український психологічний журнал, 127–138.
- Сухенко Я. В. (2017). Психологічний час особистості: змістово-хронологічна логіка дослідження феномену. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки», 6(2), 96–100.
- Сухенко Я. В. (2017). Психологічний відбір майбутніх психологів при вступі до вишу. Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки», 3(32), 116–130.
- Сухенко Я. В. (2017). Індивідуальна освітня траєкторія: аналіз феномену у вітчизняних і зарубіжних дослідженнях. Проблеми сучасної психології, 38, 371–383.
Навчальні посібники, програми:
- Лушин П. В., Сухенко Я. В., Хілько С. О., Шевченко С. В. (2020). Мануал до атестації здобувачів вищої освіти бакалаврського та магістерського рівнів зі спеціальності 053 «Психологія». Київ: ДЗВО УМО. 92 с.
- Лушин П.В., Сухенко Я.В., Гусєв А. І. (2020). Освітньо-професійна програма «Психологія» спеціальності 053 Психологія для підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти. Київ: ДЗВО УМО. 14 с.
- Сухенко Я. В. (2020). Навчальна програма «Дизайн і практика тренінгової діяльності» в галузі знань 053 – соціально-поведінкові науки, напряму підготовки 6.030102 «Психологія», рівень вищої освіти: другий (магістерський). Київ: ДЗВО УМО. 12 с.
- Сухенко Я. В. (2018). Навчальна програма «Теорія та методика психологічного тренінгу» в галузі знань 053 – соціально-поведінкові науки, напряму підготовки 6.030102 «Психологія», рівень вищої освіти: перший (бакалаврський). Київ: ДЗВО УМО. 14 с.
- Сухенко Я. В. (2018). Навчальна програма «Експериментальна психологія» в галузі знань 053 – соціально-поведінкові науки, напряму підготовки 6.030102 «Психологія», рівень вищої освіти: перший (бакалаврський). Київ: ДЗВО УМО. 12 с.
Інші праці:
- Lushyn P., Sukhenko Y., Davydova O. (2020). Particularities of Students’ Educational Trajectories and “Projectories”: A Psychosemantic Dimension, 2020 IEEE Problems of Automated Electrodrive. Theory and Practice (PAEP), (рр. 1–4). Kremenchuk. Scopus
- Сухенко Я. В. (2020). Індивідуальна освітня траєкторія педагогічного працівника: ефекти проєктування, VІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації в умовах трансформації освіти» (Київ, 18.12.2020). Київ: ДЗВО «УМО».
- Сухенко Я. В. (2019). Вектори дослідження проблеми проєктування педагогічними працівниками індивідуальної освітньої траєкторії, Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації в умовах трансформації освіти : Матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції (Київ, 25.05.2019), (113–115). Київ: ДЗВО «УМО».
- Сухенко Я. В. (2019). Передумови реалізації індивідуальної освітньої траєкторії особистості: аналіз нормативно-правової бази, Міжнародна науково-практична конференція «Психологія в контексті сучасних досліджень проблем розвитку особистості» (Запоріжжя, 13-14.12.2019), (с. 63–68)Запоріжжя: Класичний приватний університет.
- Sukhenko, Ya. (2018). Education of adults in the modern world: psychology accents, International scientific conference “Modernization of educational system: world trends and national peculiarities”: Conference Proceedings, (Kaunas, 23.02.2018), (р. 149–151 Kaunas: Izdevnieciba “Baltija Publishing”.
- Сухенко Я. В. (2018). Індивідуальна освітня траєкторія особистості: особливості семантичного оцінювання та вимірювання, IV Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми експериментальної психології: досвід та перспективи», (Кам’янець-Подільський, 20.10.2018), (с. 67–69). Кам’янець-Подільський: Аксіома.
- Сухенко Я. В. (2018). Індивідуальна освітня траєкторія особистості: логіка соціального конструювання, 7-ий Всеукраїнський форум вчених і практиків «Екопсихея» «Соціальне конструювання психологічної та педагогічної допомоги в епоху змін» (Київ, 26-27.05.2018), (с. 29–31). Київ: ГО «УАЕПД».
- Сухенко Я. В. Індивідуальна освітня траєкторія особистості: часовий вимір, Наукова конференція «Розквітання психології часу» (Одеса, 27.04.2018), (с. 62‑65). Одеса: Принт-мастер.
- Сухенко Я. В. (2018). Психолог у новій українській школі: орієнтири підготовки та підвищення кваліфікації, ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації в умовах трансформації освіти» (Київ, 25.05.2018), (с. 11-113). Київ: ДВНЗ «УМО»
- Sukhenko, Ya. (2017). Psychology of personality and adult education: VUCA-world projections, International scientific-practical conference: «Personality, family and society: issue of pedagogy, psychology, politology and sociology»: Conference Proceedings(Shumen, 16-17.06.2017), (р. 207-209). Shumen: Konstantin Preslavsky University of Shumen.
- Лушин П. В., Сухенко Я. В. (2017). 100 запитань для оцінювання та проектування індивідуальних траєкторійпсихолога-консультанта в його навчальній та професійній діяльності: екофасилітативні картки. Полтава: АСМИ.
- Сухенко Я. В. (2017). Екофасилітативні акценти в андрагогічній практиці підвищення кваліфікації педагогічного працівника, Всеукраїнська науково-практична конференція «Психологічна освіта в Україні: традиції, сучасність та перспективи» (Київ, 21-22.04.2017), (с. 252-255). Київ: Логос.
- Сухенко Я. В. (2017). Експериментальні засади дослідження індивідуальної освітньої траєкторії педагогічного працівника, ІІ Всеукраїнська Інтернет-конференція «Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології» (Київ, 28.04.2017), (с. 287-289). Київ: ЦІППО.
- Сухенко Я. В. (2017). Індивідуальна освітня траєкторія особистості: міждисциплінарний вимір проблеми, Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні проблеми психології інновацій: теорія та практика» (Одеса, 15.09.2017). (с. 105–107). Одеса: ВМФ.
- Сухенко Я. В. (2017). Модель психологічного відбору майбутніх психологів: організаційно-змістовий аспект, IV Міжнародна науково-практична конференція «Сучасний стан розвитку екстремальної та кризової психології» (Харків, 30.11–01.12.2017), (с. 252–254). Харків.
- Сухенко Я. В. (2017). Особистісно зорієнтовані форми лекційної взаємодії: психоандрагогічний контекст, ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Соціально-економічні та гуманітарні аспекти світових інноваційних трансформацій» (Київ, 26-28.04.2017). Київ: ДВНЗ «УМО».
- Сухенко Я. В. (2017). Психоандрагогічна технологія супроводу індивідуальної освітньої траєкторії дорослого учня, Харківський осінній марафон психотехнологій: матеріали науково-практичної конференції (Харків, 28.10.2017), (с. 211). Харків: Вид-во «Діса плюс».
- Сухенко Я. В. (2017). Психологічна допомога та самодопомога: сучасні підходи у навчанні дорослих, Міжнародна науково-практична конференція «Психологія та педагогіка» (Львів, 22-23.12.2017), (с. 36-38). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота».
- Сухенко Я. В. (2017). Супровід індивідуальної освітньої траєкторії дорослого учня: психологічний та організаційний аспекти, ІІI Міжнародна науково-практична е-конференція «Мультидисциплінарні академічні дослідження і глобальні інновації: гуманітарні та соціальні науки» (Київ, 27.03.2017), (с. 245-249). Київ: КНЛУ.
- Сухенко Я. В. (2017). Сучасні акценти в освіті дорослих: психологічний вимір, Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми психології навчання та розвитку», з нагоди 70-ліття заснування лабораторії психології навчання імені І. О. Синиці. (Київ, 25.05.2017), (с. 175–177). Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України.
Участь у науково-практичних заходах
- Перший міжнародний онлайн-марафон психологічної допомоги “ECOPSYHELP”, 06.05.2021.
- VІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації в умовах трансформації освіти», Київ, 29.04.2021.
- Всеукраїнська онлайн-конференція “ЕCOPSYCON” «Паростки майбутнього у парадоксах буденності», 29.05.2021.
- 2020 IEEE Problems of Automated Electrodrive. Theory and Practice (PAEP), Kremenchuk, Ukraine, 30.09.2020.
- VІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації в умовах трансформації освіти», Київ, 18.12.2020.
- V Всеукраїнська науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації в умовах трансформації освіти», Київ, 25.05.2019.
- Міжнародна науково-практична конференція «Психологія в контексті сучасних досліджень проблем розвитку особистості», Запоріжжя, 13-14.12.2019.
- International scientific conference “Modernization of educational system: world trends and national peculiarities”, Kaunas, 23.02.2018.
- IV Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми експериментальної психології: досвід та перспективи», Кам’янець-Подільський, 20.10.2018.
- Всеукраїнський форум вчених і практиків «Екопсихея», Київ, 26-27.05.2018
- Всеукраїнська конференція «Розквітання психології часу», Одеса, 27.04.2018.
- ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації в умовах трансформації освіти», Київ, 25.05.2018.
- ІIІ Міжнародна науково-практична е-конференція «Мультидисциплінарні академічні дослідження і глобальні інновації» (MARGIHSS 2017), Київ, 27.03.2017.
- Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Психологічна освіта в Україні: традиції, сучасність та перспективи», Київ, 21-22.04.2017.
- ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Соціально-економічні та гуманітарні аспекти світових інноваційних трансформацій», Київ-Суми, 26-28.04.2017.
- ІІ Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конференція «Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технології», Київ, 28.04.2017.
- VI Всеукраїнський форум вчених і практиків «Екопсихея», Київ, 20-21.05.2017.
- ІІI Міжнародна науково-практична е-конференція «Мультидисциплінарні академічні дослідження і глобальні інновації: гуманітарні та соціальні науки», Київ, 27.03.2017.
- Міжнародна науково-практична конференція «Актуальні проблеми психології навчання та розвитку», з нагоди 70-ліття заснування лабораторії психології навчання імені І. О. Синиці, Київ, 25.05.2017.
- Міжнародна науково-практична конференція «Особистість, сім'я та суспільство: питання педагогіки, психології, політології та соціології», Шумен, Болгарія, 16-17.06.2017.
- Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні проблеми психології інновацій: теорія та практика», Одеса,15.09.2017.
- Науково-практична конференція «Харківський осінній марафон психотехнологій», Харків, 28.10.2017.
- Всеукраїнська науково-практична конференція «Психолого-педагогічне забезпечення громадської підтримки освітніх інновацій», Київ, 01.11.2017.
- IV Міжнародна науково-практична конференція «Сучасний стан розвитку екстремальної та кризової психології», Харків, 30.11-01.12.2017.
- Міжнародна науково-практична конференція «Психологія та педагогіка: методика та проблеми практичного застосування», Львів, 22-23.12.2017
Науково-педагогічна діяльність
Наукове керівництво: Маслова Віта Анатоліївна, аспірант, тема дисертації «Розвиток саморегуляції керівника закладу освіти як чинник його конкурентоздатності», наукова спеціальність 19.00.07.
Професійний розвиток
- КПК для викладачів коледжів, технікумів,ДЗВО УМО, за освітньо-професійною програмою «Викладачі університетів, академій, інститутів, які викладають психологічні дисципліни», ДЗВО УМО, 2020.
- Використання сервісів GSuite for Education для організації дистанційного навчання, ДЗВО УМО, 2020.
- Навчальні вебінари з наукометрії «Головні метрики сучасної науки. Scopus та Veb of Science», компанія «Наукові публікації – Publ. science», 2020.
- Стажування для освітян «Інновації в науці та освіті: виклики сучасності», Варшава, Республіка Польща, Polish-Ukrainian foundation «The institute of international academic and scientific cooperation», Theological academy of the University of cardinal Stefan Vyshinsky in Warsaw, Fundacja ADD, 2018.